Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 41864 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#734583
Tåndemåla skrev:Efter Gudrun fanns det inget pris innan några få aktörer satte ner foten och satte ett garanti pris på timmer och massa ved. Förs efter det kom avverkningar igång på ett vettigt sätt.

Jodå Vida var först ut med priserna redan den 2 februari. Var själv på Vida på den tiden.
https://www.skogsaktuellt.se/?p=23582&m ... nt=article

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#734588
Martin Växjö skrev:Virkesbörsen gör ju ett tappert försök att få fler aktörer som konkurrerar om virket. Problemet tror jag är att det inte finns nån vilja hos sågverken och föreningarna att börja trissa upp priset på denna typer av auktioner för då får de fortsätta höja. Det vi skulle göra är att organisera oss. Sälja! Där det innebär att vi sätter priset och inte tar det vi får. Det gör många andra som handlar med saker. Som tex Ica eller byggmax. De sätter priset och är man intresserad får man betala vad det kostar annars får man handla nån annanstans.

Finns tyvärr ingen vilja hos skogsägarna heller om alla sålde till högstbjudande skulle priset stiga men många säljer till samma gamla uppköpare som man gjort i alla år. Av de priser jag fick in var i alla fall inte de skogsägarföreningar som är verksamma här med bland topp 3 men dom verkar ha fullt upp med avverkningar ändå.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

alias  
#734589
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:Efter Gudrun fanns det inget pris innan några få aktörer satte ner foten och satte ett garanti pris på timmer och massa ved. Förs efter det kom avverkningar igång på ett vettigt sätt.

Jodå Vida var först ut med priserna redan den 2 februari. Var själv på Vida på den tiden.
https://www.skogsaktuellt.se/?p=23582&m ... nt=article


Har ett minne av att Södra betalade ett a-konto pris på 160 kr/m3fub initialt och att stormlikviden gjorde att slutpriset landade på 195,22 kr/m3fub för massaveden, barrkubben 235 kr/m3fub, talltimmer 370 kr/m3fub och grantimmer 390 kr/m3fub.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#746884 Virkesbörsen har fått några nya investerare och kapitaltillskott under 2021 med 9 miljoner kr. Ja det lär behövas. Undra hur länge dessa pengarna räcker?


https://www.allabolag.se/5590816756/nor ... sborsen-ab
https://www.skogen.se/nyheter/virkesbor ... nvesterare

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Torbjörn Johnsen  
#746889 Oj, den såg man inte riktigt komma:

Virkesmarknaden har länge färgats av brist på transparens med en ineffektiv värdekedja som följd, anser investeraren Peter Eklund, tidigare vd i Biometria.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#746971 de, (virkesbörsen) känns mer och mer desperata...
man får mail på mail på mail.... med extra rabatt å allt skräp det må vara...

man blir mer å mer irriterad

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#746972 Tror det vore bra om fler provade virkesbörsen och fick se hur mycket priserna skiljer jag tror många säljer till samma uppköpare jämnt och sen gnäller dom i alla fall på låga virkespriser.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#746976 man kan ju kolla med en 3-4-5 lokala aktörer själv?

jag tror många köpande bolag helt enkelt bojkottat virkesbörsen pga deras provision

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#746980 Om Virkesbörsen: En digital handelsplats där skogsägare bjuder ut sina gallringar och slutavverkningar till virkesköpare som lämnar anbud. Man har även informationstjänster.
Virkesbörsen har idag över 22 000 medlemmar och växer med minst tusen nya medlemmar varje månad, uppger bolaget.

de räknar alla som registrerat sin mailadress som medlemmar.

de vägrar informera om hur många betalande medlemmar de har...

de är nog färre än 100 stycken vågar jag sticka ut hakan att påstå

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

axwell  
#747004
Camaro1969 skrev:de räknar alla som registrerat sin mailadress som medlemmar.

de vägrar informera om hur många betalande medlemmar de har...

de är nog färre än 100 stycken vågar jag sticka ut hakan att påstå


Jag har nog ansetts som medlem men sen en nå´n månad har jag blockerat deras mail.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#747005 Dom är väl den enda aktören som möjligt kan hjälpa till att höja priserna virkesföreningarna gör det i alla fall inte så jag tycker det gnälls onödigt mycket på virkesbörsen varför inte prova dom så dom växer och blir kvar.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#747009 finns ju fristående konsulter man kan använda med?

tror inga på detta forumet använder virkesbörsen, har man kommit så långt är det inte svårare än att själv ta in anbud då man bevisligen har intresset

men såklart, vem som helst får ju använda dem, redovisa gärna era erfarenheter?

minns en tråd här som fick plockas bort pga kritik mot dem, den personen lev kontaktat av VB och va tvungen ta bort den,..
sånna bolag gillar jag inte =)

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#747012 Det viktigaste är att man tar in pris i stället för att stå med mössan i hand och sälja till samma för (det skiljer ju så lite)

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

edlundp  
#747016 Jag tycker virkesbörsen verkar som en bra idé, helst om vi medlemmar här kan hjälpas åt att posta prisförslagen vi får. Ökad transparens behövs för att få upp priserna. Sen att det är svårt att få sin affärsidé att flyga i denna industrin är nog inte så svårt att förstå med den Oligopolstruktur som idag finns..

Jag tänker testa Virkesbörsen iallafall när jag ska avverka, är det så att deras provision anses för hög så får väl VB justera den till en normal nivå men att bojkotta en tjänst i det här stadiet pga sådana detaljer tycker jag är fel.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Axl  
#747025 Köparna av virke är inte så förtjusta i virkesbörsen och så länge dom inte lyckas ändra på det tror jag dom kommer få svårt att nå någon framgång. Men prova gärna för jag vet ingen här som delat med sig av en lyckad affär genom virkesbörsen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).