Motorsåg och handhållet

Hona Cylinder 550?

78 inlägg 15205 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

totte  
#718910 Kanske idé att reda ut det hela lite. Först orden "hona" eller "hena", båda orden finns och kan användas och betyder samma sak.

Som masyngel mycket riktigt skrev om här ovan så honar man cylindrar av stål eller gjutjärn, dels för att efter borrning återställa en bra yta, men också för att renovera cylindrar med måttliga skador. I båda fallen så avverkar man material från cylinderväggen.

En kromad cylinder avverkar man inget material från. Det man gör, antingen med honingsverktyg eller med slippapper är att ta bort aluminiumrester från en överhettad kolv som har kletat sig fast i cylindern. Normalt, om cylinderns beläggning är oskadad, så biter inte slipmaterialet på cylinderväggen. Bara om kromet redan är skadat så biter det och då är i vilket fall cylindern kass.

Så i motorsågscylindrar är det enbart en fråga om att få bort kolvrester, inget annat.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718922
ollenorell skrev:Bilder...

La till denna i serienummer listan. Den är rätt tidig.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718923 Jag håller ned Totte om att det är svprt att hitta nåt som biter i slitytan när den är hel. Att den kan bli nån repig yta eller matt kanske ibland men ytan är bara nån tiondels milimeter så tar det nåt av slitytan så försvinner det. Rätt lätt o se om där är eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

anersimyra  
#718930 Angående en nicasilbeläggning som endast är någon 1/100 mm tjock så fann jag denna info på nätet: Man ska hellst inte horna med vanlig klosshorn ,,Typ treklo alla biltema eller andra. Horna nikasilcylle är inte så noga igentligen då det ändå inte tar något med hornverktyg. Tokkör man med klosshornare tunnar man bara ut nikken och gör den ojämn så man förstör mer än gör nytta. Då är det bättre att slipa tvärsgående med vanlig 400 våtslip papper och med tassarna

Verstäder/firmor som är insatt i vilka hornare man ska ha (inte många) kör med kulhornare som består av skottsplachkulor som innehåller aluminiumoxid och rätt dim på hornaren!!
viktigast av allt är att köpa en kulhornare som inte går in i portarna. DVS man köper en horn som är så lite över sitt borr som möjligt så man inte slår sönder nikasilen vid portarna.

Dessa hornare får man tag i för runt 200-400kr utomlans ivf.
Köp från denna firma och leta åt en som ligger så när ert borr som möjligt (strax över) 320 korn är lämpligt.
http://www.enginehones.com/niapho.html

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#721682 Har fått tag på en till skuren 550, xpg denna gång.
En bonde/småskogsbrukare har haft den, fick ut ett antal år ur den, men sedan bara dog den sade han, som om soppan tagit slut.
Som ni ser på bilderna verkar det fallit ut något vasst föremål mellan kolv och transfer-port.
Kolven är ju efter detta totalt djunk.
Men cylindern kan nog ha hållt kanske, hittar inte värre skador...

Vevstaken är jätteglapp i sidled, har inte rivit klart vevhuset än, man måste ju ha specialverktyg för att öppna det egentligen...
Men luftfilter satt som det skulle och jag tror inte skiten kom in där, utan gissar på lagerskada.
Läste i en annan skogsforum-tråd om lager-ras på vissa X-torque-sågar...
Detta är ju en XP-såg (extra power), jag vet inte om det är X-torque eller inte...

Youtubern afleetcommand pratar om 'nylon caged bearings' som rasar, alltså att lagrets korg som håller kulorna är i plast och inte til värme så bra...

Jag vet inte, ville mest dela med mig av mina erfarenheter...
Ska riva resten av sågen vid tillfälle.

Skador transfer-port:
1627677520_img_20210730_222017357.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

totte  
#721687 Åter ett exempel på att vad Hva bygger numera är ohållbar smörja. Äldre tvåtaktare håller nästan hur länge som helst om de får rätt bränsle och är rätt justerade.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721700 Kan vara en bit lagerkorg, det ger såna skador.
Annat som kolvbultslåsning tex ger liknande skador.
Sotskärning kan ge hårda bitar som far runt och ställer till det. Bränslebyte ger ofta denna skärning.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721704
ollenorell skrev:Läste i en annan skogsforum-tråd om lager-ras på vissa X-torque-sågar...
Detta är ju en XP-såg (extra power), jag vet inte om det är X-torque eller inte...


Alla 550 är X-Torq/friskluftsmotor. Alla nyare såg som kommit efter 2015 (med få undantag) är med friskluftsmotor.
Syns på kolv/cylinder, insug/förgasare. Den har ett insug för Bränsle/luft blandning och ett för ren, frisk luft som ska rakt ner i vevhus utan smörja med sig. Som en stor portad luftläcka.

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#750797 För att det inte skall bli rörigt:
Tidigare i tråden har jag skrivit om att jag fått två Husqvarna 550xp, av två olika bekanta.
Båda är tidiga mk1-modeller, båda har rasat, men av olika anledningar.
Den första jag fick hade värme-nypt riktigt ordentligt med mycket stora revor på både kolv och cylinder.

Den andra sågen jag fick hade gått sönder av något föremål i vevhuset, som skramlat runt, satt sig i cylinderns öppningshål och gjort djupa revor på kolven.
Foton på det några inlägg upp, eller länk:
ollenorell - Hona Cylinder 550?

Jag tog isär blockhalvorna och plockade ut vevaxeln och vevlagren.
Vevlagren skall ju ha plastkorg på de här sågarna enligt folk på nätet, och vissa menar att de har en tendens att rasa i förtid...
Men det ser ut som att lagren är OK.
Det är vevstakens lager som brustit!
Inte i kolv-änden, utan i vevaxelns ände.
Det var svårt att fota, men jag tror det syns att korgen spruckit.

Det var nog bitar av denna som flög runt i vevhuset och satte sig i cylinderportarna och skar upp kolven.
Jag är rätt säker att det är rätt diagnos nu.
Frågan är dock varför det lagret rasade.
Om det var ett dåligt lager bara, eller om det beror på någonting att det rasade...
Om man bara lagar felet, och inte orsaken så kommer ju samma problem tillbaka...

Men på bilar är ju vevstaken öppningsbar med två bult.
Hur gör man på motorsågar?
Vevaxeln är ju balanserad...
Pressar man isär vevaxeln när man byter lagret mellan vevstake och vevaxeln?
Det måste ju i så fall vara ruskigt svårt att få ihop det där rakt igen utan obalans?

Eller köper man bara en ny vev?
Det kan ju vara en dealbreaker när man skruvar i gammal skit som inte är värd att kosta på...

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#750798 Här är bilder på vevstaken, lagren osv.

Edit: Hittade en person på youtube som har exakt samma fel:

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#750801 Och till Mange som samlar på serienummer:
Detta är numret på sågen i föregående inlägg där vevstakens lager rasade.
En 2012 årsmodell? Nu död!

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750806 Vevaxelras ser man lite för ofta tycker jag.
Inget kul alls.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

totte  
#750807 Det är väl så att när vevstakslagret har gått så får man byta vev. Det finns de som kan pressa isär, byta och pressa ihop, men det kräver en del utrustning och är väl något kan göras på lite unikare objekt. En 550 är det helt klart inte lönt, bara att byta vev.

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#750814 Jag var lite sugen på att unna mig en ny 545/550/560 då jag alltid haft gammalt skrot, aldrig haft nytt.
Men jag är inte så sugen längre, blev snarare sugen att renovera lite gamla klassiker istället 😎

Jag tror jag skall chansa och försöka montera ihop en fungerande såg av de båda 550xpg:erna med ny 200kronors-kolv och cylinderfotspackning för att se om den skär igen.
Det känns inte som det är värt det att byta vevlager med packboxar och lägga massor pengar när det bara är en opålitlig 550...
Men några hundra på en chansning kan ju vara kul!

Eftersom veven på bilden redan är trasig har man ju inget att förlora på att pressa isär den för att se hur den är tillverkad.
Man får ju ut diameter som skall vara på nållagret också, vet inte ens om det kan köpas som reservdel, eller om det är ny vev från Husqvarna som gäller för den som verkligen är motiverad att rädda sin 550...

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Fredi  
#750822
totte skrev:Det är väl så att när vevstakslagret har gått så får man byta vev. Det finns de som kan pressa isär, byta och pressa ihop, men det kräver en del utrustning och är väl något kan göras på lite unikare objekt. En 550 är det helt klart inte lönt, bara att byta vev.


Jag bytte vevstake och lager på moppen för lääääänge sen. Satte vevaxeln i svarven och kollade med mikrometerklocka att vevaxelns limpor var på hundradelen på samma nivå om ni förstår vad jag menar? Visserligen tog moppen betydligt mindre varv än en såg fast den var trimmad. Men körde flere år med den vevaxeln efter det. Skulle vara intressant att pröva på en såg med samma metod för att kolla hur länge den håller? Ingen som gjort det på forumet och kan berätta hur det gått??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).