Skogsvagn (Huggarvagnar)

Konstigt beteende på kranen!

7 inlägg 2471 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Konstigt beteende på kranen!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749330 Har en Country 550Master kran.
När man kör bom upp o samtidigt öppnar sticka in så stannar bom upp o börjar istället sjunka!
Irriterande eftersom det är en vanlig rörelse som blir när man kommer in med knippet över kärran o ska fram mot grinden.
Nån som vet vad detta kan bero på?

Magnus M



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Konstigt beteende på kranen!

Bosse1  
#749353 Oljan går lättaste vägen, mera flöde annars en funktion i taget.
Upplever samma fenomen på en kran jag har på tomgång och lite flöde.
Eller har det blivit plötsligt så det känns som "fel"?

Användarvisningsbild

Re: Konstigt beteende på kranen!

JohannesG  
#749375 Men ett ventilpaket, speciellt för en kran bör inte bete sig så. Om jag till exempel har hydrauliken avstängd och drar i bom lyft så sjunker inte bommen.

Avatar Fallback

Re: Konstigt beteende på kranen!

Bosse1  
#749380 Testa för skoj att sträck ut allt i topp och upp bom samtidigt som skicka ned stödben så sticker oljan från bomcylinder och pump samtidigt till stödben, går med min.

Användarvisningsbild

Re: Konstigt beteende på kranen!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749417
Bosse1 skrev:Oljan går lättaste vägen, mera flöde annars en funktion i taget.
Upplever samma fenomen på en kran jag har på tomgång och lite flöde.
Eller har det blivit plötsligt så det känns som "fel"?

Det är väl 3dje vintern med denna kranen nu, inte kört så mycket dom 2 första men nu i år har jag kört 300m3 travat sen julhelgen. Upptäckte fenomenet när jag hade kört ett par dagar irad i julas, sen har jag retat mig på det varje lass.
Tror att det kan ha varit med från början när man tänker på det nu.
Att bommen stannar är jag med på men att den sjunker ska väl inte va ok. Har man full grip o drar sticka in så kommer knippet ganska fort.
Är det så att det är fullt öppet ut i båda o om inte flödet är tillräckligt så trycket hålls uppe i stickan så åker oljan baklänges från bom o in i stickan eller?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Konstigt beteende på kranen!

HannuRöj  
#749444 Kolla om flödet går åt rätt håll genom ventilpaketet. 😀
Tryck till P.
Retur från T.
Trycksidan kan även identifieras av tryckbegränsning sammt lyftcylindern är kopplar på första sektion.

Avatar Fallback

Re: Konstigt beteende på kranen!

Bosse1  
#749493 Hittade ett svar från AKKAMAAN på Maskinisten, får nog kolla mitt reglage jag med 😀

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 21527&lv=0

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).