Motorsåg och handhållet

Prova stihl?

39 inlägg 5247 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prova stihl?

John95  
#746132 Tjena! Jag behöver lite råd, jobbar heltid i skogen o hugger mestadels övergrovt. Jag har länge kört husqvarna 560 o tycker den fyller mina krav. Men problemet är att de håller inte, ungefär 500 timmar på datan sen är de skurna, o innan dess brukar det vara minst ett par vändor hos verkstan. Nu funderar jag på att ge stihl en ärlig chans, isåfall ms462 eller ms400. Är jag inne på rätt spår? Kom gärna med era tankar o erfarenheter 🙂



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

johan eriksson  
#746137 Du är helt klart inne på rätt spår.
En 362 motsvarar nog en 560 mer än 400.
Men du har ju mer brum i 400 och 462.
In till en handlare så du kan klämma och känna 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746138 Jag har egen firma inom skogsentreprenad och utför också en del tomthuggning. Bytte min Stihl 261 mot en 400 C och det är en jäkla såg att gå! Enda minus jag kan uppleva hittills är bränsleförbrukningen men sågen är långt ifrån inkörd så det kanske blir lite bättre med tiden.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Fredrik Reuter  
#746142 Test av Stihl MS 400 C - Allroundsågen för proffs med 8-kuggars drev och Hexakedjan kan nog vara en grym kombo...

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746143 Vi som har 362 är nöjda med dem verkar det på forumet. Ute i skogen är det ingen som behöver mera effekt. Fast är lite sugen på 400. Brukar tänka att det är ointressant vad en såg kostar i inköp men ser man på 462 så börjar det faktiskt svida lite.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Camaro1969  
#746145 jag är ju bara hobbyhuggare men har nyligen köpt en 362
otroligt nöjd

har även en ny 550 mark 2 men jag föredrar 362 även vid kvistning.

jag skulle nog vilja byta 550 mot en 261 som jag aldrig testat, men gissar de är i likhet med 362 fast aningen mindre?

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

Hepo  
#746147
John95 skrev:Tjena! Jag behöver lite råd, jobbar heltid i skogen o hugger mestadels övergrovt. Jag har länge kört husqvarna 560 o tycker den fyller mina krav. Men problemet är att de håller inte, ungefär 500 timmar på datan sen är de skurna, o innan dess brukar det vara minst ett par vändor hos verkstan. Nu funderar jag på att ge stihl en ärlig chans, isåfall ms462 eller ms400. Är jag inne på rätt spår? Kom gärna med era tankar o erfarenheter 🙂

Hej vad har du för kedja på 560 325? 362 hr stor 3/8 jag gillar husqvarnas kedjor oregon bättre än stihl tycker dom svårare å fila men stihl sågar iövrigt är bra gillar 261 mer 550 mk2 som vi har på jobbet. Har din handlare stih? antar att du är nöjd med handlaren så har han så stihl absolut prova ge dom en chans jag gjorde det på jobbet vilket jag inte ångrar.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

anersimyra  
#746151
Camaro1969 skrev:jag är ju bara hobbyhuggare men har nyligen köpt en 362
otroligt nöjd

har även en ny 550 mark 2 men jag föredrar 362 även vid kvistning.

jag skulle nog vilja byta 550 mot en 261 som jag aldrig testat, men gissar de är i likhet med 362 fast aningen mindre?

261 är en lätt såg som går riktigt fint. Själv bytte jag dock till 550 mkII som enligt min digitalvåg är tre hekto tyngre än 261 med motsvarande skärutrustning och fulla tankar, 550 är även märkbart, om än inte dramatiskt starkare. Anledningen till bytet var av praktiska skäl och inte för att 261 på något sätt var en dålig såg. Visserligen sprack plasten på några ställen men det hänför jag till mitt handhavande snarare än till låg kvalitet på plastdetaljerna.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

Klyv Bixby  
#746155 Om börsen inte gråter över en 462a är inte steget så stort till en 500i. Enligt faktabladen på maskinklippet är den 2hg tyngre men ca 10cc större, högre kedjehastighet. Det finns en huggare här som kör 500i å han gillar framföralt rappheten/responsen och den jämna kraften.

Avatar Fallback

Re: Prova stihl?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746156 Fast med det priset så skulle jag nog föredra två stycken 362 för samma peng.

Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746196
johan eriksson skrev:Du är helt klart inne på rätt spår.
En 362 motsvarar nog en 560 mer än 400.
Men du har ju mer brum i 400 och 462.
In till en handlare så du kan klämma och känna 👍 👍

Ja det är nog det bästa, är rädd att 462an blir för stor som allround såg 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746197
skogsbjörn skrev:Jag har egen firma inom skogsentreprenad och utför också en del tomthuggning. Bytte min Stihl 261 mot en 400 C och det är en jäkla såg att gå! Enda minus jag kan uppleva hittills är bränsleförbrukningen men sågen är långt ifrån inkörd så det kanske blir lite bättre med tiden.

Okej 👍 med vilken kedja kör du på 400an?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746198
Fredrik Reuter skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=38500 med 8-kuggars drev och Hexakedjan kan nog vara en grym kombo...

Ja hexa kedjan hade varit en bra idé o prova, jag har aldrig riktigt kommit överens med 3/8 , föredrar 0.325 men jag såg att ni testat 400an med 0.325 👍 så det finns ju alternativ 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746203
Skogsola skrev:Vi som har 362 är nöjda med dem verkar det på forumet. Ute i skogen är det ingen som behöver mera effekt. Fast är lite sugen på 400. Brukar tänka att det är ointressant vad en såg kostar i inköp men ser man på 462 så börjar det faktiskt svida lite.

Ja jag har provat en 362 för ett par år sedan en mycket fin såg väldigt lätt, dock saknade jag lite temperament i den. Kör du med 3/8 på 362an?Jag håller helt med dig om priset på 462an det är i överkant

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova stihl?

John95  
#746206
Camaro1969 skrev:jag är ju bara hobbyhuggare men har nyligen köpt en 362
otroligt nöjd

har även en ny 550 mark 2 men jag föredrar 362 även vid kvistning.

jag skulle nog vilja byta 550 mot en 261 som jag aldrig testat, men gissar de är i likhet med 362 fast aningen mindre?

Härligt att du är nöjd med 362an, jag ska kolla en extra gång på den när jag är hos hadlarn👍 skulle tro att 550 o 261 ligger väldigt nära varandra 🙂

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).