Motorsåg och handhållet

Hepos motor å röjsågar.

106 inlägg 16445 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748464 Tvärt om går.

Kolvringarna funkar så länge det är rätt diameter och tjocklek.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Vante  
#748551 De låg i påsen efter renovering på 451 blev någon avsotning på röjsågi244RX var ju den tiden körde med mineral olja.
Jo kopplingen där Hva typ 50 serien som finns på bild av 44/444? är kopplingsTruman 78 mm utvändigt och 75 mm invändigt då är måttet samma som på Jonsered 451E-EV som finns i origon variant ekvalent nu mera även andra tillbehör tillverkare men jag får nog modifiera till kona kil av något på slungkoppling.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#749291 Hej har hittat en 550 mark 2 på tradera dålig komp är det iden är lite intreserad av den verkar mer lättskruvad än mk1 tror man kan ta lös cylinder utan att behöva veck med kablar slangar förgasare har kollat lite på jobbet kör även mk2 där ser ut som man kan låssa torpedväggen å komma åt 4 skruvarna till cylinder. på mk1 var det inte lika lätt tänkte byta kolvring på en men där var ett lager på kopplingsidan kass så jag har bara kollat hur man enklast får av cylinder vi har fler mk1 som har dålig komp trodde de skulle gå med en torx med kula 2 skruvar går men inte dom andra så jag gav upp. Har husqvarna tagit
bort reservdelslistorna på hemsidan får bara manualen på 550 mk2. 254 fanns ingen partslist.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749347 254 IPL: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 74&t=31209

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749348 Jäkla tramsande det här med att spärra spränskisser. Inte första gången de gör detta och de förlorar massor på det var gång.
Ju mer flretaget och deras produkter krånglar, ju mer vinner de andra på det så krångla på..
De andra mörkena tackar o bockar.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Vante  
#749388 Ja den tiden är förbi spärra sprängskiss finns alltid någonstans och pirat delar inget nytt men har aldrig varit så lätt få tag som i dessa webbplatser tidevarv.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#749396
Mange skrev:Jäkla tramsande det här med att spärra spränskisser. Inte första gången de gör detta och de förlorar massor på det var gång.
Ju mer flretaget och deras produkter krånglar, ju mer vinner de andra på det så krångla på..
De andra mörkena tackar o bockar.

Hej jo det är inte bra jag brukar ta fram numren å trycka in på Maskinklippet för å stämma av sen går jag till butiken i stan å uppger dom där tycker det är smidigt, nu får jag tala om vad för reservdel jag ska ha. har även 254 i pappersform å flera i 2 serien. jonsered hade dom ett tag sen blev de replacement parts verkar det som.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749425 Jag har rätt mycket litteratur, det är bara att fråga om det är nåt. Kan jag så hjälper jag gärna till.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#750239 Hej ska hålla på med 444an i dag, då jag inte ville byta svänghjul så har jag bytt linhjul å fjäder i kåpan vill ha plast å fler lufthål men då passade in te plastringen man skruvar utanpå linhjulet så fjädern hoppade ur, ska slipa ner hjulet lite gran, 444an med röjsågmotor har fåt lånat ut magnapullen den har nyare variant av svänghjul ville inte ta detta då jag inte tänker ha värme i den andra, den går för övrigt bra har bytt membran då dom hade torkat ut fast dom var oanvända ja hela förgasarn förresten. man ska nog ha dom i en sluten påse när man har några på lager.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750242 Inte säkert det funkar med plastpåse.
Har Tyvärr sett förslutna påsar med förgasare som även de var torkade efter inte så lång tid.. Massor med andra delar med. De gummidelar som klarar sig bäst ligger mörkt i försluten påse.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

anersimyra  
#750247 Gummidetaljer förvaras med fördel på en sval mörk plats i en syrafri plastförpackning och att gummidetaljen är väl intalkad med parfymfri talk. Jag har i min ägo gummimembran som tillverkats under tidigt sextiotal och dessa är i dag lika fina som den dag de tillverkades..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750249 Jag har gummi membran sen sent 40'tal-'55 som legat mörkt i paperspåse och är lika fina.
Tror gummit var lite bättre då.
Lättare att hitta fina innan '65 än efter.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Vante  
#750298 Farsans Jonsered 451E-EV den har ännu original membran provade senare varianten var lite tjockare men den var inte lika stabil liggande stående ytterst lite varv skillnad men fans där på det nyare tjockare så jag bytte till tillbaka de sämsta membran jag vet är Bing röda till utombordare blir knallhårda efter ett tag.
Senast redigerad av Vante lör 26 feb 2022, 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750302 Samma där med Bing i min erfarenhet. De äldre är bättre.
Vill nog påstå vissa av pirat tillverkade membran kan vara bättre än orginal vad det gäller hållbarhet.
Köpte en gång en rulle membransatser till HS som hade legat i kartong sedan tidigt 60'tal och de nyttar jag ännu ibland. Lite tjockare mätarmembran och funkar bättre än de jag köper idag oavsett om de är orginal eller andra.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#750335
Mange skrev:Samma där med Bing i min erfarenhet. De äldre är bättre.
Vill nog påstå vissa av pirat tillverkade membran kan vara bättre än orginal vad det gäller hållbarhet.
Köpte en gång en rulle membransatser till HS som hade legat i kartong sedan tidigt 60'tal och de nyttar jag ännu ibland. Lite tjockare mätarmembran och funkar bättre än de jag köper idag oavsett om de är orginal eller andra.

Hej jag köpte en massa nos grejor till röjsåg hva 165 bland anat membran till hs får använda dom då om jag behöver.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).