Skogsröjning

Röjning av hassel?

12 inlägg 17581 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning av hassel?

Talhagen  
#464929 Hej på er!
Röjer varje år en del hassel i betesmarken. En del tas av köttdjuren som går där, men mycket blir kvar och buketterna jag röjer ner är en meter höga året efter. Finns det nån som kan tipsa om när man ska röja för att i möjligaste mån hindra återväxten, eller finns det kanske andra metoder? Vill inte använda bekämpningsmedel.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning av hassel?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464951 Utan att känna till hasselns biologi så hade jag satsat på att röja 2-3 ggr per säsong när skotten är någon decimeter hög. Det finns ingen realistisk chans att ringbarka?

Avatar Fallback

Re: Röjning av hassel?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464952 Hassel används till vandringskäppar.
Brukar vara ganska dyra per styck

Användarvisningsbild

Re: Röjning av hassel?

sundelius  
#464962 Min erfarenhet är att det inte finns någon tidpunkt som är bättre när det gäller hassel.
Uppslag kommer alltid tills övrig skog växt förbi och det kommer ju inte hända i ditt fall.
Kommer följa tråden för att se om du får några bra tips

Användarvisningsbild

Re: Röjning av hassel?

Andreas99  
#464969 Hassel behöver väl sol, luft och vatten för att leva. Ta bort det ena så dör den. Jag hade testat att skära ner busken vid marken och sedan täckt stubbarna med en 2×2m tjock pressening/lastbilskapel. Får man det mörkt där under så borde det ta död på dom. Frågan är kanske mest hur länge man behöver ha det täckt?

Användarvisningsbild

Re: Röjning av hassel?

JensSkoog  
#464982 Hassel är svårt att utrota.

Beror ju lite på hur det ser ut på betet, men om du kommer dit med traktor skulle jag slagit en kätting om ursprungsroten till buketten og dragit den bort. Senn får du gå med röjsåg och treuddsklingan några gånger varje sommar, om du inte har en betesputs.

En annan metod är att använda en gasbrännare och ge skotten värmechock. Ska inte brännas, bara chockas. Det får man upprepa några gåger, så det blir lite kånkande på utrustningen.

Avatar Fallback

Re: Röjning av hassel?

ÅsaNisse  
#464985 Jag har den erfarenheten vad gäller allt lövsly att bästa resultatet blir om man röjer ned dom i september oktober precis innan lövfällningen.
Då får växten ingen chans att dra ner energin till rötterna och har på så sätt ett sämre utgångsläge nästa vår. Gör man detta några år i rad så tar gräset överhanden och kväver resterna.Röj gärna med slö klinga så stubbarna blir trasiga också. Inga rena skarpa snitt. All röjning på våren och sommaren gör bara att det sprider sig ytterligare då växten är som frodigast.
Tänk hur man sköter en trädgård med buskar och häckar och gör tvärt om.

Avatar Fallback

Re: Röjning av hassel?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465113 Kollade på några hasselbuskar jag sågade ner förra året. Djuren har rensat dem nästan fullständigt så prognosen är nog att de är knäckta om något år. Har i år tillämpat stripbete med 2-3 dagars fållor och det har definitivt bidragit till att de har gått hårt åt lövet.

Avatar Fallback

Re: Röjning av hassel?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465125 De buketter som jag vill utrota sågar jag av jäms med marken med motorsågen.
Tidsödande men jag tycker de har svårt att komma igen efter den kuren.

Användarvisningsbild

Re: Röjning av hassel?

Vildmark  
#749734 Jag håller på att röja i en ekbacke men till skillnad mot trådstartaren vill jag bevara hasseln. Problemet är att det vuxit upp massvis med gran som beskuggat hasseln och de flesta knippen ser helt döda ut. Kan jag röja bort knippena och få upp nya knippen eller ska jag bara glesa ut de som är grova och ruttna?

Användarvisningsbild

Re: Röjning av hassel?

JensSkoog  
#749747 Gles ur det ruttna/döda och dom grova, och gallra bort lite gran så hasselen får ljus.
I gamla dar när man plockade hasselnöter för att sälja, skötte dom hasselen så
att dom reknade med en fem till ti års syklus. Varje år tog man bort de största
och grövsta, men aldrig mer än 1/5 - 1/10 beroende på växten där den sto.
Det har jag från en gammal granne av mig på Vestlandet som hade varit
med om "skörden" av hasselnötter när han var pojk.
Ett gammalt namn på hassel där var "natavon", som betyder förhoppning om nötter. :wink:

Edit: Här i Vestfold går hassel och ek bra tillsammans, men
stamkvista gärna eken så hasselen får sol på sig.

Användarvisningsbild

Re: Röjning av hassel?

Vildmark  
#749753 tack för ditt svar. Jag har stamkvistat en hel del av ekarna, de har skjutit vattskott och skickat ut långa grenar i jakten på ljus.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).