Uppvärmning

Rejäl braskamin

22 inlägg 27365 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75027 Hej!
Tänkte jag skulle väcka liv i den här gamla tråden igen, har efter mycket letande hittat en kamin som verkar lovande, det är en rejäl sak från USA som heter blaze king, som man laddar med 20- 30 kg ved och som brinner 10 - 24 timmar på ett ilägg beroende på vilken effekt man kör den på, så synpunkter på en sådan här manick, någon som provat något liknande?


http://blazeking.com/Brochures-En/WoodP ... dStove.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

johan123  
#159494 Hej mixter

Jag undrar vart kan man köpa den? Har kollat på google men hittar inga återförsäljare?

Mvh Johan

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159512 Hej!
Har skickat ett pm!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

gilen  
#159527 Hej på er
Vore tacksam för ett PM om varman kan handla en sådan kamin.
Jag har en Wermont Casting 12 kw, som vi är jättenöjda med men det är lite struligt att få tag på delar om något händer, de har varit med sedan 1984.

Användarvisningsbild

Re: Rejäl braskamin

halvproffs  
#159551 Jag har en från den fabriken också. Resolut Acclaim heter min och har haft den sen-91 och är helnöjd med den, men nu har jag varit och tittat på en ny.
Återförsäljaren sa att det varit mycket strul med generalagenten så den kedjan kanske skulle sluta sälja den.
kollade även på en som tog 60cm lång ved, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men på den var lucken på gaveln på kamin.
F:ö är visst Wermont världens största kamintillverkare.

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

rbinventor  
#159697 Lycksele plåtprodukter säljer en kamin liknande den som är på bilden på första sidan.

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159721 Hej!
antar att det är kylan och el-priset som satt fart på den här gamla tråden igen :mrgreen: men jag tänkte att jag kan ju skriva en rad hur det gått med kaminfunderingarna. det blev som sagt en blaze king 1107 som jag monterade in hos min mor våren 2010 och så här långt efter snart två vintrars eldande är det bara positiva erfarenheter, inga problem att hålla huset behagligt utan något tillskott av el, senaste två dygnen har hon haft -25 dagtid och -35 kvällar och nätter, kaminen har då fått fyllas med ved två gånger per dygn, en gång på morgonen och en gång på kvällen, sedan sköter den sig själv. nu då det var -35 på natten dippade temperaturen i köket som ligger längst från kaminen ner till 19 grader på morgonen, men då var det 14 timmar sedan förra inlägget ved, så det får man väl säga är godkänt då det är så kallt. framtiden får väl utvisa hur hållbar den är men hittils har inget behövt bytas på kaminen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).