Skördare

Begagnad skördare med nytt aggregat?

22 inlägg 10289 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Begagnad skördare med nytt aggregat?

221  
#74910 hej funderar på att investera i en gallrings skördare, hade tänkt en begangnad 911 som har gått runt 8-11 000tim o ett nytt aggregat typ sp el logmax, troliogtvi sp.. men nu är ju frågan om det är lönsamt att göra en sån investering, hur drift säker kan basmaskin vara? vet att svängkransen och pumpar kan krångla. men vid vilka timmar? har redan 2 maskiner så kan inte lösa det ekonomiska vid en ny maskin affär på minst ett par år, men måste ha en gallrings skördare för att fylla dagens behov.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Begangnad skördare med nytt aggregat?

skogsjan695xl  
#74913 Svängkransen är det troligtvis ingen fara med om man har centralsmörjning och det funkat bra, eller varit noga med smörjning.
Pumpen har man ju sett flera som bytt runt 10.000 timmar, men som du önskar, ett LM eller SP som du byter eller köper en som det är nyligen bytt är absolut ingen dum ide.

Man bör ju ju som sagt kolla upp tidigare ägare (om man köper på firma) och höra vad som nyligen är bytt och påkostat.
Om den gått bara gallring eller även slutavv, har den bara gått gallring är den ju inte så hårt körd mot slutavv, har själv kört 911 och 901, 911an hade ett 350 och gått lite slutavv och mestadels gallring, 901an hade ett sp 451 och den har gått ren gallring, ytterst lite frötall och slutavv men inga stora mängder.
Dom maskinerna hade gått lika mycket, men 901 som gått med lättare ag var i stort sett inte något glapp jämte mot 911, var 11m kran på båda maskinerna.
Det finns ju alltid risker med att köpa beg maskin, man vet ju aldrig vad som kan hända, visserligen kan det hända grejer på ny maskin också, men då är det ju iaf garanti på grejerna.

Användarvisningsbild

Re: Begangnad skördare med nytt aggregat?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74915 Ja, jag gjorde ju samma grej i somras. Kanske får man inte den senaste modellen på maskin, men man har heller inte den enorma värdeminskningen som en ny skördare har = mindre risktagning, lättare att dra sej ur om man nån gång vill det av någon anledning. Vad är garanti värt på en ny maskin - den gäller ett år, maskinen lär du ha i 5-6 år... ?

en 911.3 på ca 10000h är rätt mkt prestanda för pengarna, borde hamna på dryga miljonen med ny snurra i kran..
Sen pump o krans.. jaa, det finns ju dom som redan har bytt - hitta en sån.. :)

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

masterchief  
#74921 Fattar inte riktigt varför alla stirrar sig blinda på byta pump etc.
Är en investering på 35-60000kr.
Inga stora summor i det stora hela om man jämför med vridhus, boggielådor dator mm.
Nästan så jag själv funderar på att byta i förebyggande på 5005an då den rullat 11000timmar i nuläget.
Iofs så har Rottne bytessystem.
Byter man innan det rasar så slipper man mycket bök...

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

skogsjan695xl  
#74954
masterchief skrev:Fattar inte riktigt varför alla stirrar sig blinda på byta pump etc.
Är en investering på 35-60000kr.
Inga stora summor i det stora hela om man jämför med vridhus, boggielådor dator mm.
Nästan så jag själv funderar på att byta i förebyggande på 5005an då den rullat 11000timmar i nuläget.
Iofs så har Rottne bytessystem.
Byter man innan det rasar så slipper man mycket bök...


kan vara helt rätt att byta i förväg när timmarna börjar knalla iväg, jag tycker där runt 10.000 tim som det ofta brukar hända grejer, och byter man ex pump i förväg så slipper man ju som sagt mycke bök, för skulle pumpen gå så slår det ju i regel aldrig fel att man är längst in i skogen där det är blött.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

221  
#74964 jo, byta i förväg är ju att föredra, har ju hänt att de har stannat rätt opassligt till.. och fårman tag i en maskin som är skött så borde man ha en basmaskin som har ett par tusen timmar o ge, även att man får ju alltid räkna med lite strul.. nån som vet på ett ungefär på va ett LM 4000 el 5000 med flerträdshantering går på? såg att de skilde lite mellan sp och LM.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

hajo  
#75703
221 skrev:jo, byta i förväg är ju att föredra, har ju hänt att de har stannat rätt opassligt till.. och fårman tag i en maskin som är skött så borde man ha en basmaskin som har ett par tusen timmar o ge, även att man får ju alltid räkna med lite strul.. nån som vet på ett ungefär på va ett LM 4000 el 5000 med flerträdshantering går på? såg att de skilde lite mellan sp och LM.


Säg att ett nytt LM 4000 kostar ca 450 000kr monerat och klart. SP 451 kostar kanske 40 till 50 000kr mer, men jag tror att det är värt det för att du produserar mer helt enkelt + lite annat.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

221  
#75938 men de är med dator inräknat då? skiljer det så mycket i mellan? LM s slang garanti är ju rätt lockande..

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

hajo  
#76178 Livstids slanggaranti?? vem bryr sig om slangen det är ju tiden som kostar!! :?:

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

221  
#76564 ja de tar ju tid att bytta..

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

Gubben  
#76570 Vi har ett talesätt här uppe. Varför sätta löständer på ett lik??. :))

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76578 Sätter man livstids garanti på slangarna så är det nog för att det inte går så många till att börja med , nån berättade för mig att deras LM5000 snittade 1 slang /1000h även om man antar överdrift så låter det ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

221  
#76589 jo de gör det. allt är bra som håller uppe produktionen och håller ner kostnaden.. nån som har erfarenhet av av hur LM4000 el sp 451 fungerar i lite grövre skog? säg 0.40 till 0.55...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

masterchief  
#76592 Sp451 fungerar men är inte optimalt.
Har varken storleken eller kraften för att vara effektivt.
Ett och annat träd fungerar att driva igenom, men blir det kvistigt är det värre.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad skördare med nytt aggregat?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76593
221 skrev:jo de gör det. allt är bra som håller uppe produktionen och håller ner kostnaden.. nån som har erfarenhet av av hur LM4000 el sp 451 fungerar i lite grövre skog? säg 0.40 till 0.55...



Jag skulle nog knappt ens fundera med 451;an i sån grov skog... jag har nog satsat på 551 då det aggregatet går att använda till allt från första gallring till inte allt för grov slutavverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).