Sågtimmer

Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

38 inlägg 16003 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Torbjörn Johnsen  
#746509 Enligt branschanalytikern Wood Resources International (WRI) har de nordiska sågverken haft den lägsta råvarukostnaden under tredje kvartalet 2021. Med tanke på att priserna för timmer ligger högre i framför allt Finland så kan man därmed betrakta de svenska timmerpriserna som Europas lägsta.

Enligt WRI hade timmerpriserna ökat med 16% i de nordiska länderna mellan Q3 2020 och Q3 2021. Motsvarande ökning i Baltstaterna var 62% och i centraleuropa hade timmerpriserna stigit med 79% under samma period.

Sågverk i Lettland, Estland, Tjeckien, Österrike och Tyskland har haft den dyrast timmerråvaran globalt efter att timmerkostnaderna ökat med 60 % till 95 % på ett år, rapporterar WRI. Timmerkostnaderna har också ökat i de största trävaruexportländerna Finland och Sverige, men mer blygsamt än resten av kontinenten. Under 3Q/21 hade sågverken i Norge och Sverige de lägsta virkeskostnaderna i Europa.


Under Q3 2020 var sågtimmerpriserna ganska likartade i hela Europa, runt 70 Euro/m3. Ett år senare har det däremot byggts upp en stor prisskillnad där de svenska priserna definitivt inte har hängt med. Snittnivån i delar av Centraleuropa närmar sig dubbla timmerpriset mot vad svenska skogsägare får.

Läs hela pressmeddelandet från WRI här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Brorsan  
#746568 Inte en pinne ska jag sälja nu med dom här priserna!
Det blir till att såga hemtimmer.
Jag får nog bygga lite mer hemma.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Mattsjo  
#746616 Jag håller med, det är dags att timmer priserna höjs.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

joran  
#746645 Hur stor andel av den svenska virkesfångsten, kommer från oss privata skogsägare?

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Torbjörn Johnsen  
#746646 Grovt räknat skulle jag tippa på drygt 50%. Kanske lite över 55%?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Torbjörn Johnsen  
#746647 Under perioden 2015-2017 stor enskilda ägare för 59% av bruttoavverkningen enligt Skogsstyrelsen:
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... g-2019.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746649 Dags att kartlägga goda och säkra(!) exportförutsättningar viss del av för timret. I första hand för övergrovt barrtimmer och lövtimmer men även för normala barrtimmerdimensioner. Samtidigt bör aktuella utländska sågverks prioritering av timmer i helstam undersökas. Hur skulle vi klara av det sortimentet?

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

edlundp  
#746652 Jag är också intresserad av att utforska möjligheterrna att exportera timmer till Europa.
Hur mycket behövs det för att kunna skeppa ut timmer till Finland eller Tyskland?
Kan tåg vara ett alternativ?
Olika sortiment dom är intresserade av än svenska sågverk?

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746670 Finns en intressent som jobbar med att fylla båtar från Vänerhamn till Tyskland. Timret ska apteras i fyra meters längder enbart.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746677 Finns intresse bland er skogsägare här på forumet att bilda geografiska klusters för att kontinuerligt kunna erbjuda seriösa avnämare - förmedlare eller utländska sågverk - intressanta volymer, som kan fylla båtar med med omkring 5.000 m3fub eller pråmar/carriers med kanske det dubbla.

På 70-talet anlitade min far och jag det fina rederiet Ahlmarks i Karlstad för transporter av massaved från tyska hamnar till ffa Vänerhamnar. Kanske bl.a. de kan ge info om kostnader, villkor, rutter och bra kontakter. Då fanns och finns uppenbarligen fortfarande det norska rederiet Neptun Rederi AS, som hade stora carriers.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

edlundp  
#746681 Har läst på och kontaktat lite olika rederier också och konsensus är väl:
cirka 4500-5000 kbm och fasta längder.
Höga Kusten - Lübeck grovt räknat cirka 18-20Euro/kbm i fraktrate (vid vanliga förhållanden, idag får man knappt tag i en båt)

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

edlundp  
#746682 Någon som har prislistor eller liknande från tyska sågverk? Och om någon är intresserad så kan man ju annars skicka ett PM.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746685 Ni får nog räkna med en hel del administration när ni ska exportera. Timmerförordningen med sina dokument för att förhindra illegal avverkning gör att det inte bara är att dra iväg virket.
Men lycka till😊

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746693
edlundp skrev:Har läst på och kontaktat lite olika rederier också och konsensus är väl:
cirka 4500-5000 kbm och fasta längder.
Höga Kusten - Lübeck grovt räknat cirka 18-20Euro/kbm i fraktrate (vid vanliga förhållanden, idag får man knappt tag i en båt)


För södra Sverige kan det också för säkerhets skull vara värt att ta reda på kostnaden är för järnvägstransport till t.ex. Rostock/Wismar, Lübeck Hannover och Frankfurt

Några som kan tyska sågverk är ägarna till Bodafors Trå AB, bröderna Wareborn, som åtminstone tidigare också ägde ett större sågverk i mellersta Tyskland.

Slutligen ska ju inte heller sågverken i våra övriga grannländer glömmas bort

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746717 Inom EU kan det väl inte vara något problem att "exportera"? Det görs redan av andra aktörer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).