SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

108 inlägg 39091 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

NorTrac800  
#743395 Løfter opp denne tråden igjen.
Har blitt enda en Echo i samlingen, CS-352ES siden sist.
Nå venter jeg bare på storebror til CS-620ES som er på vei i posten...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#743449
Nå venter jeg bare på storebror til CS-620ES som er på vei i posten


Kan det vara en CS-620SX du menar ? Eller en CS-621 SX ?

Jag har sett lite på den lilla CS-390ESX, det är en veldigt bra byggt såg tycker ja, veldigt lik CS-501SX.
CS-390ESX har 38,4cc ock 2,6 hk.

Bild


Perfekt såg för ved-huggning etc. Jag tycker det luftfiltret på dessa två sågar är enklare att hålla rent en det på den lilla CS-3510ES jag har. Det tätnar fort till med skit, ock jag forsökte vaska det med rödsprit ock blåste rent med tryckluft, men det tålde inte det så det blev mera igjentäppt. Jag bytade det, ock köpte ett par filter ekstra (A226-002350). Funkar bäst att bara blåsa rent med tryckluft de där filtren. På CS-501SX ock CS-390ESX är det luftfilter med fint nät, som man kan vaska ock blåsa rent.

CS-3510ES luftfilter:
Bild


CS-390ESX / CS-501SX luftfilter:
Bild


CS-390ESX är dog ganska dyr.

https://youtu.be/d4KpbeDgtUs?t=252

Annars har jag inte sett den nya CS-4310SX komma i butik här i Norge enn så länge i varje fall.

https://youtu.be/jH6lkqHHN5A?t=6

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

HannuRöj  
#743454 😀 Echo har bra sortiment här och flera som säljer, men ingen storsäljare har märket blivit för att prisnivån upplevs lite hög.
Det kanske är inte endast bra sak att försöka slå genom med bredda sotiment, är för svårt att välja vad som är lämpligast.
... 😉 Om man nu vill inte köpa en av varje.
Här är en netbutik, som prisjämförelse.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... n-tyokalut

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

NorTrac800  
#743469 Ja, her ble det feil fra min side.
Det skulle være storebror til min CS-620SX.

Storebror står det dessverre ikke Echo på, det ble en Dolmar.
Men jeg har blitt veldig fornøyd med min 620SX.
Så nå blir det spennende å teste CS-352 på mindre oppgaver.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#743736 [quote]Här är en netbutik, som prisjämförelse.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tyokalut-24165501/tyovalineet/metsurin-tyokalut/quote]

Tack för länk, jag ser den CS-4310SX är dyrare enn CS-501SX i Finland.

Jag ser att CS-4310SX ock CS-7310SX är byggda på samma princip, dom är veldigt lika.
43 cc ock 73,5cc

Bild


Bild


Jag gissar på att Echo kommer att komma med en CS-5310SX med tiden som en ersättning för CS-501SX. 😤
Dvs. en 52-53cc som kanskje då matchar Husqvarna 550XP i effekt.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Rotvältaren  
#748056 Idag slog jag till och gjorde affär på en Echo CS-501SX. Jag beklagade mig lite att Echo envisas med att ha eget svärdsfäste då jag har svärd i parti och minut.
"Det måste gå att lösa" sade återförsäljaren och gav med ett extra svärd utan kostnad. Kommenterade också att ställskruvarna kräver en D-mejsel.
"Inga problem" sade återförsäljaren och gav en D-mejse på köpet.
Har inte hunnit mer än en provrunda i skogen och ska väl köra några tankar innan jag börjar vrida på ställskruvarna för att få ur det sista men intrycket hittills är endast positivt.
Lättstartad, bra balans och ergonomi och avsevärt lättare än mina gamla sågar och med 5 års garanti och en service minded återförsäljare känns det som ett bra köp.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Alex Strömberg  
#748074
Rotvältaren skrev:Idag slog jag till och gjorde affär på en Echo CS-501SX. Jag beklagade mig lite att Echo envisas med att ha eget svärdsfäste då jag har svärd i parti och minut.
"Det måste gå att lösa" sade återförsäljaren och gav med ett extra svärd utan kostnad. Kommenterade också att ställskruvarna kräver en D-mejsel.
"Inga problem" sade återförsäljaren och gav en D-mejse på köpet.
Har inte hunnit mer än en provrunda i skogen och ska väl köra några tankar innan jag börjar vrida på ställskruvarna för att få ur det sista men intrycket hittills är endast positivt.
Lättstartad, bra balans och ergonomi och avsevärt lättare än mina gamla sågar och med 5 års garanti och en service minded återförsäljare känns det som ett bra köp.

Vart får man tag i echo svärd? Måste ju vara nästan bara på nätet? Kör de nån rolig kedja också då eller?

Aldrig sätt en Echo såg så helt nytt för mig

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Rotvältaren  
#748076
Alex Strömberg skrev:
Rotvältaren skrev:Idag slog jag till och gjorde affär på en Echo CS-501SX. Jag beklagade mig lite att Echo envisas med att ha eget svärdsfäste då jag har svärd i parti och minut.
"Det måste gå att lösa" sade återförsäljaren och gav med ett extra svärd utan kostnad. Kommenterade också att ställskruvarna kräver en D-mejsel.
"Inga problem" sade återförsäljaren och gav en D-mejse på köpet.
Har inte hunnit mer än en provrunda i skogen och ska väl köra några tankar innan jag börjar vrida på ställskruvarna för att få ur det sista men intrycket hittills är endast positivt.
Lättstartad, bra balans och ergonomi och avsevärt lättare än mina gamla sågar och med 5 års garanti och en service minded återförsäljare känns det som ett bra köp.

Vart får man tag i echo svärd? Måste ju vara nästan bara på nätet? Kör de nån rolig kedja också då eller?

Aldrig sätt en Echo såg så helt nytt för mig


Min såg levererades med ett Oregon SpeedCut 13" med dito kedja 1.3mm. Det extra svärdet är ett Oregon AdvanceCut. Verkar som butikerna i Finland inte har Echos egna svärd i sortimentet.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748080 Har det blivit nån distrobution här i sverige än?

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Vante  
#748093 Swedol säljer nu mera märket sedan Jonsered försvunnit och skogsverktyg men de är tidigare lite äldre modeller av Echo sågar som skogisverkityg har på lager hylla.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748096 OK. Jag vet det finns återförsäljare för Norska Echo/Ariens.
Jag har försökt komma i kontakt o beställa delar men får inte till det. Det har funkat men det gick över.

Ingen distrobutör i Sverige så vitt jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#748103 Kontakta Ariens huvudkontor, så kan dom nog fixa det:

Från Sverige: +47 69 26 47 50

Återförsäljare Sverige :

https://www.ariens.se/aterforsaljarlista#/

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

paavo25  
#748106 Ang. fler olika modeller i i samma segment på echo är shindaiwa sogs ihop och lever änn i echos kläder. 452 och 501 är krafigt shindaiwa,

Shindaiwa, om man vill ha, då måste den köpas från amerika.

Svärd och shindaiwa, även tydligen echo. Electrolux produktens svärd går, men lite slipa hålet som spän skruvens pinne kommer i så går de bra, nu kommer jag ej ihåg var de mot mitten eller utåt de skulle filas?

Nöjd med shindaiwor sedan år 05

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#748107 På min CS-501Sx mätte jag upp en del om svärdfästet på det original svärdet:

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748111
Norrmann123 skrev:Kontakta Ariens huvudkontor, så kan dom nog fixa det:

Från Sverige: +47 69 26 47 50

Återförsäljare Sverige :

https://www.ariens.se/aterforsaljarlista#/

Tack!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).