Socialt (mer om oss)

Ont i ryggen

11 inlägg 2463 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ont i ryggen

caton  
#747335 Hej!
Tänkte höra om någon annan har problem med ryggen vid användning av motorsåg?
Var ute i 20minuter igår sen stelnade ländryggen till och började verka..så va denna helgen förstörd.
Har ett fysiskt jobb och gå med röjsåg är inga problem..men motorsåg går inte.
Försöker tänka på ergonomin men skogen är inte så ergonomisk av sig.
Nån som känner igen sig?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ont i ryggen

fura  
#747345 Det känner nog många igen.Frörsök variera arbetet om det går.En stund röjsåg en stund motorsåg.En stund motorsåg en stund dra ihop en stund lasta på en stund motorsåg. Kör ut en stund såga en stund och så vidare.

Användarvisningsbild

Re: Ont i ryggen

johan eriksson  
#747346 En bra naprapat är att rekommendera.
Tack vare en sådan som jag besöker en gång i kvartalet så håller jag mig i trim, och kan jobba ganska obehindrat som maskinmekaniker.

Användarvisningsbild

Re: Ont i ryggen

Bert1  
#747361 Ett lättare såg om det går gör skillnad märker jag själv
Sen nåt jag märker är att det skadar inte att stretcha baksidan av benen
Nåt som känns bättre för mig när jag har känningar i ryggen som är rätt ofta är och ligga en stund på golvet utan kudde och benen i vinkel så du har fötterna i golvet

Avatar Fallback

Re: Ont i ryggen

alias  
#747375 Planera i vilken ordning träden fälls och fällriktningar för att bygga upp vettig kvistningshöjd och minimerad brossling och avlasta sågen på stammarna.

Inte lätt alla gånger, om förutsättningarna är dåliga i beståndet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ont i ryggen

Bosse1  
#747378 Lite uppvärmning av kroppen innan man kör igång,lätt att säga.
Inte bli kall, också lätt att säga.
Ryggont, man tror aldrig det ska bli bra men bäst är det väl och vara i rörelse +alvedon tror jag så läker det snabbare.

Avatar Fallback

Re: Ont i ryggen

alias  
#749603
alias skrev:Planera i vilken ordning träden fälls och fällriktningar för att bygga upp vettig kvistningshöjd och minimerad brossling och avlasta sågen på stammarna.

Inte lätt alla gånger, om förutsättningarna är dåliga i beståndet.

MVH
Alias


Testar att citera mig själv för att illustrera vad jag menar med några bilder (nu brukar det inte vara så mycket att kvista på klena björkar, men deras veka kronor lyfter i regel inte upp stammen från marken på samma sätt som en yvig grankrona);

Den första av tre björkar har fällts mot en lämplig höjd i stickvägen (nära roten vilket gör det tämligen rätt att träffa rätt):


Mellan fällskäret på den fällda stammen och torrstabben till höger i bild är björk nummer två som ska ner. Nästa björk till vänster (nr tre) ska också fällas, men kan inte fällas på upphöjningen som den första stammen redan ligger på, då en annan trädkrona är i vägen:


Björk nr två fälld:


Björk nr tre fälld, vettig arbetshöjd för både kvisning och kapning.:


Virket i högar utan allt för stor ansträngning:


Nu är väl det här inga större nyheter för flertalet forumister (och här finns säkert gamla accordshuggare som gjort det både annorlunda och bättre), men förhoppningsvis är det till glädje för någon. Om inte annat så kanske någon tycker att det är helt uppåt väggarna och får sig ett gott skratt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ont i ryggen

Mellberg  
#749606 :-bd
Bert1 skrev:Ett lättare såg om det går gör skillnad märker jag själv
Sen nåt jag märker är att det skadar inte att stretcha baksidan av benen
Nåt som känns bättre för mig när jag har känningar i ryggen som är rätt ofta är och ligga en stund på golvet utan kudde och benen i vinkel så du har fötterna i golvet


Mycket bra råd. Stretcha baksidan av låren. Det uppstår ett tryck på ryggslutet när musklerna blir kortare och du får ont i ryggen. Hade hemska ryggproblem i 40års åldern tills jag fick rätt hjälp 👍

Skaffa en så lätt såg som möjligt och se till att ha riktigt vasst. Tyngre brossling är det sista du gör innan du åker hem. Jobba lugnt och metodiskt, samt försök använda rätt teknik. Finns ju många bra filmer här på forumet. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ont i ryggen

Arvid0  
#749611 Du skriver att du har fysiskt jobb men hur är din fysik? Ofta kompenserar man ett "svagt" bålparti och rygg med andra muskler och börjar man då göra ovana rörelser/övningar så får man ont där man är klen/otränad. Så mitt tips är att höra med någon som kan kroppen vad du behöver träna upp för att slippa få ont. En sjukgymnast brukar gå att boka på de flesta hälsocentraler om ingen på något gym kan hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Ont i ryggen

Fixaren1  
#749703 Jag är inne på något liknande. Jag är beroende av friskvårdsträning annars får jag ont i ryggen trots att jag har både ett rörligt jobb och fritid. I mitt fall får jag alltför dålig bålmuskulatur samt för korta muskler här o där. Rekommenderar att gå på gruppträning på något gym till att börja med och sedan eventuellt söka hjälp förebyggande hos en naprapat.

Avatar Fallback

Re: Ont i ryggen

caton  
#750736 Tack för alla tips 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).