Motorsåg och handhållet

Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

42 inlägg 9458 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748067
jannee skrev:Tåndemåla!
Hur länge kan du hålla detta tempo? Makalöst bra!
Själv kan en ann vara glad om man kommer upp i 1/4 del av ditt tempo.
För övrigt lär man sig ganska snabbt vad man ska såga och inte, när man klämt fast sågen ett tiotal gånger vet man hur man INTE ska göra- såga.
Ek är ett ärligt träd att kvista, gör man minsta fel sitter sågen ordentligt fast, däremot är bok raka motsatsen, den kan klämma hur (rätt) man än gör.

Jag körde detta på heldag. När det var mitt jobb!
Nu kör jag det också en heldag och ligger i krämpor dagen efter.
Muskelminne ska man ha respekt för😅

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748083
anersimyra skrev: Då har jag väckt min Dolmar 4605 till liv efter att den stått orörd under ett antal år.. 😀

När jag körde upp för AB-kortet fick jag kommentaren att det inte var så bra att "dubbelgasa" innan man sågade av en kvist. Kul att se att jag inte verkar vara ensam om denna "ovana" 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

Vante  
#748100
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=cGhOaLtL28s Då har jag väckt min Dolmar 4605 till liv efter att den stått orörd under ett antal år.. 😀


En varv vilig såg Dolmar 4605 den är väl baserat på 110 modell fönderad på Sanfun Kw13-110 en Dolmar kopia av den.
Jo jag spelade in på DVD farlig fritid (SR)SVT har varit bra tanke grund på hantering fällning kvistning har tidigare när jag höll på med ved björka att stövlar var tå spetsen var såg polerad.
Hum det här kan jag inte minas hur hanterar jag sågen de här måste jag ändra på det var då nu mera ändrat sätt totalt arbets sätt arbeta med sågen.

Avatar Fallback

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

tallen100  
#748102
th skrev:
anersimyra skrev: Då har jag väckt min Dolmar 4605 till liv efter att den stått orörd under ett antal år.. 😀

När jag körde upp för AB-kortet fick jag kommentaren att det inte var så bra att "dubbelgasa" innan man sågade av en kvist. Kul att se att jag inte verkar vara ensam om denna "ovana" 😀 👍

Varför skulle det vara fel?
Förmodligen något läraren hittat på själv 🤣

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

anersimyra  
#748108
tallen100 skrev:
th skrev:
anersimyra skrev: Då har jag väckt min Dolmar 4605 till liv efter att den stått orörd under ett antal år.. 😀

När jag körde upp för AB-kortet fick jag kommentaren att det inte var så bra att "dubbelgasa" innan man sågade av en kvist. Kul att se att jag inte verkar vara ensam om denna "ovana" 😀 👍

Varför skulle det vara fel?
Förmodligen något läraren hittat på själv 🤣

” Dubbelgasning ” är ett effektivt sätt att hålla fart på kedjan mellan kvistar som sitter på lite avstånd ifrån varandra. Dessutom är det ett effektivt sätt att hålla ner temperaturen på sågen då en bränsledusch har en kylande effekt på en obelastad såg.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748112
Vante skrev:
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=cGhOaLtL28s Då har jag väckt min Dolmar 4605 till liv efter att den stått orörd under ett antal år.. 😀


En varv vilig såg Dolmar 4605 den är väl baserat på 110 modell fönderad på Sanfun Kw13-110 en Dolmar kopia av den.
Jo jag spelade in på DVD farlig fritid (SR)SVT har varit bra tanke grund på hantering fällning kvistning har tidigare när jag höll på med ved björka att stövlar var tå spetsen var såg polerad.
Hum det här kan jag inte minas hur hanterar jag sågen de här måste jag ändra på det var då nu mera ändrat sätt totalt arbets sätt arbeta med sågen.

4605 är i 500/5000 serien. Samma som 5105.
Fina grejer minst sagt...

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

anersimyra  
#748116 Angående Dolmar så beställde jag två helt nya sågar från Tyskland. Den ena var en 5105 och den andra en 7910 men tyvärr så gick det inte att ordna leverans till Sverige trots att jag tämligen nyligen köpte min solo 681 från just denna handlare. Jag frågade handlaren om det i dag finns möjlighet att få tag i en ny solo 681 men svaret blev att AL-KO inte längre tillverkar dessa sågar. Däremot så verkar Dolmar fortfarande tillverkas då den 7910 jag tänkt köpa hade en något annorlunda ljuddämpare än min 7910 och att även luftfiltret uppdaterats till ett betydligt större filter..🤔

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748119 Det är lite olika ljuddämpare på dem för olika marknader och önskemål. Det är så alltid på alla märken och de flesta modeller.

Likaså luftfilter/kåpan den har funnits sen 7910 kom. Fanns till 7900 med om man ville.
Fanns en luftfilterkåpa med stort nätat hål i (eller utan nät!) för bättre flöde.

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

Vante  
#748121 Farlig fritid som UR SVT har varit bra insiktsfulla grund på motorsågen hantering.

Kellfri säljer ut en motorsåg som är baserad på Dolmar 110 en Kina såg Safun kw13-110 den har tydligen behålt modell nummer 110 delar från den och Dolmar passar varan tillverkas inte längre i Kina sågen hos Safun när jag kollade Kina Safun hemsida var lätt googla Dolmar 110 få manualer och service info på komplett isär tagning och förfaringssätt sätt på men den har koppling drev inåt nyare Makita har utåt som på en Jonsered 451E-EV tror bågen på PS är runda typ på 110 är de vinkel.
Sedan så har den samma plata vinkel båge som min Jonsered 450 där jag flyttade balans punkt på och ändat varv vilighet på.
Senast redigerad av Vante ons 02 mar 2022, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

anersimyra  
#748122
Mange skrev:Det är lite olika ljuddämpare på dem för olika marknader och önskemål. Det är så alltid på alla märken och de flesta modeller.

Likaså luftfilter/kåpan den har funnits sen 7910 kom. Fanns till 7900 med om man ville.
Fanns en luftfilterkåpa med stort nätat hål i (eller utan nät!) för bättre flöde.

Vad som skiljer mellan den äldre och den nya dämparen är att den nyare inte har någon fästplåt i nederkanten, i övrigt så återfinns SLR kammaren med sitt insticksrör oavsett årsmodell och exportland. Den högre luftfilterkåpan finns som sagt ( har en på väg ) som tillbehör tillsammans med ett filter som ska användas under särskilt dammiga förhållanden. Zamaförgasaren som levereras på maskiner till den europeiska och amerikanska marknaden är utrustad med en justerskruv på H sidan med fattningen dubbel D och är av någon anledning dyrare än samma förgasare med spårfattning..🤔

Avatar Fallback

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

tallen100  
#748130
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
th skrev:När jag körde upp för AB-kortet fick jag kommentaren att det inte var så bra att "dubbelgasa" innan man sågade av en kvist. Kul att se att jag inte verkar vara ensam om denna "ovana" 😀 👍

Varför skulle det vara fel?
Förmodligen något läraren hittat på själv 🤣

” Dubbelgasning ” är ett effektivt sätt att hålla fart på kedjan mellan kvistar som sitter på lite avstånd ifrån varandra. Dessutom är det ett effektivt sätt att hålla ner temperaturen på sågen då en bränsledusch har en kylande effekt på en obelastad såg.. 😀 👍

Ja det är min bestämda åsikt också, en tvåtaktare mår bäst när man rör flitigt på pekfinger eller tumme 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur kvistar man egentligen med motorsåg?

Vante  
#750732 Tycker det är snabb smidigt att växla mellan pekfinger och tumme men handskar får inte vara dåligt så de hakar i vid växling vid kvistning med sågen.

Det är ca 10 år sedan såg finsk digital boxer tv ett inslag bygg från amerikanska tv bygga där de gjorde beskära träd med en skylift med motorsåg där står de i korgen enhansfatning i på gasen den andra handen hålet i grenen sågar genom sågen råmlar neråt brevid benet i korgen med svärdet neråt varvar på medan han kastade neråt grenen med. Vänster hand.
Ja mycket gå på försynens tur men ingen i det inslag reagerar på att skulle vara farligt hantera sågen så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).