Motorsåg och handhållet

Hepos motor å röjsågar.

106 inlägg 16242 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727321 50rancher har samma tank som 154.
500/5000 har samma vevaxel som 50rancher. Även koppling på de äldre. Det var en del varianter och modeller genom åren och 540/543 var sist ut i 500/5000 familjen och hade 53,2cc och slaget är 32mm
Hur vevaxel passar eller ej har inte bara med slaget att göra utan vevens axeltappar med. Längd, tjocklek, gängor, kona etc..
Man kan få till rätt konstiga skapelser med enkla medel.

Att få dit cylinder är en sak, sen ska det funka med och kåpor ska passa etc.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#734221 Hej har köpt en 254 med dålig kolv bytte till en bättre ska prova den på entanol e85 startade den i dag men troligen fel på mellanstycket till förgasaren tog tjuvluft ser konstigt ut mellan främre packning o stycket fick skruva ut L skruven minst 3 varv då sjönk tomgången å T skruvan hade jag skruvat ut så den var lös. kompritjonen var in fullt så bra som den andra 254 jag har. vill ha en såg enbart för metanol om det skulle haverera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734224 Justera hävarmen/bränslenålen så den står så högt det går utan o läcka.
Tre varv ut är mycket, 2,5 är fullt öppet.
Tänk på att H och L påverkar varandra.
För snålt på H ställer till det.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#736064 Hej gjorde ett nytt försök med å köpa en Jonsered 535 såg den var tyvärr skuren men cylinder går nog at rädda har en ny cylinder men annat fäste för tändspolen, ska leta en kolv så får jag se sen när sätter i hop den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#746223 Hej ropade precis hem den här nu har inte fått den än. det är en Husqvarna motorsåg det vet jag men sen om det 44 eller 444 vet jag inte (typskylten är borta) har sett 44 med svart tändspole å 444 med blå. får ta loss stiftet sen, tank har jag en plast, toppkåpa lika så men magnapullen har jag inte. Ser ut å va oanvänd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746248 44 och 444 hade samma tändningar sånär som sista varianten av 44 som gjordes efter 444 stutat produceras. De kunde monteras efteråt och såldes som reservdel.

44 har öppna spolkanaler, 444 slutna.
Av med cylindern o se om det går att montera cylinder med öppna spolkanaler. Då är det ett vevhus till 44, annars 444 oavsett delarna på det.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#747370 Hej har skruvat på sågen det är en 444 såg jag när tog lös ljuddämparen skulle låna soppa slangen från annan såg lyckades dra sönder slangen då den går upp rak på förgasaren så måste det vara den töjbara, pressade annars åker den av anslutningen, har metervara men det funkar på tex 242 162 tex får beställa imorgon får förhoppningsvis på fredag. tog även barkstödet från 238 (igentligen är det till 242 finns bara på den listan men passar nyare 238 rakt på inte dom äldre där passar 162ans rakt på men blir lite väl stort .) slipade om lite men hålen stämde. skulle även då se om dom var utgången eller inte mycket riktig så var det så, för jag håller på att byta pboxar 238an är orkeslös var bensin på svänghjulsidan, vill som gärna ha barkstöd sågar jag använder. googlade numret lyckades beställa från en tysk sida. 2st hur det gick till vet inte. kan inte tyska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#747374 Hej igen i å med att 238an inte har gått som jag velat så har jag använt 254 till mindre jobb har 13 tum 21bpx kedja å 8 kuggars drev. men vill testa nya xcut s35 kedjan har sen dag 1 när 33an kom när kommer 1,5 varianten å ersätter h25 som 33an gjorde med h30. Men visst är det bättre med 7 kuggar då det är 15 tum då. kände att jag behövde skriva av mej lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747385 Man kan lösa det där med slang på 44/444 på olika sätt.
Det har funnits genomföringar att beställa till vanlig slang på metervara.
A) Man kan göra genomföring av en grövre slang.
B) Eftermaknadens företag har dessa pressade slangar fortfarande.
C) Limma igen hålet och borra nytt till slang på metervara.
D) Limma slang på metervara i hålet.

Dessa lösningar funkar.
Jag beställer nya slangar (B), har jag slut blir det (A).

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Rotvältaren  
#747387 Jag måste erkänna att jag märker ingen skillnad att såga med 1.3 eller 1.5 mm kedjor. Har testat att alternera mellan mina två sågar, kört med 1.3 mm svärd på den ena och 1.5mm på den andra och sedan skiftat svärden. Tror nog att jag skulle märka större skillnader om jag prövade 8 kuggars drev, kör båda med 7 kuggars. Sågarna är Husqvarna 50 och 55 och jag kör med 13" svärd.

Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747441 Har du samma kedjemodell i 1,3 och 1,5 är det ingen skillnad.
Har du två olika kedjemodeller är det oftast skillnad även i samma spårvidd.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#748291 Hej en 244 rx röjsåg har samma kolv å cylender som 444 motorsåg kan man ta 44 ans cylinder på röjsågen å få öppna spolkaner om det passar är det bättre om ska köra trimmer tråd? inget projekt tänkte göra utan bara en tanke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748293 Ett vevhus för slutna spolkanaler som 444 har ett runt hål. Saknar då de utskärnngar till spolportarna som 44ans cylinder kräver.

Avatar Fallback

Re: Hepos motor å röjsågar.

Hepo  
#748430
Mange skrev:Ett vevhus för slutna spolkanaler som 444 har ett runt hål. Saknar då de utskärnngar till spolportarna som 44ans cylinder kräver.

Hej visst är det är det så tänkte lite för snabbt, men tvärt om går?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hepos motor å röjsågar.

Vante  
#748433 Jag undrar om jag inte tog Jonsered 451 kolvring på röjsågar hva 244Rx undra om inte cylinder passar men de sitter olika förgasare wallbro och Tillotson har inte kollat den biten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).