Motorsåg och handhållet

Stihl oljefråga till proffsen!

64 inlägg 8559 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rotvältaren  
#749354
Mange skrev:Att tanken töms är väldigt ovanligt.
Att det ser ut som en sjö under sågen i lådan betyder inte att tanken är tom eller att det tömts på litervis med olja.

Utmaning.
Tvätta, rengör och torka av sågen.
Tanka den och ställ den på en tidning eller fem.
Då ser man lite vilken sida oljan rinner ut på.
Med lite tur ser man mer var det komer ifrån. Då tittar man längre upp.
Då ser man lättare var oljan kommer från.

Det är inte möjligt för oljan att ta sig igenom en snäckväxelpump utan den snurrar.
Det kan vara otätt, hål i tank eller nåt men det är ovanligt.


Börjar bli ganska mycket my way or no way argument i trådarna nu...
Vissa Stihlmodeller har en ganska omständig konstruktion där oljan ska ta sig genom flera komponenter innan den når pumpen, mellan varje komponent finns en skarv och om något gått snett vid monteringen så finns en risk för läckage.
Ja, det må vara ovanligt men att bara avfärda andras resonemang känns bara kontraproduktivt. Jag påstår inte för en sekund att jag sitter inne med lösningen men ett sätt att lösa problem är att använda sig av uteslutningsmetoden och kan man då ge uppslag till sånt som kan vara värt att kollas så det antingen kan konstateras vara orsaken eller uteslutas så tycker i alla fall jag att det är bättre än att hela tiden peka med hela handen och säga att det är fel.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

fura  
#749360 När en såg stått oanvänd ett tag kan den läcka mycket men när man kör med den igen slutar den läcka.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rotvältaren  
#749365
fura skrev:När en såg stått oanvänd ett tag kan den läcka mycket men när man kör med den igen slutar den läcka.


Så kan det också vara och jag inbillar mig att mina +30 år gamla sågar dryper mycket mindre om de förvaras på sidan än stående.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749370 Jag vill nog påstå att de såg jag har på hyllan inte läcker mer om de får stå länge.
Läcker de så läcker de.
Jag hsr några stycken på hyllorna och påstår inget utan delar erfarenhet jag ser och sett här.

Att Stihls smörjsystem är mer invecklat och krånglar mer är inget jag sett.
Det skiljer lite mellan modeller men inte så det förklarar nåt.
Är det nåt man kan generalisera är det nog i så fall att de inte är bättre nu än förr.
Senast redigerad av Mange mån 21 feb 2022, 07:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Tralsmo  
#749374 Ja har tre sågar ja använder någorlunda kontinuerligt.

I sommras va de baggaträ, nu är de vindfällen.

Dom tre sågarna är en stihl 201 å en hq 550 å en stihl 462.

Stihlarna sölar ibland alldeles förskräckligt. En stor pöl på golvet där dom står.
Huskvarnan aldrig.

Nu har ja kollat dom några dar å det går inte å se nån nivåskillnad i tanken på några dar trotts att det blir en stor fläck där dom stått.

Å ibland ä det helt torrt där dom stått en vecka eller ett halvår.

Ja vet inte va felet är men för min del kan ja leva me dä

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rotvältaren  
#749379
Mange skrev:Jag vill nog påstå att de såg jag har på hyllan i te läcker mer om de får stå länge.
Läcker de så läcker de.
Jag hsr någr stycken på hyllirna och påstår inget utan delar erfarenhet jag ser och sett här.

Att Stihls smörjsystem är mer invecklat och krånglar mer är inget jag sett.
Det skiljer lite mellan modeller men inte så det förklarar nåt.
Är det nåt man kan generallisera är det nog i sådall att de inte är bättre än förr


Inget du har sett och därför har det aldrig hänt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

winzhangout  
#749387
Mange skrev:
Det är inte möjligt för oljan att ta sig igenom en snäckväxelpump utan den snurrar.
Det kan vara otätt, hål i tank eller nåt men det är ovanligt.


Säker på det? Det rinner genom pumpen för man ser om man lutar sågen med kedjesmörjningshålet nedåt hur det liksom bara fortsätter att rinna ur det hålet/rännan. Läcker enbart från det stället och för att komma ut där måste det ta sig förbi pumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749394 Du har ett fel. Om du har ett fel så har du. Oavsett om någon säger att du kan inte ha något fel.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749409
Rotvältaren skrev:
Mange skrev:Jag vill nog påstå att de såg jag har på hyllan i te läcker mer om de får stå länge.
Läcker de så läcker de.
Jag hsr någr stycken på hyllirna och påstår inget utan delar erfarenhet jag ser och sett här.

Att Stihls smörjsystem är mer invecklat och krånglar mer är inget jag sett.
Det skiljer lite mellan modeller men inte så det förklarar nåt.
Är det nåt man kan generallisera är det nog i sådall att de inte är bättre än förr


Inget du har sett och därför har det aldrig hänt.

Nä, allt är möjligt men jag har några såg o kolla likväl som jag har haft en o annan här på besök.
Vill nog påstå det är få med samma bredd på erfarenhet här. Säkert många med mer erfarenhet om de nyare...
Detta är inget nytt fenomen utan nåt jag hört mycket om sen jag börja skruva för 20 år sen.
Har själv upplevt detta, sett o hört o löst det några hundra ggr nu...

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Williamm  
#749410 Pumpen kan stanna i ett läge där olja kan rinna igenom. Chansen är liten, men det händer i bland.
Många av mina sågar samlar olja o kopplingskåpan när jag justerar dem utan att såga i stock. Och då hamnar det på bänken.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749411 Jag har fel dagligen. Inget onaturligt för mig.
Jag har provat och experimenterat massor vilket man lär sig en del på.
Jag har sett såg med pumpfel både av design och skador. Inget är omöjligt..

Men att det ska rinna olja genom en stillaståe fungerande/hel snäckväxelpump, det tror jag inte på ett smack för jag har försökt få till det så många ggr.
Det är två hål i en cylinder med en roterande kolv ssom öppnar o stänger hålen. Det pyttelilla tryck som blir är av kolv/axelns pendling ut och in. Den är inte öppen så det kan rinna igenom på nån pump jag sett hittils.
Att det ska rinna igenom ett av kolven stängt hål tror jag tnte på. Det är lätt o testa o prova, ni behöver inte lita på vad jag säger.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749414
Williamm skrev:Pumpen kan stanna i ett läge där olja kan rinna igenom. Chansen är liten, men det händer i bland.
Många av mina sågar samlar olja o kopplingskåpan när jag justerar dem utan att såga i stock. Och då hamnar det på bänken.

Vilken pump har du sett detta med hål rakt igenom i ett visst läge?

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

JensSkoog  
#749420 Mängden olja som samlar sig bak i sågen när man sågar kan variera beroende på temperatur, viskositet och hur många små gömmor som finns bak i utrymmet vid svärdfäste och broms, samt på hur mycket flis och skit det finns där som kan syga upp olja. När sågen står still vill den oljan rinna nedöver och då blir det snabbt en liten pöl som syns bra.
Men, jag har sett ett par gånger att det har varit direkt läckage från oljetanken, men det sker inte ofta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rotvältaren  
#749422
winzhangout skrev:
Mange skrev:
Det är inte möjligt för oljan att ta sig igenom en snäckväxelpump utan den snurrar.
Det kan vara otätt, hål i tank eller nåt men det är ovanligt.


Säker på det? Det rinner genom pumpen för man ser om man lutar sågen med kedjesmörjningshålet nedåt hur det liksom bara fortsätter att rinna ur det hålet/rännan. Läcker enbart från det stället och för att komma ut där måste det ta sig förbi pumpen?


Din ÅF är nog rätt forum att ventilera ditt problem med oljeläckage och låt denne avgöra om läckaget är rimligt eller kräver åtgärder. Du har dessutom garanti på sågen så det känns ju rimligt att ÅF tittar på den före du börjar riva och fixa själv.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749489 Det tycker jag är en vettig idé. Är det garanti och man inte är nöjd så klart köpstället ska få en chans att trätta till det.
Det ser kanske annorlunda ut i verklighet än bilderna med. Kanske inte är nåt problem när den får jobba lite heller?
Det mesta på WWW är sånt man ska ta med lite sunt förnuft o testa själv hellre än tro blint på vad som skrivs.
Det ger sig rätt kvickt vad som är rigtigt eller ej.

Generellt.
Dessa pumpar på 026/260/261 är bra och krånglar inte mycket. Ser stort sett likadana ut nu som när de kom. Är det fel brukar det synas på nåt vis om man letar.
Finns inte mycket de kan göra annorlunda med pumpen..
Anslutningar och ledningar finns inte mycket o greja med heller.
Slang/rör eller gjuten kanal efter pumpen kan de variera med men inte mycket mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).