Motorsåg och handhållet

köp av ny såg stihl/Husqvarna

11 inlägg 2106 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

köp av ny såg stihl/Husqvarna

claesohj  
#749618 hej har sålt min 550 xp av första generation

och funderar på 545/550

men lite nyfiken på 241/261 eller till och med kanske nöja mig med en stihl M-S 201

slut med vedeldning men hugger lite för några kaminer, och mest löv/asp. men även lite grövre max ca 40cm björk ibland och lite vindfäller men långt från varje år.

är mest ute efter en såg som har bra kvalitet och inte krånglar..men det vill ju alla ha :)

så spannet jag sågar e stort, men antal timmar väldigt litet på ett år

tål en ms 201 att plågas inom rimliga ramar att användas till detta?

tips och erfarenheter mottages tacksamt



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

Mellberg  
#749623 MS 201är en mycket bra såg för alla. Gäller som vanligt att ha vasst. Har själv två ms 201 och en MS 260. Klarar de flesta träden med den uppsättningen. Har ett längre svärd till 260 om det är riktigt grovt.

Husqvarna har jag ingen koll på i dag ...

Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

claesohj  
#749625 okej, ja jag har inte råd/kan inte ha 2 sågar.

kör du 201 på vedbacken något också?

   TS
Avatar Fallback

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749627 201 är bra till mycket men jag skulle inte plåga min med 40 cm kapning.

Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

Mellberg  
#749631
claesohj skrev:okej, ja jag har inte råd/kan inte ha 2 sågar.

kör du 201 på vedbacken något också?


Klarar upp till dubbla svärdslängden och det handlar i ditt fall, kanske om enstaka grova träd. En MS 261 kanske är ett bättre val om det är mycket vedkapning.

Oavsett vad du väljer får du en såg som räcker i många år. 👍

Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

claesohj  
#749677 De blev en 550XP. Lite tung men då klarar jag mig med allt som kan tänkas komma i framtiden. Med 13 svärd, var sugen och prova 15 men vågade inte 😅

   TS
Avatar Fallback

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

isteskog  
#749678 Ett bra val enligt mig! Har själv tre 550 därav en Mark II. Klarar allt ifrån grova frötallar ner till vedhuggning med den och då har jag bara 13" svärd. Gäller som sagt att ha vasst!! 😎

Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749695 Köpte en 550 mk2 (med 15”) härom veckan provat lite grann på barkborregran och den går så det susar, något helt annat än den gamla 50kubikaren... 👍 💪

Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

claesohj  
#749702 Härligt. Blir spännande att prova ihelgen. Har en rejäl vindfälla och törgran å sätta sågen i 😀

Får nog skaffa lite nya filar och mall.

Kör ni enbart på X cut kedjor eller finns annat bra billigare kedjor

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

anersimyra  
#749704
claesohj skrev:Härligt. Blir spännande att prova ihelgen. Har en rejäl vindfälla och törgran å sätta sågen i 😀

Får nog skaffa lite nya filar och mall.

Kör ni enbart på X cut kedjor eller finns annat bra billigare kedjor

Det finns förstås den gamla H25 i 1,5 mm som varit mitt val sedan ”Hedenhös” och i Oregontappning så är benämningen 21 BPX.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: köp av ny såg stihl/Husqvarna

claesohj  
#750435 Körde 2 tankar ihelgen, går bra mycket bättre än förra 550 ja hade, framförallt mer lättstartad och bra gång.

Körde med rapsolja men en känsla av att det känns bra mycket tunnare och nästan väl torr, körde mot träd och nog kommer olja iaf.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).