Skogsekonomi

Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

11 inlägg 5289 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Torbjörn Johnsen  
#743494 Handelsbankens levererade idag sin Skogsrapport 2022. Handelsbanken ser ut att anamma Danske Banks modell med återkommande skogsrapporter. Den här heter Skogsrapport 2022 så siktet kanske är inställt på årliga rapporter mer än kvartalsvis?

Även Handelsbanken refererar till de höga skogsmarkspriserna och av allt att döma så blir det, när sedan dagstidningarna okritiskt klipper in sammanfattningen i pressmeddelandet som en nyhet, en sanning om att lönsamheten i "skogsbruket" är rekordhög. Det som är rekordhögt 2021 är skogsmarkspriser och skogsindustrins lönsamhet tack vare rekordhöga massa- och trävarupriser. Banken konstaterar precis som vi att priseutvecklingen för timmer och massaved har varit "relativt långsam" med en uppgång på i snitt en procent per år sedan 1999 fram till idag.

Dramatisk prisuppgång på skogsråvara?
Om man däremot tar sig tid att läsa rapporten så innehåller den en hel del intressanta fakta och reflektioner. Handelsbanken anger att olika typer av hållbarhetshänsyn kan komma att begränsa utbudet av virke på den svenska marknaden. En marknad som redan har stor obalans när det gäller råvarubehovet mellan nord och syd. Så här skriver Handelsbanken om skogsindustrins framtida råvarukostnad, d v s timmer- & massavedspriset som ska betalas till skogsägarna:

Men det finns en risk att svenskt virke kan stå inför relativt dramatiska prisuppgångar om ändrade EU-regleringar
begränsar svenska skogsägares möjligheterna att avverka skog.


Handelsbanken spår fortsatt god framtid för svenska sågverk. Även om inte vinstnivåerna hamnar på samma astronomiska nivåer (för att använda ett "Danskebankuttryck"😁) som 2021 så kommer de att bli avsevärt bättre än vad vi sett historiskt. Trots den senaste tidens nedgång i trävarupriser tror Handelsbanken att den underliggande "strukturella substitutionen till miljövänliga trämaterial" kommer att bidra till fortsatt god efterfrågan till bra priser och goda sågverksvinster.

Däremot ser det sämre ut på massasidan enligt banken. Efter flera år av stark avsalumassa-marknad ökar nu utbudet. Främst genom ökad produktion i Sydamerika:

Kombinerar vi utbuds- och efterfrågeutsikterna, så ser det ut som att kapacitetsutbyggnaden kommer att vara betydligt större än den förväntade efterfrågeökningen. Därför ser vi en hög risk att priset på marknadsmassa kommer att gå ned i Europa och sedan förbli på låga nivåer under ett par år.


Nu kanske det är helt rätt tid att börja skissa på investeringar i nya industrier som kan göra skivor och byggkomponenter av klenvirke?

Vill ni läsa Handelsbankens Skogsrapport 2022 så hittar ni den här.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

OlleL  
#748267 "Banken konstaterar precis som vi att prisutvecklingen för timmer och massaved har varit "relativt långsam" med en uppgång på i snitt en procent per år sedan 1999 fram till idag."

Titta på en prislista från Norra 2007 och jämför med en från 2021.
Jag skulle gissa på en sänkning av priset på timmer med ca 25%, barrmassa har gått från 300 till 305 kr/m3.

Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Grålle52  
#748458 Det äts strax upp:

https://sverigesradio.se/artikel/hogt-dieselpris-sanker-lonsamhet-i-skogsbruket

Avatar Fallback

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748476 Det ska bli intressant att se hur virkespriset nu parerar precis för att kompensera den plötsliga dieselkostnadsökningen. Det kommer eventuellt att utnyttjas i reklamen att vi ska passa på och avverka nu när priserna höjs.

Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Elis76  
#748482 Svensk diesel dyrast i världen

Maskinentreprenörerna och åkerierna kommer behöva kompensera sig för de högre bränslekostnaderna.
Om virkesköparna inte höjer priset på sågtimmer och massaved, blir det skogsägarna som blir drabbade av krympande marginaler på ett eller annat sätt.

Radioreportaget högre upp i tråden talar för sig själv.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/svensk-diesel-dyrast-i-v%C3%A4rlden/ar-AATOIYJ?ocid=entnewsntp

Avatar Fallback

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748488 Jag hittade detta om dieselförbrukning, i snitt 1,7 liter/fub.

https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... ngsarbete/

Vad drar virkestransport i diesel? Ca 55 liter/mil i snitt.

https://www.skogforsk.se/cd_20190114161 ... 1-2013.pdf

Säg att de kör 10 mil(?) var väg i snitt med 40 fub, det är 110 liter på 40 fub blir 2.7l/fub.

Om man höftar högt med 4,5 liter totalt per fub och att diesel gått upp med 2:- + moms/liter, så blir det 9 kr/fub i ökade kostnader

Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Grålle52  
#748503 Jag ser Danske Banks nyhetsbrev framför mig: "avverka nu, aldrig varit mer betalt. passa på innan det går ner!"

Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Mässi  
#748505 55l per 10 mil= 5,5 l milen

Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Torbjörn Johnsen  
#748509
Grålle52 skrev:Jag ser Danske Banks nyhetsbrev framför mig: "avverka nu, aldrig varit mer betalt. passa på innan det går ner!"


Ut o hugg!!!😂

   TS
Avatar Fallback

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

Brorsan  
#748513 Dieselpriset har gått upp 5.4 + moms på ett år. Har maskinersättningen kompenseras något förra året?
Annars räcker inte 2 kr långt.

Användarvisningsbild

Re: Handelsbanken ser högre rundvirkespriser i kristallkulan

OlleL  
#751119
OlleL skrev:"Banken konstaterar precis som vi att prisutvecklingen för timmer och massaved har varit "relativt långsam" med en uppgång på i snitt en procent per år sedan 1999 fram till idag."

Titta på en prislista från Norra 2007 och jämför med en från 2021.
Jag skulle gissa på en sänkning av priset på timmer med ca 25%, barrmassa har gått från 300 till 305 kr/m3.


Norra skrev just att vi kan få upp till fantastiska 50kr fub i efterlikvid.
Jasså.
Men oj, då måste jag ju springa ut och avverka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).