Motorsåg och handhållet

Dela ensilagebalar med motorsåg?

46 inlägg 22114 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74809 Detta har varit på tal flera gånger på samlarforumet o mig veterligen finns ingen enselage kedja o köpa.

Det finns de som gjort om valiga keddjor genom att skära bort topp plattan på tanden. Ett jäkla jobb i sig o sen konstaterat att det blev inget vidare.
Den nedre bilden Niels la upp är från Oregons produkt plakat från tidigt 60-tal om jag ser rätt, o den är fin, men inte aktuell.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74825 Hej Peter

Det kan jeg ikke forstå når jeg logger på ser jeg billederne fint.

Her er de direkte links til billederne, så håber jeg at det er bedre:

http://i126.photobucket.com/albums/p107 ... L80INS.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p107 ... 0007-7.jpg

Hvis du stadig ikke kan se billederne så PM din mailadresse til mig så kan jeg sende billederne direkte til dig.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

johan eriksson  
#75650 Om det inte har löst sig så hittade jag denna på tradera
http://www.tradera.com/ENSELAGESKARARE- ... _103962566

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75661 Köp direkt! Den är nu uppe i en tiondel av nypriset.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

molnia  
#482275 Någon som prövat ett blad för isolering till tigersåg?

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Göt  
#482285 Jag sågade ensilage några vintrar med motorsåg och resultatet är att det är ett väldigt bra sätt att förstöra en motorsåg på. Ensilaget fräter sönder metallerna... Köpte en ensilagespade att trampa på istället...

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

molnia  
#482306 Till exempel;
1511590062_screenshot_20171125-070625.png
1511590057_screenshot_20171125-070557.png

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482310 Ska du dela till hästarna?
Jag skulle satsa på två alternativ antingen ställa balen på en halvpall eller mindre platta så den kommer upp från golvet eller hänga den i spjut.
Fördelen med att få upp den lite är att det blir mycket enklare att linda av yttervarven när det inte finns något golv som håller emot.

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Tosca  
#482314 En balkniv att sätta på lastaren slår det mesta, men faktiskt kommer man långt genom att skala sig in i balen ståendes på gaveln med en vanlig högaffel.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

molnia  
#482492 Jo det är till hästarna jag tänker på.
Grunnar på hur man bäst gör för att den ska klara sig utan att förstöras. Ska man lämna så mkt plast man kan runt balen? Har det någon betydelse? Isoleringsbladet funderade jag på om det var en bra hjälp när balen är frusen..?

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482513


Det verkar gå så lätt med denna Keltec Bale Slice Cut
Man borde ju kunna ta av plasten och bara gnaga av en lämplig mängd osv.

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Plassarn  
#482590 Körde tidigare med motorsåg - en Stiga, för proffsen - det gick fint när det var riktigt kallt ute. Är ensilaget av den torrare sorten går det fint, men tar ändå en jäkla tid. Problemet med att dela balar blev sedan löst genom att vi (jag säger vi, men vet inte exakt var jag var delaktig i beslutet) köpte fler hästar. Nu kör vi bara in balen, klär av den och tippar i foderhäcken. Helt klart en dyrare lösning med fler hästar, men den funkar den med...

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

molnia  
#482595 Hur många hästar hade ni när ni delade balar? Hur länge klarar man sig på en bal till 2 hästar...? Har inte tänkt ställa en bal i hagen utan utfodra i deras 2 boxar.
Som du säkert läst har vi ju nu 2hästar o det är uteslutet med fler för oss.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

JohannesG  
#482601 Om inte balen behöver blandas med något annat i en foderblandare är det enda rätta någon form av upprullare. Finns lite olika varianter, men alla bygger på principen, att balen rullas ut på samma vis som den rullades ihop i pressen. Vill man inte köpa någon dyr upprullare och inte har ett långt foderbord (vilket de flesta hästägare saknar) så kanske det går att bygga någon typ av manuell upprullare. Typ toapappershållare XXXXXL.

Använder ibland motårsågen till att kapa bort mindre mögelfläckar, men att dela hela balar känns inte som en bra lösning, även om många gör och har gjort det. Vi kör med en rälshängd upprullare.
Senast redigerad av JohannesG sön 26 nov 2017, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

JohannesG  
#482602 Framförallt riktigt ensilage och blött ensilage frestar hårt på kroppen att häva manuellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).