Motorsåg och handhållet

Stihl oljefråga till proffsen!

64 inlägg 8567 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Williamm  
#749528
Mange skrev:
Williamm skrev:Pumpen kan stanna i ett läge där olja kan rinna igenom. Chansen är liten, men det händer i bland.
Många av mina sågar samlar olja o kopplingskåpan när jag justerar dem utan att såga i stock. Och då hamnar det på bänken.

Vilken pump har du sett detta med hål rakt igenom i ett visst läge?

346 tror jag. Jag kan kolla.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

winzhangout  
#749568 Lämnade in den hos en återförsäljare dock inte där jag köpte den som menade att luftningen var igensatt, jag har dock inte kört den själv utan bara nätbutiken som torrkört utan svärd. Men men vi får se om det läcker nu när jag fått hem den igen.

Tack för alla svar, och förhoppningsvis är problemet löst nu även om jag känner mig lite tveksam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749598 Nja, det kan ju vara så...
Det ger sig snart. Ser fram emot att höra.

William.
Det kan inte rinna igenom en stillastående frisk pump på 346. Förbi eller bervid, inte igenom.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Williamm  
#749783
Mange skrev:Nja, det kan ju vara så...
Det ger sig snart. Ser fram emot att höra.

William.
Det kan inte rinna igenom en stillastående frisk pump på 346. Förbi eller bervid, inte igenom.

Problemet är borta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749795 Bra. Bara o ta en kopp kaffe o fira, vänta på nästa. Detta är nåt man hör o ser ofta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Williamm  
#749796 I bland är det en lite pöl under 346:an och i bland inte. Men det är inte ett problem för mig. Jag har för mig att jag kunde lysta genom pumpen, och tog det som en trolig orsak.
Men om de nu inte går, så är det något annat.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

hva555  
#749841 Driver inte 200 o 201 oljepumpen på utgående koppling? Kom en helt ny 201 som inte drar olja och jag provade att snurra kopplingstrumman utan resultat. Provade min gamla 200, samma resultat, och den funkar oljan på. Måste motorn vara igång?

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749845 Ytterligar bevis på att nätköp inte alltid är det bästa.

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

tallen100  
#749848 den här sågen var väl köpt hos återförsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

hva555  
#749849 Maskinklippet på plats Mörrum men det är en bit att åka så jag blev ombedd att kolla innan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749877
hva555 skrev:Driver inte 200 o 201 oljepumpen på utgående koppling? Kom en helt ny 201 som inte drar olja och jag provade att snurra kopplingstrumman utan resultat. Provade min gamla 200, samma resultat, och den funkar oljan på. Måste motorn vara igång?

Det snurrar ju i 10 000varv när det smörjer som bäst så spinner du det för hand i 30 märks det inte mycket.
Testa oljepump/smörjning görs bäst när motorn är igång och gått lite så svärd/kedja etc blivit mättat.
Då blir det en rand olja efter svärdsriktningens framkant.
Annars är nåt fel.

Oljan tar värme med sig när den åker av. Annars blir det bara varmare o varmare...

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

hva555  
#749882 Ja jag har aldrig grejat med stihl men om all olja var kvar efter en halv tank så är den väl för snål. Han får åka till Mörrum 😀 . När jag provar HQ på bänk utan svärd kör jag ca 3,-4000 rpm . Dom tar upp olja på några sekunder om pumpen är ok även från en tom just monterad pump men Stihl har väl en mer avancerad pump.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749897 Då har inte du heller en pump det kan rinna igenom.

Normalt sett på en 201 vill jag nog påstå det är rätt normalt med halv tank olja till en tank bensin om det är bra olja som smörjer rätt och det inte blir varmt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

hva555  
#749993 Så här gör jag. Funkade tydligen på en illa rengjord Stihl också. Är svärdet rengjort så funkar det.


Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750025 Hur hög hastighet på trumman kommer du upp i?
Även om det ger olja där så får du väl köra sågen o se så det funkar som det ska?
Känns som lite dubbelt jobb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).