Öppna kategorin

Förbättra tät aldunge

7 inlägg 1968 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förbättra tät aldunge

TuveL  
#746383 Hej!
Jag är ny här, och har så liten skog att det väl inte ens räknas som skog, men hoppas ändå få lite goda råd.
Jag har en sänka som det vuxit upp alar i under ca 15 år. Innan dess var det betesmark. Min tanke med platsen är dels att restaurera en kulverterad bäck som finns där under, när jag får ihop finansiering, och att öka värdet för den biologiska mångfalden.
Om jag dessutom kunde ta ut 1,5 kubikmeter ved ur den per år vore det toppen.

Tänk er 120 m x 20 m med klibbal som vuxit till 18 meters höjd på bara 15-20 år. Det är tätt. Jag uppskattar att ca 200 stammar är grövre än 15 cm i diameter, resten, hundratals, är mindre.

Jag tänkte köra stubbskottsbruk, ta en plätt vart år, och så kommer det nytt från stubbarna, så 10-15 år senare kan jag ta på samma plätt igen. Men min vän säger att det inte kommer funka i längden, för träden står för tätt och kommer ta kål på sig själva.

Om jag inte kan ta ut nån ved, vill jag i alla fall sköta dungen så att den lever, ger skugga åt bäcken jag ska gräva upp, och livsmiljö till fåglar och annat.

Hur ska jag hitta bra information om bästa sättet att nå mina mål?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Förbättra tät aldunge

FredrikB  
#746426 Har samma storlek och typ av område. Så jag följer 👍

Användarvisningsbild

Re: Förbättra tät aldunge

Sne4  
#746471 Det jag gjorde hos mig var att börja hugga mig in och ta det klenaste och de som lutade
- samt givetvis de döda träden.

Ta det lugnt och planera hur du gör. Det kommer att komma grenar och toppar farandes ner som går av. Något år senare får man gå in och ta bort de träd som lutar igen pga för hög snölast eller ser ut att tackla av.

När det ser någorlunda vettigt ut så får du fundera på om du vill fortsätta så och glesa ur varje år - eller ta X m längs bäcken varje år helt, så det kommer upp nytt från stubbarna som kommer att överleva.

Ska du ta dig in med en grävare, så får du dock fundera på hur mycket som måste fällas och var massorna ska läggas. Det kan påverka hela området, beroende på hur du vill att det ska se ut sedan.

EDIT: Alar är inte de mest långlivade träden och det kan röta i dem när de blir lite äldre, så det blir lurigare att fälla grova äldre träd.

Användarvisningsbild

Re: Förbättra tät aldunge

TuveL  
#746490 Det är så mycket som är klent.

Min första tanke var att ta dem som var 15+ cm i diameter och lämna de klena att bli större. Men du menar alltså att jag tvärtom ska ta bort de klena först? Jag är ju inte ute efter grova dimensioner till min ved, mittemellan känns enklast.

Jag hade också tänkt lämna ett antal träd som jag aldrig fäller, som får bli gamla. Som det syns på en av bilderna finns nån enstaka gammal, där hackar hackspettarna, och murkna gamla stamdelar trillar ner ibland. Det tänker jag är förutsättningen för biologisk mångfald, så det vill jag inte "städa bort".

Jag vet ännu inte vad bäckrestaureringen kommer att behöva ta bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbättra tät aldunge

Sne4  
#746524 Det beror ju på vad du vill ha ut av det hela. Är det smala tandpetare på 15meter så blir det nog inte så mycket med dem, försvinner stödet från intilliggande träd så böjer de lätt ner sig när snön bygger på. Biologisk mångfald duger de dock till givetvis de också.

Grova träd med hål för fåglar att bygga bo uppskattas nog av diverse livsformer.

Med den lilla volymen ved du skrev förutsatte jag nästan att det är kaminved, och det går ju att fint att använda klent och inte behöva klyva allt för mycket.

Avatar Fallback

Re: Förbättra tät aldunge

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746527 Rekommenderar avsnittet om björk al och asp i skogsstyrelsens skötselserie.

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/skogsskotselserien/skotsel-av-bjork-al-och-asp/

Användarvisningsbild

Re: Förbättra tät aldunge

Vildmark  
#747108 Hur ska man tänka om man har 1Ha granplantering med en kraftig föryngring av klibbal? Granplantorna är små och klena och klibbalen utgör 90-95 procent av beståndet, därtill finns det några enstaka ekar, tall, björk och sälg. Granplantorna skall enligt uppgift vara 10år,men är inte ens 50cm, högsta träden i övrigt är 1-2m. Jag har röjt fram granar, tall, björk och ek och några sälgar på 1/3 del av ytan. Klibbalen står tätt med 10-20 plantor i knippen, jag har sparat några få grövre ur varje knippe. Frågan är om det vore bättre att satsa på ett rent klibbalsbestånd? Stamkvista och få fint alvirke?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).