Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

77 inlägg 29998 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74671
stegmaster skrev:Dette med el. ventiler och tryckknapper e samma sak som jag kjör stegmaster aggregatet med, och det e rätt så precist med lite trening. Jag öppnar och stänger kvistkniverna under kvistning på samma sätt som en grip fungerar, och at öppna/lukka nogra millimeter funkar helt ok. Så at kjöra en grip på detta sättet burde funka helt fint (ellers hadde dom vel inte blivit solgt, skulla jag tro?)
Om detta med lavett vs teleskop stödben, så funkar det jo med lavett om man har nåt att stöda imot( som f.eks en vedhög), men om man ska lasta på en vedrampa med ruller i fronten, kan man ju inte vila stödbenen på dom, och då förlorar man ganska mycket rackvidd med lavett(spesielt på Nokka vagner, var lavettbenen e oerhört lange). När jag laster upp på vedbäcken(stegmater`n), skulla jag behöva en kran med minst 1m längre utskyt för at få samma räckvidd som med teleskopstöd.
För at förebygga at vagnen ska tippa, så kjör jag nästan alltid med dom en bit utkjörd(ca 20cm), för då tipper inte vagnen över på sidan, utan stannar på stödbenet. Har tippat över en gång, men drog den då tilbaka med hydraulvinsjen på krana.



Jaha tack för det stegmaster!

Nu så är jag ännu mer övertygad än innan om 2 spak med el. on/off.
Ska åka o kika på en ny vagn med kran på tisdag!

Det enda som stör mig med den är att det sitter en farma originalvinsch på den och den kan bara mata ut vajer med hydrauliken (dvs. inte frihjula) samt att vinschen sitter uppe på bommen ( lätt att häkta i slangar o vinsch vid låga grenar).
Får se om man kan få till ett byte av vinsch till weimer. Isåfall kan det tänkas bli affär.....

Får se hur det förlöper......

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

MAFA  
#74672 Farmas vinsch är "frihjulad" så länge du inte sätter tryck på. Nackdelen är att du inte kan stanna den i "upplyft" läge, då åker biten ner. Annars funkar den bra med radiostyrningen.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74674
MAFA skrev:Farmas vinsch är "frihjulad" så länge du inte sätter tryck på. Nackdelen är att du inte kan stanna den i "upplyft" läge, då åker biten ner. Annars funkar den bra med radiostyrningen.


Ok! Har fått uppfattningen att den måste "köras" ut men då var det fel!
Det klarnar väl när jag kikar på tisdag?

Synd att det inte går hålla spänt med vinschen!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#74708
Vesslan skrev:
MAFA skrev:Farmas vinsch är "frihjulad" så länge du inte sätter tryck på. Nackdelen är att du inte kan stanna den i "upplyft" läge, då åker biten ner. Annars funkar den bra med radiostyrningen.


Ok! Har fått uppfattningen att den måste "köras" ut men då var det fel!
Det klarnar väl när jag kikar på tisdag?

Synd att det inte går hålla spänt med vinschen!

Vesslan

Tror du uppfatter detta rett Vesslan, min farma vinch "kjörs ut" när man drar i wiren, så det går inte at gå iväg hur snabbt som hälst, men den spolas roligt og fint ut när man går lite langsomt. Nå brukar jag inte spänna min vinch, men menar at det går at göra det vid at lyfta vekk wiren från hevarmen(som gör at den mater ut).
Tror detta gjelder endast dom lite äldre modeller som den jag har, för på dom nya e wiren inne i en bygel på hevarmen(så den inte kan glippa av), och då går det inte at ta den loss från hevarmen.
Jag brukar ochså at lyfta vekk wiren från hevarmen, når inte vinchen ska användas undar längre tid, så inte Wiren siger ut, när kranen skaker under lasting /lossing.

Här en bild på dom nya modeller med bygel på hevarm
Bild


Så här ser min modell ut(utan bygel på hevarm, så at wire kan låsas, om den tas av hevarmen)

Bild

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74835 Det fodras lite tillvänjning att byta från flerspak till 2 spak men jag skulle inte byta tillbaka utan tvång.
Kan tjura lite innan oljan får upp tempen om de är riktigt kallt.
Kör numera med hydralservo, så nu kan spakarna sitta lite bekvämt nära oxå...

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74839
stegmaster skrev:
Vesslan skrev:
MAFA skrev:Farmas vinsch är "frihjulad" så länge du inte sätter tryck på. Nackdelen är att du inte kan stanna den i "upplyft" läge, då åker biten ner. Annars funkar den bra med radiostyrningen.


Ok! Har fått uppfattningen att den måste "köras" ut men då var det fel!
Det klarnar väl när jag kikar på tisdag?

Synd att det inte går hålla spänt med vinschen!

Vesslan

Tror du uppfatter detta rett Vesslan, min farma vinch "kjörs ut" när man drar i wiren, så det går inte at gå iväg hur snabbt som hälst, men den spolas roligt og fint ut när man går lite langsomt. Nå brukar jag inte spänna min vinch, men menar at det går at göra det vid at lyfta vekk wiren från hevarmen(som gör at den mater ut).
Tror detta gjelder endast dom lite äldre modeller som den jag har, för på dom nya e wiren inne i en bygel på hevarmen(så den inte kan glippa av), och då går det inte at ta den loss från hevarmen.
Jag brukar ochså at lyfta vekk wiren från hevarmen, når inte vinchen ska användas undar längre tid, så inte Wiren siger ut, när kranen skaker under lasting /lossing.

Här en bild på dom nya modeller med bygel på hevarm
Bild


Så här ser min modell ut(utan bygel på hevarm, så at wire kan låsas, om den tas av hevarmen)

Bild


Tack för att du tagit dig tid o förklarat stegmaster!

Var iväg idag och köpte en Farma 9t med 6,0 kran som hade farmas originalvinsch!
Pinsamt nog så kommer jag inte ihåg vilken av byglarna det var på den :oops:

Tror nog att jag kommer bli riktigt nöjd med vagnen!

Köpte av en lite mindre handlare som köper o säljer traktorer och vagnar hemma på gården.
Det gjorde 7000kr på priset jämfört med maskinhandlaren här istan (som dessutom var snorkig och otrevlig 😡 )
Givetvis är han auktoriserad återförsäljare så att garanti osv gäller.

En fråga till bara:
Har du också en ventil som du slår til när du ska vinscha? Det satt det på denna kärra (den syns vid det ljusa snett nedanför F:ett i Farma uppe på kranen klockan 7 i förhållande till F:et
Antar att det är till för att man inte ska köra runt olja i vinschen när man kör med kranen!


Farma.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

totte  
#74847 Nämen gratulerar! Hoppas du blir nöjd, låter ju som du gjort en bra affär! Vad är det för firma i stan där som inte begriper hur man skall bemöta sina kunder?

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74850
totte skrev:Nämen gratulerar! Hoppas du blir nöjd, låter ju som du gjort en bra affär! Vad är det för firma i stan där som inte begriper hur man skall bemöta sina kunder?



Den blir nog kanon för vårat bruk!

Kan säga så mycket att det inte är lantmännen (finns bara en till)!
Antar att firman går bra när man har råd att vara så snorkig!

Men tack vare internet så går det att jämföra priser o hitta bra grejor!
Har haft stor hjälp av forumet i denna tråden o då ffa. stegmaster!

Kanon att få svar på alla dessa frågor. Det var nog det som var lite impopulärt hos maskinhandlaren att jag
visste mer om vagnarna än han själv :grin:

Hur går det med din skogsmaskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

totte  
#74853 Hmm, jo dom är väl som en del andra affärer för kapitalvaror, man skall vara storkund och köpa för en halv miljon så blir man bra bemött.

Hände just i denna stad på 60-talet att en snickare klev in på Mercedesförsäljaren och blev ganska illa bemött, för där var det fabrikörer med slips som räknades. Två timmar senare stod han utanför entrén och tutade hej vilt och vinkade åt försäljarna där inne, i en splitter ny BMW av större modell.

Min skogsmaskin, jotack, det blir lite paus nu för jul och en del andra göromål innan jag tar itu med ytbehandling. Skuille också vilja provköra lite mer med vagn innan så man inte missar några problem. Väntar alltså också på bättre väglag än blåisen, som i o f s snöat över nu, men det behöver packa sig.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#74867
Vesslan skrev:Var iväg idag och köpte en Farma 9t med 6,0 kran som hade farmas originalvinsch!
Pinsamt nog så kommer jag inte ihåg vilken av byglarna det var på den :oops:

Tror nog att jag kommer bli riktigt nöjd med vagnen!

Köpte av en lite mindre handlare som köper o säljer traktorer och vagnar hemma på gården.
Det gjorde 7000kr på priset jämfört med maskinhandlaren här istan (som dessutom var snorkig och otrevlig 😡 )
Givetvis är han auktoriserad återförsäljare så att garanti osv gäller.

En fråga till bara:
Har du också en ventil som du slår til när du ska vinscha? Det satt det på denna kärra (den syns vid det ljusa snett nedanför F:ett i Farma uppe på kranen klockan 7 i förhållande till F:et
Antar att det är till för att man inte ska köra runt olja i vinschen när man kör med kranen!


Farma.jpg

Först; Grattis til nykjöpet. :-bd
Tror säkert du blir nöjd, jag har haft min i 10år nu, och den har varit med på mycket, men e lika bra idag.
Enda rep. va nya packninger i rotator för et par år sen, men ellers felfri.
Nei, jag har inte den der ventilen, så oljan pumpas igjenom vinchmotoren hela tiden. (har inga problem med varmgång, om det e det som kan strula i såfall)
Vet inte hur bra det e at oljan sirkulerar igjenom vinchmotoren hela tiden, men det har funkat klockrent nu i ca 4 år åtminstone. :???: Dessutan glömmer man inte bort att kopla inn vinchen, innan man står ved sidan av trädet och tryckar på radiobetjeningen. :wink:
NB: Presicera lite, oljan går vel inte igjenom vinchmotoren, utan igjenom vinchventilen, när man använder kranen och inte vinchar.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74873 Hej igen!

Har inte fått hem vagnen utan gjorde bara upp affären igår så jag har inte provkört!
Antar att det är som du skriver att oljan bara går genom ventilen!!

Kollade idag och jag tror att det är den nya vinschen då kärran o kranen är tillverkade 2009!
När slutade man med den "gamla" vinschen?

Stegmaster: Du har inga problem med att grenar och dyl. hakar i slangarna till vinschen när du kör i skogen??

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#74876 NB Preciserer lite igjen. Det e vagnen og kranen som e 10år gammal, vinchen endast ca 4 år.
Vet inte när den nya modellen av vinchen kom, men tror inte det e så länge sen(kanskje 1 år eller så?)
Har inte haft nogra problemer med slanger som haker i träd. Men at någon kvist tar i själv skyddet för vinchen har händt vid nogra tilfällen, men det e solid, så inget skada ennu ihverfall. Får ochså tillägga at jag inte kjör så mycket direkt i bestand med kvarståande träd, utan at träden redan ligger på marken.
Testade du vagnen innan affären (tenkar på va du tyckte om ventilpacketet)?

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74880
stegmaster skrev:NB Preciserer lite igjen. Det e vagnen og kranen som e 10år gammal, vinchen endast ca 4 år.
Vet inte när den nya modellen av vinchen kom, men tror inte det e så länge sen(kanskje 1 år eller så?)
Har inte haft nogra problemer med slanger som haker i träd. Men at någon kvist tar i själv skyddet för vinchen har händt vid nogra tilfällen, men det e solid, så inget skada ennu ihverfall. Får ochså tillägga at jag inte kjör så mycket direkt i bestand med kvarståande träd, utan at träden redan ligger på marken.
Testade du vagnen innan affären (tenkar på va du tyckte om ventilpacketet)?



Ok! Antar att det är den nya vinschen som sitter på den jag köpt.

Måste erkänna att jag aldrig provkörde den :oops: . Den är helt ny o aldrig körd.
Detta pga att jag provkört en likadan tidigare!
Hade inte möjlighet att ta med den hem då det är 4mil hemifrån.

Ska hämta den om någon vecka. Är inte så sugen på att köra traktor i 8 mil så jag tänkte låna farsans landrover defender o dra hem den med. Det borde gå om man flyttar fram boggin så att kultrycket inte blir för högt??

Vi har ju kört över 2 ton på flaket tidigare på den bilen så det borde gå bra!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#74928 Vet inte om jag missade nåt, men e det så at du ska huka farma vagnen direkt på kroken på Landrover`n, eller skal den lastas på et stort bilsläp? :shock:
Förstår ju att du inte orkar kjöra 8 mil med traktoren. :wink:
Va bara lite nyficken på detta ventilpacketet. Du får berätta va du tycker när du får hem den. :geek:

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

MAFA  
#74959 Hej igen.
Jag hade en separat kran till min vinch. Detta är precis som du säger för att inte oljan skall gå via vinchen hela tiden. Se till att "stroppa" kranen då den kan tendera att halvstängas när det rycker lite i kranen. Då kommer bara hälften av oljan fram och kranen blir svag. Otroligt irriterande att behöva hoppa ut och vrida tillbaka när man satt sig bekvämt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).