Motorsåg och handhållet

Stihl oljefråga till proffsen!

64 inlägg 8724 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl oljefråga till proffsen!

winzhangout  
#749071 Köpte en ny stihl 261 c-m vw förra veckan, butiken hade fyllt på kanske 2dl olja och bensin och provkört den innan de skickade ut den. Nu till problemet ur hålet/rännan som skall smörja svärdet rinner det olja, även om den står rakt på backen och oljan i tanken är lägre än hålet så rinner det och lägger jag sågen ner med påfyllningen uppåt och svärdsmörjningshålet nedåt rinner all olja ur.

Enligt stihl behövde det inte vara ett problem, men spontant känner jag att skall det verkligen vara så, borde det inte finnas nån typ av backventil som gör att om man lutar sågen så stoppar den oljan från att rinna ut när den är avstängd åtminstone, visst det pumpar ju inte ur men tillräckligt för jag skall tycka det är märkligt, blir ju en hävert effekt också och isfl måste jag ju tömma all olja efter varje sågning, annars töms den på golvet.

Har själv inte ens testat att starta den utan bara satt dit svärdet och som grädde på moset förvarade jag den ovanpå min cnc maskin som nu har en förstörd maskinbädd med kedjeolja.

1645216056_image_(4).jpeg
1645216056_image_(1).jpeg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Nyborg  
#749072 Klart det inte ska rinna ur olja när sågen bara står!

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

r93  
#749073 Nej!
Det ska inte läcka olja!!!

MEN det är inte ovanligt att motorsågar drabbas av inkontinens, så man bör inte ställa dom på eller nära saker som inte tål lite olja!

Men läcker dom så är något fel.

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749074 Har alltid mina sågar fulltankade där de står på hyllan. Inte läcker de inte.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

winzhangout  
#749077 Ok toppen då får de fixa den iafl. Frågan är bara om nån som har koll om hur oljesystemet på en stihl är uppbyggt finns det nån backventil eller vad är det för nått som skall stoppa oljan från att gå den vägen när sågen inte använts. Letat överallt men hittar ingen sprängskiss som man ens kan se vad det är, hittar heller inte en tråd om detta varken på svenska eller utländska forum, känns ju otroligt om jag med min vanliga otur blir den första att drabbas 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749085 Det är en pump som trycker ut olja när kedjan går. Men står det still så ska ingen olja ta sig ut.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rotvältaren  
#749089 Eftersom sågen är så pass ny så är det bästa att lämna in den till försäljningsstället som ett garantiärende. Troligtvis är det ett filter eller själva oljepickupen som glidit ur som orsakar läckaget så de borde kunna åtgärda det ganska snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749090 Torrkör man såg utan stock och spån ser det ofta ut som man har hål i tanken. Men det visar sig fungera när den arbetar rätt, i stock med spån. Ser detta rätt ofta.
Tankar du den o ställer den i en back så är den nog inte tom på morgonen.
Kör några tankar i stock så kanske det rättar sig.
Det är flödes pump, ger inget direkt tryck.
De få såg som har tryckpumoar är känsliga för stopp i svärd o kedningar vilket gör nåt mer händer om/när det blir stopp. Då blir det att skruva o rätta till. Detta undviks med flödespump.

Det läcker inte denom pumpen om delarna är rätt. Den måste snurra för att ge olja.
Tank ventilationen kan läcka.
Men inte om tanken är tät. Det måste in luftt om oljan ska ut.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Vante  
#749097 Plast som är ovanpå svärdet är väl transport konstgjord svärd fyllning brukar vara något som tas bort när svärd monteras dit eller har stil på andra sätt här?

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749100 Tänjte samma sak först. Tog upp bilden o kolkade lite nogare och tror mig se att det ör färg på svärdet.

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749237 Dette ser man på mange Stihl sager, mistenker at det er relatert til pumpen. Har noen Stihl sager dom fleste lekker inte, men min 241 tømmer tanken når den står så den får stå i en back. Den sagen fungere icke med raps olje pumper for lite da til å smøre kjede tilstrekelig. Varit så sedan ny. Burde sikkert bytt pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Dolmarsven  
#749306 Det finns 0 problem här som Mange säger torrkört oljan finns kvar sen har man lite temperaturskillnad från utemiljö till verkstan kommer det ut lite olja pga. tryck och olika viskositet i olika temperaturer. Om någon vill påstår att man aldrig har lite oljespill på en motorsåg som använts när den står tror jag inte på det, det är helt normal. Såklart kan du gå och reklamera men det finns ingeting att göra mot det, det syns på alla sågar av alla märken och är ingen defekt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Rotvältaren  
#749334 Lite dryp under sågen kan man räkna med men bildas det en pöl under den och tanken töms har man definitivt ett problem...

Användarvisningsbild

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749346 Att tanken töms är väldigt ovanligt.
Att det ser ut som en sjö under sågen i lådan betyder inte att tanken är tom eller att det tömts på litervis med olja.

Utmaning.
Tvätta, rengör och torka av sågen.
Tanka den och ställ den på en tidning eller fem.
Då ser man lite vilken sida oljan rinner ut på.
Med lite tur ser man mer var det komer ifrån. Då tittar man längre upp.
Då ser man lättare var oljan kommer från.

Det är inte möjligt för oljan att ta sig igenom en snäckväxelpump utan den snurrar.
Det kan vara otätt, hål i tank eller nåt men det är ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Stihl oljefråga till proffsen!

tallen100  
#749350 Det behövs inte många droppar olja för att det ska se ut som en stor pöl på golvet🤓

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).