Motorsåg och handhållet

Hepos motor å röjsågar.

106 inlägg 16258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#750339
1645899123_20220226_120146.jpg
1645899109_20220226_115042.jpg
Hej har lite bilder ska se om jag får upp någon film också för nu går den
1645899139_20220226_125718.jpg
1645899133_20220226_121852.jpg

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#750343
här är sågen ursäkta fladdrandet med telefonen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750357 De är nog nyare så kolla noga.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Vante  
#750378 Den enda jag inte har sprängskiss på är farsans gammal McCulloch 2-10 av är masters 1970 sprängskiss har Tillotson förgasre och dekomp.
1646265580_1619879408_ccf20210501.jpg


Och Jonsered 450 är de slit delar startsnöre linhjul fjäder och tändstift equem CT500 går men dålig tomgång med det stiftet drivhjul kjedja och svärd vilket blir inskaffa hoppas jag från de två reservdelar handlare som har lite kvar slit delar.

Det är inge Husqvarna i Kalix nu mera utan Bsm AB i Haparanda. Men Stihl de finns på ksmc och på Bolist är det Kina ko-ho.
Kalix maskiner säljer nu mera Ratioparts jofrab delar till såg och granngården lantmännen hade Graholms sortimentet vet inte om de fortfarande har därifrån än.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#758185 Hej har fått tag på cylinder å kolv från motorsåg hva 180, satt på de på röjsåg 165 blir 77 kubik får se om jag kan få i hop en hel röjsåg eller om jag bara skiftar motor delen sitter bara i 4 skruvar mo kopplings kåpan så de är lätt att skifta. först ska jag få i gong den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758252 Den är högre än 65cc cylindern. Blir trångt under kåpan på 165r.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Joakim S  
#758254
Hepo skrev:Hej har fått tag på cylinder å kolv från motorsåg hva 180, satt på de på röjsåg 165 blir 77 kubik får se om jag kan få i hop en hel röjsåg eller om jag bara skiftar motor delen sitter bara i 4 skruvar mo kopplings kåpan så de är lätt att skifta. först ska jag få i gong den.

Haha😂😂. Vilket monster det blir! 3,3 kW i en röjsåg. Om det stämmer, det som @Mange säger så är det väl bara att kapa bort lite av kåpan?
Blev själv sugen på ett sånt bygge nu😊. Kommer det att funka, @Hepo? Rent maskinellt?

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758263 Sånt bygge fanns förr att köpa av HVA.
77an ned 65r rigg.
Det är lite pyssel att få till så det blir bra men det går om man vill. Jag har gjort det....
Gör inte om det.
Räcker inte 165/265 till är det fel på den eller föraren.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#758264 Hej får kolla höjden i morgon men jag tror det är lika var ett tag sen jag mätte. funkar det är jag säker på blir inte så höga varv ca 11000 i luften utan klinga men ett bra vrid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#758350 Hej ser nu att tändstiftet sticker upp på 77cc vänster 165a höger, får ta hål i kåpan, höjden skilde det inte mycket cyl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Joakim S  
#758352
Hepo skrev:Hej ser nu att tändstiftet sticker upp på 77cc vänster 165a höger, får ta hål i kåpan, höjden skilde det inte mycket cyl.

👍🏻.
Hur är det med förgasarna? Är det större venturi på 180 förgasaren, och i så fall passar den på 165:an? Om den inte passar så kanske den går att bygga om, med delar från 165 förgasaren?

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#758409
Joakim S skrev:
Hepo skrev:Hej ser nu att tändstiftet sticker upp på 77cc vänster 165a höger, får ta hål i kåpan, höjden skilde det inte mycket cyl.

👍🏻.
Hur är det med förgasarna? Är det större venturi på 180 förgasaren, och i så fall passar den på 165:an? Om den inte passar så kanske den går att bygga om, med delar från 165 förgasaren?

Hej jag kör med 165 förgasaren den är oanvänd men har satt i nya membran då den har legat länge. antar att jag får ge den mera på skruvarna. brukar var 1 varv ut på L å 3/4 på H 165an. väntar på soppa slang får se om jag får i gong den i helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#758584 Hej fick tag på denna i dag på en bil utställning brukar vara folk som säljer saker där enligt säljaren så har den använts till ellednings gator men vajer trumman fattas är växellåda fram å back, dolmar 153 motorsåg å han sa 125 kubik stämmer det. ska få i gong den först sen får jag se vad det blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758606 Det finns lite olika grejer till dessa.
Jag har lite om du vill se.
Pilot lina, l8ndare till hammal lina/tråd, vajerspel etc. Stolp stativ man monterade upp maskinen i.
Fanns fler dolmar modeller som såldes geom Sahlins. Jag har 152 och CC med.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#758613
Mange skrev:Det finns lite olika grejer till dessa.
Jag har lite om du vill se.
Pilot lina, l8ndare till hammal lina/tråd, vajerspel etc. Stolp stativ man monterade upp maskinen i.
Fanns fler dolmar modeller som såldes geom Sahlins. Jag har 152 och CC med.

Hej var det sahlins som monterade mutterdragare till järnvägs rälsen? har sett såna i som butiken har servat hur många kubik är 153an? på

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).