Motorsåg och handhållet

Måttband

38 inlägg 18139 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måttband

alias  
#735535
Williamm skrev:
alias skrev:
Williamm skrev:När jag kollar på skogma så är Spencer billigare än bacho med plasthus. Är backon bättre för att det är dyrare eller inte?
Jag gillar Specers konstruktion..


Jämför konstruktionerna. Jag vet att någon modell/tillverkare hade en sämre lösning på fjäderspänningen. Tror att man var tvungen att lossa någon skruv för att göra detta, medan HVA/Jonseredsbanden bara hade något litet plåtbleck att trycka till och så kunde man rotera ytterhöljet på måttbandsrullen för att justera fjäderspänningen.

Ber om ursäkt för lite luddiga formuleringar men minnet börjar svika lite gällande detaljerna i denna fråga.

MVH
Alias


Specer är jobbig att spänna. Massa små skruvar. Men den känns tåligare.
Jag har en ny hva, en gamma specer och en gammal bacho utan band. Jag vet inte vilken som är min favorit än. Men spencer är allt i metall, bacho och hva har drev och hölje i plast men är lättare att spänna.


Jag har aldrig lyckats fördärva själva höljet på ett huggarmåttband (har använt motorsåg på lediga stunder i farsans och min skog sedan 2001). Någon gång har en fjäder gått av, men vanligast är att utlösningen på kroken krånglar, att man tappar själva kroken eller att man får ett veck på måttbandet så att det uppstår en materialförsvagning där och måttbandet så småningom går av.

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband

ÅsaNisse  
#735555 Jag tycker största problemet är att siffrorna försvinner på första 4-5m så det är svårt att läsa av. Det går ganska fort på den sidan som går mot rullen när det drar in och då kan man vända på bandet men efter en vecka är även baksidan svårläslig. Detta gäller huskvarnaband och jag har inte hittat några andra ersättare utan att köpa helt måttband.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Nyborg  
#748485 Hur gör jag när jag spänner dessa band? Bra att ha ett par stycken i reserv. På tal om att texten försvinner på bandet så har jag råkat ut för det också. Vilket ersättningsband är bäst till mitt husqvarnamåttband? Köpte ett husqvarna original, det var tre centimeter för kort!

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748486
Nyborg skrev:Hur gör jag när jag spänner dessa band? Bra att ha ett par stycken i reserv. På tal om att texten försvinner på bandet så har jag råkat ut för det också. Vilket ersättningsband är bäst till mitt husqvarnamåttband? Köpte ett husqvarna original, det var tre centimeter för kort!


Lossa på dom små skruvarna runt om. Så kan du vrida upp fjädern.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Nyborg  
#748493 Behövde visst smörja också. Eia-bandet är ett 20-meters, men det får inte plats på rullen? Eller måste jag linda om det kanske?
Kan det vara fjädern som är slapp? Även om jag spänner den så mycket att jag inte kan rulla ut 20 meter, så orkar den knappt dra tillbaka. Var köper jag en ny?

Spencerbandet går fint nu!

Användarvisningsbild

Re: Måttband

totte  
#748527 Tvätta bandet ordentligt med t-sprit. Kan hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Måttband

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787814
totte skrev:Tvätta bandet ordentligt med t-sprit. Kan hjälpa.

När det är nytt då, har lyckats slakta yttersta änden på två måttband nu, hjälper det att smörja med något?

Avatar Fallback

Re: Måttband

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787815
OAS-forests skrev:Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter can!

Ett 15 m band räcker ju till att aptera de tre första stockarna sedan är det oftast bara toppen kvar, det räcker bra i den gallring jag är nu.

Ser att Skogma har flera band, både från Bacho och Spencer. Någon som har erfarenhet av dem?

Mäter varje timmer var för sig, bara på massaveden jag går med längden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).