Jakt och Fiske

Kronhjort?

30 inlägg 5409 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kronhjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747609 Blev lite paff när jag sprang på tre djur igår i min skog, tror det var kronhjort.? Inte var det rådjur, och inte såg det ut som älg heller. Skymtade tre mörkbruna djur, såg inga horn vad jag minns.

Ja, jag vet, inte mycket att gå på. Men hann inte upp med kameran innan de var borta.

Jag lärde mig idag att kronhjorten är rödlistad i alla fall.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747610 Du får sjå om du får fram apparatet neste gong så skal eg sjå om eg kan hjelpa deg, eg har nå sett nokon hjortar opp gjennom åra. Men det kan ikkje vera dåhjort? Er det ikkje det og i Sverige, og ikkje berre i hegn?

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747611 Rödlistad?

Stora bekymret är väl att jakten är reglerad. Det krävs ett kronhjortskötselområde för att de vuxna djuren ska få jagas och ett sådant bildas inte innan stammen är minst livskraftig.
Nu har du väl inte så mycket rapsodling i dina trakter annars är det något som ska bidra till barkskador på gran som de är ökända för.

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

alias  
#747613
Mangan skrev:Blev lite paff när jag sprang på tre djur igår i min skog, tror det var kronhjort.? Inte var det rådjur, och inte såg det ut som älg heller. Skymtade tre mörkbruna djur, såg inga horn vad jag minns.

Ja, jag vet, inte mycket att gå på. Men hann inte upp med kameran innan de var borta.

Jag lärde mig idag att kronhjorten är rödlistad i alla fall.


Instämmer med can i att det likväl skulle kunna vara dovhjort utifrån signalementet.

Angående rödlistning så gäller väl det endast nominatunderarten som finns i Skåne?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747624 Kanske jag inte fattade rödlistan riktigt då.

Vi har haft barkgnag på gran här för 5-10 år sedan, trodde att det kunde vara kronhjort. Finns ett Kronhjortsskötselområden sedan 2017 här (dvs inte på min mark, men på grannen 200m bort).

Men visst kan det vara dovhjort, är inte dom mindre? Vi har ett hägn fem mil bort längs med vägen jag åker förbi då och då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

alias  
#747630
Mangan skrev:Kanske jag inte fattade rödlistan riktigt då.

Vi har haft barkgnag på gran här för 5-10 år sedan, trodde att det kunde vara kronhjort. Finns ett Kronhjortsskötselområden sedan 2017 här (dvs inte på min mark, men på grannen 200m bort).

Men visst kan det vara dovhjort, är inte dom mindre? Vi har ett hägn fem mil bort längs med vägen jag åker förbi då och då.


Både dov- och kronhjort ligger mellan älg och rådjur i storlek. Kron blir större än dov.

Barkgnag på granskog av älg eller kron förekommer ju här och var. Vet inte vad dovviltet föredrar att feja på när det gäller att få bort basthuden från hornen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

Amatörhuggare 62  
#747646 Dovhjort ser ut så här.
Å kron så här

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747647 Geviret er ganske forskjelligt, men er jo ikkje alltid dei har det då.

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

rikard_e  
#747701 Kan givetvis vara dov, men chansen för kron är högre, har jagat runt Öja som bara ligger 10 km ifrån dina marker, där finns kron 😀

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747734 Du får ta med dig hunden och hälsa på då, @rikard_e ! Är det inte hjorthägn på Öja? Eller är det bara gris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

rikard_e  
#747938
Mangan skrev:Du får ta med dig hunden och hälsa på då, @rikard_e ! Är det inte hjorthägn på Öja? Eller är det bara gris?

Kommer gärna och hälsar på! Vet inte, trodde hägnet låg närmare Svenljunga i Ebbarp

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751286 Pratade med en jägare, de hade sett både kron och dov på mina marker. Sen visade han en fin bild på kronhjort från deras åtelkamera, var mycket likt. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronhjort?

Sjögården  
#751296 Generell skyddsjakt på hjortkalv fram till 15 april.
Nyttja den, har du inte hjortproblem är du på väg att få… 😉

Avatar Fallback

Re: Kronhjort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751303 Nej, jag får plantera mer tall helt enkelt. Då försvinner alla viltproblem! 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronhjort?

Sjögården  
#751317 Även kronhjorten äter tallplantor, när de blir tillräckligt många och tillräckligt hungriga… 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).