Skogsvagn (Huggarvagnar)

Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

20 inlägg 10089 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63635 Börjar närma mig beslut vad gäller inköp av griplastarkärra!

Det lutar åt en Farma 9T med 6,3m kran.

Det är framför allt priset och närheten till service o reparationer som talar till dess fördel!

Lite bekymrad är jag dock över den radiostyrda vinschen! Den verkar bara finnas som 1 kanals. Vad jag
förstår så ger det bara funktionen frisläppt eller vinscha in! Rätt eller??

Det jag skulle vilja ha är givetvis att man kan stanna vinschen men behålla spänningen i vajern tex för att säkra upp en rotvälta när
jag kapar.

Hur gör ni som har vinschar med 1 kanal? Går det att köra den vid vagnen och där stanna den med spänning???
Är det kostsamt att byta till 2 kanals styrning?

Tacksam för svar!

Vesslan



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Mattiases  
#63642 Hej!
Har haft både och... Och det är precis som du säger... Det finns bara fördelar med att ha två kanaler.
På Weimers webbutik kan du titt på lite hur det funkar och prisskillnader på ett eller två.
Det är nog tyvärr inte möjligt att utöka ett enkanalssystem till ett tvåkanals. Det är lite anorlunda draget med ventil och oljans riktning osv.

Jag hade Weimers starkaste spel med en kanal på min vretenkran 25-40 som jag hade i trepunkten.
Var vi två var det inga problem för med mauell-spaken inne i hytten kan man låsa wiren i spänt läge men urk för å jobba själv med den!! :???: Det blir väldigt ryckigt, och ska du säkra och fälla ett grövre träd som lutar så får du ju ändå använda kilen och sen såga så långt som du tror och sen trycka på fjärrkontrollen och se om spelet orkar dra över trädet. Går det inte då får du släppa och allting blir slackt och sen såga lite till och sen spänna upp och dra igen.

Nu har jag en ny K.T.S 10 ton /5,3 m och de monterar Mohedas spel med två kanaler på sina kärror. Riktigt urstark och kvalitativ.

Nyfiken ... vad ska du få ge för en sån kärra??

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63664 Hej o tack för svaret!

Tja jag har väl inte hårdprutat ännu men med vinsch, ramstyrning el. on/off (2 spaks), kran med utskjut (6,3m) samt extra banke ville de ha 107 kkr.
Tänkte pruta lite på detta o sen försöka byta in något gammalt!!!

Har sett att det finns billigare på blocket men som sagt närheten till service är ju värt pengar det med.....

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Djang  
#63751 Exakt en sån vagn har jag!

Farma 9 ton, 6 meters kran, el on/off, vinsch

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Skogstomte  
#63753 Instämmer, 2-kanal är många gånger bättre. Tänk bara på att Moheda/Weimer vinscharna (de enda jag känner till konstruktionen på) håller med motorn, de "glider" och när wiren tappat tillräckligt med spänning så släpper den helt, med andra ord VAR FÖRSIKTIG när du håller med vinschen. Vid kritiska situationer som fällning intill ledningar/vägar/byggnader eller rotvältor tycker jag att man bör säkra med något annat än wiren. Har funderingar på att bygga på ett spärrhjul på våran så kan den inte gå avigt men än har det inte blivit av.
Var rädd om dig!

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63774
Djang skrev:Exakt en sån vagn har jag!

Farma 9 ton, 6 meters kran, el on/off, vinsch



Hur gammal är din??
Vad fick du ge för den???

Är det något jag ska tänka på om jag köper en sådan??

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63826 Min moheda 1800 håller stenhårt när jag inte drar( drar ofta helstam till skördaren) däremot går det inte släppa försiktigt med fjärrkontrollen utan de får jag göra med handspaken.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74689 Ha!

Har precis fått reda på att när man kör vinschen manuellt så går det att ha kvar draget!
Dock inte när man kör med radiodosan!

Detta gör inget för de få gånger jag behöver spänna upp något så kan man ju göra det med handventilen på kärran!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Siggetass  
#536921 Jag köpt en Multiforest (Trejon) griplastarkärra i vintras (beg knappt använd), och måste säga att de fått till en riktigt bra vagn! Är supernöjd nu efter ett halvår i drift.
Men, en mycket tråkig sak är vinschen, en 2-kanals. Kanske är problemet generellt för alla fabrikat om man inte har en monster-pump att driva med. Vinscha in går hyfsat långsamt (driver med Valmet 455), men rulla ut är hopplöst eftersom vinschen går i samma fart och bara reverserar. Alltså, man håller knappen på fjärren och går långsamt, långsamt ut. HUR löser man det? Helst skulle jag ju vilja ha ett frihjul, som på en en-kanalig, även om det finns fördelar med att kunna hålla wiren aningen spänd (dock glider den sakta utåt, precis som nämns tidigare i tråden).
Jag funderar på att koppla ihop något där man använder returoljan så man får högre flöde vid utrullning. Någon som har gjort något liknande? Moderna vedklyvar måste ha någon liknande teknik? De går ju sakta fram och snabbt i retur. Tips, någon?

I övrigt kan kärran rekommenderas STARKT! Det enda jag behövt göra så här långt är ett skydd/låda för ventilpaketet, som hänger undertill ner i riset... (ja, det är idiotiskt). Gripen kunde ev ha en bättre geometri. Vår gamla Patu var mkt bättre där.
Senast redigerad av Siggetass mån 03 dec 2018, 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Bax  
#536948 Vedklyven går väl fortare i returen pga kolvstångens diameter (mindre oljevolym att pumpa)?

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Siggetass  
#536954 Visst kan det vara så. Men värt att notera är att jag sett äldre klyvar gå relativt sakta i retur (min t ex), för att några årsmodeller senare ha snabbretur utan någon iögonfallande skillnad på kolvstängerna.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Ingoberra  
#536966 Köp en kugghjulsdriven vinsch. Radiostyrningen har du ju redan så det behöver inte bli allt för dyrt.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Siggetass  
#536967 Tack, men jag skulle föredra en kreativ lösning på problemet. Lite teknisk höjd. Inte "köp nåt annat" el likn. Det klarar jag ju själv. :)

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

sveakatten  
#536970 Det finns en ventil att sätta på precis som du säger, har för mig att den tar av retur oljan också så det blir att gå fortare, men är för dålig på detta för att ge rekommendationer ( har en liggandes hemma)

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Siggetass  
#536971 Intressant! Vet du var du fått tag i den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).