Motorsåg och handhållet

Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

97 inlägg 20588 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#737170
totte skrev:Rapsoljan verkar ha stigit rejält i pris generellt. 2-litersflaska på ICA ligger strax under 20 kr/L.

Av nån outgrundlig anledning är literpriset ofta lägst på 1 l flaskorna? Det borde vara lägre ju större förpackning, men icke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

anersimyra  
#737172
totte skrev:Rapsoljan verkar ha stigit rejält i pris generellt. 2-litersflaska på ICA ligger strax under 20 kr/L.

Japp, 18 kronor litern..🤑

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737185 Tycker de på 1l är praktiskt, tar med mig två sådana uti skogen.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

källefall8  
#737197
Hepo skrev:Hej 10 st 2liters går då på 400 kr å en 20 l dunk mineralolja på 400-600 kr.


Men med mineralolja slipper man allt krångel med att lösa upp fastkleggade kedjor å svärd som beskrivits i tråden, min tid och frustration är oxå värd nåt 😀

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Heavy_D  
#737200
Emanuel90 skrev:För tio år sen låg priset på raps runt 2-2,5 kr/kg men har nu i kanske 5 år legat mellan. 3,50 och 4 kr per kilo, det beror mycket på att rapsolja värderas som diesel nu när det blandas i bränslet. Oljehalten ligger runt 50% så ca 8 kronor av varje liter går till bonden.
Lite skillnad mot råvarukostnaden i en limpa i affärn som kanske är 1,5%. Går ju inte att jämföra riktigt men ändå

Rapspriser har dessutom ökat ganska rejält. Börsnoteringar över 6.50sek. Då har priset ändå gått ner sedan jag kollade senast.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737235
källefall8 skrev:
Hepo skrev:Hej 10 st 2liters går då på 400 kr å en 20 l dunk mineralolja på 400-600 kr.


Men med mineralolja slipper man allt krångel med att lösa upp fastkleggade kedjor å svärd som beskrivits i tråden, min tid och frustration är oxå värd nåt 😀

Jag märker inte att de fastnar o krånglar med raps.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

sundelius  
#737249 Jag märker inte att de fastnar o krånglar med raps.[/quote]
+1

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737251
källefall8 skrev:
Hepo skrev:Hej 10 st 2liters går då på 400 kr å en 20 l dunk mineralolja på 400-600 kr.


Men med mineralolja slipper man allt krångel med att lösa upp fastkleggade kedjor å svärd som beskrivits i tråden, min tid och frustration är oxå värd nåt 😀

Har du certifierat skogsbruk så är det inte ok att använda mineralolja.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#737256
sundelius skrev:Jag märker inte att de fastnar o krånglar med raps.

+1[/quote]
Sågar man regelbundet så fastnar det inte, men jag som i princip bara hugger årsveden under senhöst/vinter (och så lite i samband med vedkapning) får långa stillestånd. Samma på vedmaskinen som endast används nån vecka på våren. Det sitter stumt efter några månader. Man skulle kunna tömma ut rapsen och köra sista biten mineral, men det vill väl inte bli av när man nästan är klar.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

ananders  
#737262
Ent skrev:
sundelius skrev:Jag märker inte att de fastnar o krånglar med raps.

+1

Sågar man regelbundet så fastnar det inte, men jag som i princip bara hugger årsveden under senhöst/vinter (och så lite i samband med vedkapning) får långa stillestånd. Samma på vedmaskinen som endast används nån vecka på våren. Det sitter stumt efter några månader. Man skulle kunna tömma ut rapsen och köra sista biten mineral, men det vill väl inte bli av när man nästan är klar.[/quote]

Jag kör med ren rapsolja köpt på ICA eller Willys i mina sågar och vedmaskin. Vedmaskinen används i princip bara en vecka om året och där är aldrig några problem med stela kedjor.
Använder man däremot sågkedjeolja baserad på rapsolja kan det bli problem har jag märkt på jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737264
Ent skrev:
sundelius skrev:Jag märker inte att de fastnar o krånglar med raps.

+1

Sågar man regelbundet så fastnar det inte, men jag som i princip bara hugger årsveden under senhöst/vinter (och så lite i samband med vedkapning) får långa stillestånd. Samma på vedmaskinen som endast används nån vecka på våren. Det sitter stumt efter några månader. Man skulle kunna tömma ut rapsen och köra sista biten mineral, men det vill väl inte bli av när man nästan är klar.[/quote]
Det kan gå ett par år emellan användningarna.
Har en som stått säkert 10 nu...
Jag har ett par såg extra så de går inte mycket eller ofta.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#737267 Å fasen, kan det vara skillnad mellan fabrikaten?? Jag har kört Coops billigaste sista åren, men man kanske måste byta leverantör😄

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737274 Eldorado fastnar kedjan också på! 👍

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737284 Brukar bli Willys men har haft olika fabrikat.

Kan det ha att göra vad man sågar?
Sågar lite o sällan. Mindre nu än nånsin.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Vante  
#750900
1646292929_img_20220303_081924_7.jpg
Jag vill visa vad som händer med kjedjan om man kör med agrol bio olja jag körde med origon 34 en mejsel tända kjedjan allt började bra till jag ställer sågen på stubben tar en paus drar i gång kvistar ett tag märker något slack konstigt med kjedjan jag granskar ser länk brott tar av men märker stel kjedja länk låst närmast vad är det här Jo oljan har blivit knäck blandad med spån går ju varmt i svärd och blir knäck vid paus så här for kjedjan sånt här händer inte med ren rapsolja den är blandad med linolja.

Jo vi som jobbar med borrig sten vi använder copin olja var billigt liter pris på för men nu mer används motorsåg olja håller lägre. Pris köpa in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).