Motorsåg och handhållet

Prova stihl?

39 inlägg 5168 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746210
Hepo skrev:
John95 skrev:Tjena! Jag behöver lite råd, jobbar heltid i skogen o hugger mestadels övergrovt. Jag har länge kört husqvarna 560 o tycker den fyller mina krav. Men problemet är att de håller inte, ungefär 500 timmar på datan sen är de skurna, o innan dess brukar det vara minst ett par vändor hos verkstan. Nu funderar jag på att ge stihl en ärlig chans, isåfall ms462 eller ms400. Är jag inne på rätt spår? Kom gärna med era tankar o erfarenheter 🙂

Hej vad har du för kedja på 560 325? 362 hr stor 3/8 jag gillar husqvarnas kedjor oregon bättre än stihl tycker dom svårare å fila men stihl sågar iövrigt är bra gillar 261 mer 550 mk2 som vi har på jobbet. Har din handlare stih? antar att du är nöjd med handlaren så har han så stihl absolut prova ge dom en chans jag gjorde det på jobbet vilket jag inte ångrar.
jag kör med 0.325 oregon 21bpx tycker det fungerar kanon. Har två olika handlare båda med bra service, roligt o höra att du inte ångra dig de är mest de jag är rädd för att göra, men provar man inte får man ju inte veta 😀

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746214
Klyv Bixby skrev:Om börsen inte gråter över en 462a är inte steget så stort till en 500i. Enligt faktabladen på maskinklippet är den 2hg tyngre men ca 10cc större, högre kedjehastighet. Det finns en huggare här som kör 500i å han gillar framföralt rappheten/responsen och den jämna kraften.

Okej det verkar vara en bra såg👍 men för min del känns det som lite överkurs med 500i 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Williamm  
#746217 Nu har jag ingen som helst erfarenhet av 560 eller motsvarande stihl.
Men en huggare i österike som har yt-kanal körde alltid med 560 tills han bytte till 562 med 3/8 som han gillade bättre. Men nu när han fick en ms400c på test från Stihl så har han inte kört med 562 längre.
Jag tar det som ganska bra resension för den sågen. Jag skulle valt en 400c 18" om jag behövt en såg i den storleken.

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746220 Han vil ha håndtaksvarme på sagå.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Williamm  
#746226
can skrev:Han vil ha håndtaksvarme på sagå.

Ursäkta, jag glömde det.

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746236 Ellers skulle eg ha sagt at kombinasjonen din Høyres bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Williamm  
#746239
can skrev:Ellers skulle eg ha sagt at kombinasjonen din Høyres bra ut.

Tack!

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746258
John95 skrev:
skogsbjörn skrev:Jag har egen firma inom skogsentreprenad och utför också en del tomthuggning. Bytte min Stihl 261 mot en 400 C och det är en jäkla såg att gå! Enda minus jag kan uppleva hittills är bränsleförbrukningen men sågen är långt ifrån inkörd så det kanske blir lite bättre med tiden.

Okej 👍 med vilken kedja kör du på 400an?


Jag kör Stihl RS 3/8 1,6 mm och mängden spån den kastar ut med den sågen har jag aldrig upplevt tidigare. Tallen jag fällde här i veckan skar den igenom som smör. Skulle vilja prova hexa men det får bli en annan gång.

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

alias  
#746260 Måste fråga; är HVA 560 verkligen tänkt som en ren fällsåg för övergrovt m.m. eller är det mer av en stor kvistsåg?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Alex Strömberg  
#746263
alias skrev:Måste fråga; är HVA 560 verkligen tänkt som en ren fällsåg för övergrovt m.m. eller är det mer av en stor kvistsåg?

MVH
Alias

Folk verkar kunna köra 242xp samt 346xp till de mesta så en 560 bör duga för fällning. Skulle aldrig själv kvista med en 560.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Heavy_D  
#746264 Har ingen erfarenhet av varken 550 eller 560. Och jag är ingen proffshuggare. Men är supernöjd med min 462. Ångrar inte en sekund att jag köpte den. Har inte varit några problem alls än så länge. Vet dock inte hur många timmar jag skulle kunna ha kört den.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746303
Williamm skrev:Nu har jag ingen som helst erfarenhet av 560 eller motsvarande stihl.
Men en huggare i österike som har yt-kanal körde alltid med 560 tills han bytte till 562 med 3/8 som han gillade bättre. Men nu när han fick en ms400c på test från Stihl så har han inte kört med 562 längre.
Jag tar det som ganska bra resension för den sågen. Jag skulle valt en 400c 18" om jag behövt en såg i den storleken.

Ja de verkar vara en bra kombo, jag får överväga om jag klarar mig utan värme isåfall 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746304
alias skrev:Måste fråga; är HVA 560 verkligen tänkt som en ren fällsåg för övergrovt m.m. eller är det mer av en stor kvistsåg?

MVH
Alias

De ska ju vara en större allround såg som fungerar till både grövre fällning o kvistnig, den orkar ju mycket, jag kör enbart 18" o de är inga problem i grov bok o ek. Tyvärr får jag inte mina o hålla så de kan ju vara som du säger att de inte gjorda för att fälla o kapa mycket grovt. Jag har en husqvarna 372 med 20" som jag tar till när det blir väldigt grovt, den är bra o fälla med men enligt mig är den dryg o kvista med då den inte är så rapp 😬

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746305
Heavy_D skrev:Har ingen erfarenhet av varken 550 eller 560. Och jag är ingen proffshuggare. Men är supernöjd med min 462. Ångrar inte en sekund att jag köpte den. Har inte varit några problem alls än så länge. Vet dock inte hur många timmar jag skulle kunna ha kört den.

Okej gött att du är nöjd👍 jag får ta en sväng till stihlhandlarn i veckan 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Heavy_D  
#746321 Det tycker jag du gör rätt i. Kolla brukar ju inte kosta något dessutom.
Alltid gött att vara nöjd med en affär. 🙂 Största sågen innan var en 346xpg. Men tyckte den blev lite liten när jag sågade grovt i åkanter mm. Ville egentligen ha en Husqvarna till, men alternativen jag kollade på var hva 560, 572 och Stihl 462.
När sågen väl var hemma så har den iaf blivit använd till bra mycket mer än jag från början trodde. Har nästan blivit att 346an fått stå som "reservsåg" sedan köpet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).