Skogsnyheter

200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

56 inlägg 11218 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

isteskog  
#649247
Mangan skrev:
isteskog skrev:Bättre att man fick något slags stöd för att hålla dessa marker öppna på något vis!


Jag får känslan av att det flesta människor i Europa tror att vi har för lite skog och vill att vi planterar mer.

Vad har det med Sveriges jordbruksmark att göra? 🤔

Elmia
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

torpöbo  
#649260 För varje hektar åkermark som bebygs bör en summa motsvarande åkermarken produktion avsättas för nyodling av skogsmark i en fond. Bebygger man 1 hektar där 1 hektar producerar 9 ton vete, ska medel avsättas för att nyodla 2 hektar på en mark som producerar 4,5 ton eller medel för 3 hektar för en mark som producerar 3 ton/ ha. Skogsmark ska vara nyodla innan åkermarken får tas ur produktion. I pengar blir det ca 300000 kronor / ha som betalas ut till den som ställer om mark. Det samma bör gälla vid beskogning av åkermark.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649272
isteskog skrev:
Mangan skrev:
isteskog skrev:Bättre att man fick något slags stöd för att hålla dessa marker öppna på något vis!


Jag får känslan av att det flesta människor i Europa tror att vi har för lite skog och vill att vi planterar mer.

Vad har det med Sveriges jordbruksmark att göra? 🤔


Att det bara är bra om den beskogas.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

ananders  
#649273
hfab skrev:
ananders skrev:
Det som blommar står utanför fältet. Den kantzon som inbringar eu-ersättning är den som är "svart".


Är tanken att kantzonen ska fortsätta vara "svart"?
Eller ska nya växter tillåtas etablera sig där?


Den ska vara "svart" under hela växtsäsongen men man så olika växter som gynnar främst bin och humlor, vi har dessa kanter främst runt höstspannmål. Nu är jag inte någon expert på eu-ersättningar men den kanten benämns som ekologisk fokusareal, efa, och det ingår i något som heter förgröningsersättning. För att bli berättigad till förgröningsersättning måsta man ha 5%, tror jag, av arealen som efa som ska fråntas från produktion för att gynna den biologiska mångfalden. Har man en sådan remsa som min bild visar i mitt tidigare inlägg eller minst 1 meter bred så räknas den som 9 meter bred zon som räknas som efa.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

isteskog  
#649280 Det vore väl bättre om folk ute i Europa funderar varför de själva har ännu mindre med skog än vad vi har i Sverige..... 🙃

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649288 Om stora del av Europas befolkning tycker det är bra med mer skog och mindre jordbruksmark i Sverige, så är det inte otänkbart att det blir så också. Även om förutsättningarna är lite annorlunda.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

isteskog  
#649290
Mangan skrev:Om stora del av Europas befolkning tycker det är bra med mer skog och mindre jordbruksmark i Sverige, så är det inte otänkbart att det blir så också. Även om förutsättningarna är lite annorlunda.

Varför skulle de har bestämmanderätt över vilka arealer vi har skog/ jordbruksmark på? Finns det några såna direktiv från EU?

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649296
isteskog skrev:
Mangan skrev:Om stora del av Europas befolkning tycker det är bra med mer skog och mindre jordbruksmark i Sverige, så är det inte otänkbart att det blir så också. Även om förutsättningarna är lite annorlunda.

Varför skulle de har bestämmanderätt över vilka arealer vi har skog/ jordbruksmark på? Finns det några såna direktiv från EU?

Hav förtröstan, sådana direktiv lär komma, troligtvis förr än senare. 😎
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

isteskog  
#649306
Niking skrev:
isteskog skrev:
Mangan skrev:Om stora del av Europas befolkning tycker det är bra med mer skog och mindre jordbruksmark i Sverige, så är det inte otänkbart att det blir så också. Även om förutsättningarna är lite annorlunda.

Varför skulle de har bestämmanderätt över vilka arealer vi har skog/ jordbruksmark på? Finns det några såna direktiv från EU?

Hav förtröstan, sådana direktiv lär komma, troligtvis förr än senare. 😎
/Niklas

Hoppas vi gjort en Swexit före det!!
Räcker med den jordbrukspolitik vi hade före vansinnet med EG/EU ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Vildmark  
#745865 Att odla skog på åkermark är inget jag hoppas på. Naturbetesmark och öppet landskap är viktigt för pollinatörer och biologisk mångfald i stort. Ska man nu äta mindre kött för miljön som vissa hävdar så borde vi öka inhemsk produktion av proteinrika grödor, ärtor och bönor. Att beskoga landet och räkna med import ökar bara miljöpåverkan. Det stora felet i vårt land är att vi byggt hus på de bästa odlingsmarkerna, och nu skall resterande beskogas. En granplantering bidrar inte mycket till mångfalden. En möjlig ide vore att beskoga som små öar med ädellöv i odlingslandskapet, det skulle kunna berika för många arter, men det är väl inte det de handlar om i detta fallet.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Wanna Be  
#746299 Här i Norrland finns det 1000-tals hektar med nedlagd jordbruksmark där det mestadels växer vide och gräs efter 40 - 50 år. De vanliga trädslagen har svårt att komma igång. Känns som en bra idé att beskoga sådana marker aktivt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).