Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138385 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Dennis1982  
#746261
Amatörhuggare 62 skrev:Har nån här, en sådan här ?
Kan ju va, känsligt att fråga. Men ja testar.
Mvh Amatörhuggarn

Vi kan väl ändå konkludera med att innehållet i undre kartongen (semlan) kan förtäras utan risk.
Krya på er allesammans.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#746280
Dennis1982 skrev:[
Vi kan väl ändå konkludera med att innehållet i undre kartongen (semlan) kan förtäras utan risk.
Krya på er allesammans.

Nja semlor är inte heller helt riskfritt, alla vet väl hur det gick för den gamle kungen Adolf fredrik.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

paavo25  
#752534 Har hela sesången försökt att rycka opp och ändlösa gallring, tom. en fackman med målburk korss tvärs, stämplade. Sen kom de snö, mer och 7-16 jobbet eskalerar. Fastigheten dit i djupaskogen, vägbolaget vill ej mer att dit bak skall plogas, ändå jeepar snöskotrar osv. så de man skulle kunna fara med sedanbil några tankar i nån knut var otänkbart, då man skulle måsta med traktorer slira sig fram osv. Nå, tillräckligt med övrigt kring vinterunderhåll och allt som strular dit på 7-16, en söndag vände min sedanbil till skogfastigheten och den var oppplöjd. Snön gick att gå på, synen av toppar och dom borda fås ut, på nåt sätt. Ploga parkeringsplats dit nere, vinchmaskin osv som reserv dit, allt ok. Countyn med hakki prosessorn ju elen nytilverkade kablar så den skall fungera pålitligt. >Den med kedjor på alla fyra till skogs. Väl inne i skogen, pto lite si sådär, kall morgon. Hade ju öppet baken på den men is sörja ännu nånstans som blockerade pto att snurr stundvis. Hakkin vaknade och lite oppvärmning och massa slirand is kall snö började komma några bitar. Flytt till följande stam, fick dimpat i trädet, knivarna fast, ingenting händer. Elen är på, pto snurrar, ingenting. Olja är där i systemet. Vad i all sin dar. Elfel, neej. manöverdosan lyser ju, magneterna knackar ju i maskinen... vad? Pumpen, en vickers, jo dom kan falera med ett tag. Jess. Mars månads dagar blir snart blött. En dag igen som de ej blev nånting Vad? OK. pumpen slut, fine. Slangar köpes trevägs ventiler så coyntyns frampump kan driva prosessorn, dom dit nu och startar, inga större olje sprut, men ej den startar, En dag igen till spillo. Nå, fick ändå munnen uppå och tog ledigt från 7-16. ringde massa ställ vad som nu på rigtigt, huvud övertycksventil opp, allt ok och rent, sedan kom ett samtal, ända ljuspunkten, naarva tilvekaren, dom har ju i tidernas morgon tillverkat dessa hakki 400. Frågor och analys av hyd schema, två ventiler skall öppnas/ dra, annor ingen funktion alls, el gubbe till skogs, kom under fun traktorn s stöpsel och säkring ger för lite, den bara ej har kraft att dra två ventiler..... Igen kväll, ingenting gjort. Ångest, dagar till spillo, före på tur iskogen. Nu konventerat, massa euros till spillo och inte många träd, Om man skulle äns har två stunder 5 träd med motorsåg dessa dagar men nej, jag har ju en prosessor som skall rädda. Kamrater, ring till skogsbolag, rigtiga moton sköter nog, andra, ta de som hobby, några brustna täd, so what?. Topp brotts skador, försäkring, dom skall ut, betalning och ersätning per m3, minimi gräns okänt.

Under pressure.........

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

paavo25  
#760180 Koronan var, men tröttheten var veckorna efter enorm. De gick över sedan på 7-16 så ensam fick jag gra muldbredning och de gick bra, chefen nöjd allt bra. Följande jobb resa dit en timme, allt liksom dimma, vad skall göras, allt helt oplanerat. Utan staket, utan stöd nånstanfrån, helt idiotiska andra delen av cheferna varför vi ej gör nåt, panik, skaffar allt, lastbilar osv. Sedan bes man tilla andra sidan av staden, bar för att ta emot ett kabelvisning. Jaha, varför osv. sedan på fikat viste en annan arbetre de har trädplantering inkommande dagar och jag skall gräva upp dda träden i alen, som är på gatuområde och av järn stamskyddade och stenlägning. Över 20 st. Sporadiskt runt i den delen av stan. Grävmaskins flytt organsierand, panik igen, Sedan dit jag var, hygliga med arbetare, vi gör de färdigt. där nu osv. De klart med bilisten osv. Sedan ilskna arbetsledning vad vi planerar bakom ryggen osv. Lite villsen. Sen flertal av kolegorna berättade hur dom oksån fått sig av dumma arbetsledningen, så lättade de.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#763954 Hej Alla.

Tänkte att det var på sin plats med en liten uppdatering.
Det har väl inte undgått någon att jag blivit aktiv igen. Jag tror att det stavas semester. Jag har haft ett sjukt tungt år och det är fortfarande inte bra. Men med min semester nu och allt man orkar med, har gjort att man har fått ny energi igen.
Bara att kunna traska runt på min lilla gård och fixa med både det ena och andra, det känns helt underbart och hade jag blivit erbjuden pension idag, så hade jag tagit det direkt. (ptja det är minst 20år kvar..)
Nu ska jag ut o klyva ved, för det hann jag inte klart med i våras. Ha det gott!

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#763957 @Hema
Roligt att höra av dig.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Erre  
#763962
Amatörhuggare 62 skrev:@Hema
Roligt att höra av dig.

+7 på det.
Du hör hemma här. 👍
Hoppas det löser sig med allt.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

plax  
#764167

Det blev djupa tankar i röjskogen i fredags 😥
Bilden före röjning är i mitt huvud, ett enda virrvarr av skit och saker som ska göras.

Bilden efter röjning är när jag ser tillbaka på veckan. Värdelöst skit i en enda röra.

Snart firar jag 10 år med kamp å helvete. Började 2013 när Ryssland stängde gränsen för import av matpotatis. Efter det har det varit sjukdomar,missväxter, m.m varje år.
Riktningen är fortfarande nedåt och krafterna börjar ta slut.
Svårt att komma igång före kl 10 och kl 15 är det att avsluta. Tredje arbetsdagen är det svårt att överhuvudtaget komma igång 😤

Den lösning jag funderar på nu är att efter skörd (september) åka som gruvchaufför till Sverige och jobba 2 veckors pass. 🤔

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#764171 Tråkigt att höra, men resultatet blev bra!
Sedan tycker jag du ska testa lastbilsjobbet. Är det inge bättre, så går det alltid att sluta. Men du har iaf testat isf. Jättebra att du inte bara fastnat i att allt är skit, utan även tänkt vad du kan förändra. Att själv ta kontroll. 👍

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#764178 Kanske annorlunda att vara gruvchaffis men annars måste man verkligen vara stresstålig om man ska stå ut med att jobba som chaffis.
För övrigt att vara chaufför är inget arbete, det är en livsstil, helt åtskild från andra jobb.
Visst finns chaufförer som inbillar sig att det är som vilket jobb som helst, å andra sidan brukar de ej heller bli gamla i detta yrke.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Erre  
#765265
@plax skrev:
1658055861_20220708_124627.jpg

Det blev djupa tankar i röjskogen i fredags 😥
Bilden före röjning är i mitt huvud, ett enda virrvarr av skit och saker som ska göras.
1658055861_20220715_111310.jpg

Bilden efter röjning är när jag ser tillbaka på veckan. Värdelöst skit i en enda röra.

Snart firar jag 10 år med kamp å helvete. Började 2013 när Ryssland stängde gränsen för import av matpotatis. Efter det har det varit sjukdomar,missväxter, m.m varje år.
Riktningen är fortfarande nedåt och krafterna börjar ta slut.
Svårt att komma igång före kl 10 och kl 15 är det att avsluta. Tredje arbetsdagen är det svårt att överhuvudtaget komma igång 😤

Den lösning jag funderar på nu är att efter skörd (september) åka som gruvchaufför till Sverige och jobba 2 veckors pass. 🤔

Låter som att det är dags att testa något nytt.
Man ska inte vara rädd för det. Det du gjort innan kan du och kan alltid falla tillbaka på. Så ge dig ut. Bryt mönstret och testa något annat. Håller tummarna för dig min vän.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#791552 Jag är svag som låter mitt dåliga mående gå ut över min omgivning med dåligt humör och dömmande av andra människor.... men jag jobbar med mig själv så gott jag kan...

Många i min omgivning har genom åren tagit till alkohol eller droger för att dämpa sitt dåliga mående, jag gjorde tvärt om...när drickandet vart osunt slutade jag dricka.. i det fallet är jag stark... när snusandet inte gick att minska slutade jag.. i det fallet var jag stark...

Varför kan man bara inte få må bra och känna att man duger... i det fallet är jag svag...
Varför kan jag inte bara få känna att jag är stark som jobbar med mitt mående utan att ta till bedövningsmedel....

Grävde i fickan efter snusdosan idag för första gången på flera år...suget kommer inte vinna över mig....i det fallet är jag stark

Har inga bekymmer i livet mer än en taskig självbild "presterar jag inte, duger jag inte"...
Varför ska man må så dåligt när man har det så bra???

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#791594 Bra skrivet.

Många människor och då män (taget från avskedsbrev) är extra beroende av att känna sig behövda, annars kryper känslor som värdelös, betydelselös, hopplös. En form av uppgivenhet, man önskar känna att man bidrar.

Aldrig fel att söka hjälp. Vårdcentraler ska bistå med samtalsterapi i någon form.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Ängagärdet  
#791602 Jag packade ihop för sex år sedan mentalt och fysiskt. visade sig att det i mitt fall berodde mest på dålig sömn, men det behövs experthjälp för att reda ut, jag tog hjälp på min vårdcentral. Äter två små piller om dagen ett för att sova å ett för att dämpa ångest, funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#791616 Har genom åren provat både insomningstabletter och antidepressiva och det funkar dåligt för mig men jag är glad för din skull...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).