Motorsåg och handhållet

Husqvarna 51

76 inlägg 11780 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 51

Avslutat-02  
#673133


Demontering.
Ska riva ner den och tvätta.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 51

Avslutat-02  
#673137 Montering av insug.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673151 Väsandet kan vara kompet smyger förbi kolvringen om den är duktigt skuren.
Av med ljuddämpare o kolla. Om inget annat så för att utesluta.
Tätningen runt impulsröret i förgasar fästet kan väsa lite det med...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

totte  
#673158 Om den har dålig komp så är det väl inte mycket mening i att börja fixa något annat. Red ut hur det är med kompen innan du lägger tid och/eller pengar på den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 51

jsn  
#673163 Och det är väl ungefär nu det återigen börjar närma sig kännas värt att betala för att någon fixar iordning den..

Hur skickar man billigast en såg?

Märkte btw att det fanns både ett och annat i oljetanken på 51an när jag tömde den igår..
Vad kostar en spabehandling för sågen motsvarande den som Hva 50'an fått i filmen @vinterrojarn men helst då att den sitter ihop med nya packningar etc och inte ligger i delar i en hink när den kommer tillbaka..

Är det något mer än cylinder och kolv som skiljer Hva 51 mot 55, tänkte att om den har skurit och det ändå behöver bytas så...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 51

Avslutat-02  
#673164 51 och 55 är samma såg.
Ja du det kostar från 129 kr och upp till 200 kr att skicka en såg, beroende på paketets storlek.
DHL pris på nätet..
Några kronor till om man betalar över disk.

Sedan så till kommer då en sotningssats för 79 kr exkl moms och packboxarna för ca 80 kr exkl moms för båda.

Är kolven slut så brukar det räcka med att hona cylindern..

Totalt skulle jag säga 1200 kr exkl moms.
Inkl delar och arbete.
Då är den helt genomgådd och ren.
Även kan lagren vara bytta om det behövs.

Men runt där...

Hinken kan in gå i priset.. 🤣 🤣
Jag väntar på sotningssatsen...
Var lat denna gången, annars brukar jag knacka packningarna.. Men hade lite annat att göra.. Var inte värt tiden...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 51

Avslutat-02  
#673165 Jag säger så här.
Ska jag ändå riva, så av med dämparen och kolla vad som gömmer sig, så ska jag ge en offert över pm. 👍

Jag köper grejerna hos skogsverktyg.se, de har för bra priser för att låta bli, till dessa..
👍

Billigaste sättet att skicka?
Ta en kartong, lägg i sågen utan svärd och kedja. Se till den håller det totala måttet på ca 60x60x60 cm. Kostar 129 kr.
Även om måtten är mer eller mindre på någon sida..
De kollar aldrig, har du betalat över kort på nätet så struntar de i storleken.

Bara att tömma själva sågen på olja och bensin.

Något annat du vill ha gjort på sågen på engång isåfall?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Skoghem  
#749694 Hej alla kloka! En grönis på motorer här...
Har äntligen fått av cylindern på min 51a efter att ha runddragit skallarna ytligt - UNDVIK Biltemas T-nyckelset med kula, de har underdimension! - jag fick nämligen för mig att den hade skurit (den gick men saknade ork), och efter att ha fått bort ljuddämparen så kunde jag se dels att
*packningen saknades och
*kolven såg duktigt repig ut-
Nu med cylindern av ser jag att kolven har flera repor men de är alls inte djupa. Kolvringen verkar ok. Vet inte hur hårt den ska fjädra, känns rätt mjuk. Cylindern tror jag är ok, tror bara det är lite aluminiumklet på kromet.
Ska jag byta kolven?

Jag kommer att beställa en packningssats eftersom ljuddämparpackning saknas. Bör jag byta även de andra packningarna inkl vevhuspackningen?

Bränsleslangen är väldigt stel och jag funderar på om man bör byta denna. Hittar inte bränsleslang till 51an hos Skogsverktyg, går det att beställa nån universalslang till denna?

Är det nåt annat jag bör byta ut eller se över när jag ändå har nere sågen? Vill kunna lita på den framöver...

Tack på förhand!

Ps: Kanske finns det nån allmän tråd om sågrenovering som jag missat, ursäkta i så fall!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

totte  
#749710 Använd aldrig insex med kula för att lossa det som sitter hårt, oavsett om btema eller annat. Anläggningsytan för kulan är minimal, även om den är korrekt i måttet.

Ett par bilder på kolven vore bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Skoghem  
#749725 Absolut, en bild säger mer än... 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Skoghem  
#749727 Kolvtoppen är inte sådär ljus som den ser ut på bilderna, utan sotig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

totte  
#749759 Inget problem att köra den kolven. Lite puts och ny ring så är du på banan igen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Skoghem  
#749766 Tackar!! 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Vante  
#749768 Jag skulle inte bry mig vid så lite repig kolv är som om kolv stopp är kombination mejsel nyckel i kanten ut port låst för nålager upp oljning blivit små grader i kanten och repat kolven inte värme nypt mager fast då är det mitt liten rep spridning mejsel bredd så liten värm nyp sprid över hela port ytan är det men inte störande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 51

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749797 Jag håller med. Den kolven hade jag nog provat att putsa till. Putsa av det på kolvtoppen med och i cylindertoppen.
När du har den nere så byt kolvring, slang, filter, membransats. Se till att packningar är hela och täta. Vevhustätningar är bra att byta med när man håller på.
Var försiktig med förgasarbultarna. Moturs till du känner den kommer rätt i plast gängan. Gängar det fel en gång är förgasarfästet kass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).