Motorsåg och handhållet

Felsökning på STIHL ms 200!

143 inlägg 49688 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Vante  
#746990 Intressant se grund inställning H och L alkylat ?(-H1/8 och +L1/8) mot handels bensin 3/4 H och L 1 skiljer 1/4 mot min Jonsered 450 men är kubik skillnaden nå i vart fall vrid L max tomgång varv sedan in till varv försvinner sedan nästan upp en 1/4 lämnar 1/16 av 90 grader (det beskrivs upp 1/4 men då vill den chock gå till varm motor så lämna 1/16) sedan H upp bluder Kant sedan tomgång skruv Still kjedjan.
Senast redigerad av Vante fre 04 feb 2022, 21:11, redigerad totalt 2 gånger.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Vante  
#747085
Vante skrev:Intressant se grund inställning H och L alkylat =(-H1/8och + L1/8)? 3/4 H och L 1 skiljer 1/4 mot min Jonsered 450 men är kubik skillnaden nå i vart fall ställ grund vrid L max tomgång varv sedan in till varv försvinner sedan nästan upp en 1/4 lämnar 1/16 av 90 grader sedan H upp just bluder Kant stopp där sedan tomgång skruv Still kjedjan.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Williamm  
#747115 Jag skrev av vad som stor i instruktionsboken. jag brukar dock justera eter örat. Ugefär som di beskriver. Jag läste någon stans att L hitta högsta tomgångsvarv och ut 1/2varv från det. In variant är mycket magrare, Jag ska testa den. Jag brukar alltid finjustera efter hur den låter efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Vante  
#747400 Jag kom fram till att man kan i små steg let genom Soma med H och L har man högvarv bluder Kant och något så när låg varv genom att skruva upp och i gen lika mycket på H och L då tar man de ställa om nu inte ljuddämpare är för utblås tät eller bränsle filter avluftnigs fungerar som det är tänkt på motor.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#747652 Höll upp förra veckan, kallt och snön vräkte ned och andra omständigheter. Tycker nog att inställningarna blev OK efter gehör. Sågen fungerade riktigt bra i gallring av gran och någon enstaka björk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Axl  
#757873 Min pappa ringde och sa att hans inte gick att stänga av längre, tror han hade kollat lite men inte listat ut vad felet var. Är det ett vanligt fel eller är det bara att börja felsöka?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#757875
Axl skrev:Min pappa ringde och sa att hans inte gick att stänga av längre, tror han hade kollat lite men inte listat ut vad felet var. Är det ett vanligt fel eller är det bara att börja felsöka?

Sker nu och då att något har lossnat i den kombinerade choke och av brytaren. Oftast enkelt att årgärda.
Ta bort kåpan över luftfilter och kolla om sladdorna sitter på.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

johan eriksson  
#757877 Händer även att kabeln från spolen till brytaren brister mitt under handtaget med.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757912 Funkar choken? Bör kunna stannas med choken.

Kabelbrott och anslutnings kludd är inte ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#796620
1679175937_20230318_214346.jpg

Gäller denna typ av kedja.
1679175931_20230318_214216.jpg

Har någon varit med om detta?
Den började föra ett himla oljud och gav från sig gnistor.
Förstod att nåt var fel men det tog en stund innan jag hittade orsaken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Vante  
#796649 Det har jag då körde jag med Agrol bio olja blev av värme spån stela vid stopp och uppstart och bröt länkar som de här på bilden.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#796658 Jo det är väl en nackdel med rapsoljan, om det går länge mellan körningarna så kan det klägga ihop. När jag kommer ihåg det så slår jag i mineralolja och kör runt när jag huggit färdigt för säsongen.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796667 Har sprejat på lite 556 på svärdet om jag inte kan dra runt kedjan, det brukar lösa sig. Att det skulle sitta så hårt att kedjan går sönder verkar konstigt?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796684 Jag märker inte ķedjan klibbar med raps fast det står länge.

När jag sett brott såhär har det oftast varit varmt, sträckts o ryker av.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#796712 Kom på att en grov kvist i kraftig spänning tvingade av kedjan för en månad sedan. Den låste sig då i ett märkligt läge som jag inte varit med om förr. Ett par länkar kunde inte sträckas ut förrän jag fick den i skruvstädet och tvingade den rak med en skruvmejsel. Det skulle passa in för om jag minns rätt gällde problemet två länkar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).