Avverkning (slutavverkning)

Avverkat området som inte skulle avverkas

25 inlägg 10177 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkat området som inte skulle avverkas

t4bb3  
#745950 Skogsbolag är här och slutavverkar på min fastighet. När jag skrev kontraktet med virkesköparen skulle ett område lämnas orört efter önskemål från mig och det var inga konstigheter. På kartan i avtalet så ligger området jag ville spara utanför det markerade området för avverkningen. Det syns ganska tydligt på grund av sin utformning.

Men nu har skördaren varit där och slagit ner allt ändå. Är det bara att gilla läget och nöja sig med ersättning för timret eller hur ska man resonera? Värdet av området som skulle sparas var för reaktion och ur ett betesmarksperspektiv då djuren behöver lite skydd från solen när de ska gå på bete där.

Ska prata med virkesköparen på måndag.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Martin Växjö  
#745973 Hej! Tråkigt, beklagar. Jag hade nog börjat med att prata med maskinföraren om du har möjlighet. Kolla lite hur informationen har förts innan du pratar med inköparen. Då är du lite mer förberedd när du pratar med ansvarig inköpare.

Tyvärr tror jag dessa missförstånd inte är helt ovanliga. Om jag jämför byggsektorn med skogen så är det många olika möten och olika ansvariga och det pratas igenom ritningar innan arbete utförs. I skogen får maskinisten ett ofta halvhjärtligt traktdirekriv och förväntas ta in alla instruktioner och utföra arbetet utan att någon annan dubbelkollar att info gått fram och att chauffören förstår.

Mitt råd till dem som får avverkningsmaskin hem (hur ofta får man det?), ta er tid att gå och prata med chauffören och se till att den har förstått alla instruktioner och visa att ni bryr er om att det blir ordentligt utfört. Detta kanske man inte ska behöva göra men varför chansa.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745976 Sånt där måste bara bli rätt och det finns inga ursäkter. Föraren ska ha fått tydliga traktdirektiv annars är det ett brott mot certifieringsreglerna. Markägaren kan bli åtalad om inte det avverkade området är anmält.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Martin Växjö  
#745988
Skogsola skrev:Sånt där måste bara bli rätt och det finns inga ursäkter. Föraren ska ha fått tydliga traktdirektiv annars är det ett brott mot certifieringsreglerna. Markägaren kan bli åtalad om inte det avverkade området är anmält.


Jag håller med dig! Nu vet vi ju inte om det är certifierad skog iofs men tydliga traktdirektiv och välsnitslat är A o O och inköparens ansvar. Däremot tycker jag ett tungt ansvar alltid får vila på maskinisten när det är den som alltid utför arbetet medans inköpare och markägare kanske inte engagerar sig att saker blir rätt när det väl är skarpt läge. Jag är inte maskinförare och jag skulle inte vilja vara det i detta fallet heller om jag hade gjort fel. Men det är lätt hänt att lösa ett traktdirektiv och tro att man förstår allting och sen efteråt fundera, hm var det den hörnan de menade…

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746003 Oavsett om skogsägaren är certifierad så är med säkerhet inköpande bolag och entreprenör det. Oavsett detta så gäller lagen om hyggesanmälan alla. Det hör till normal hyfs att avverka på rätt ställe. Den här markägaren verkar ta det någorlunda med ro men en sån här tabbe på fel ställe skulle kunna ta hus i helvete.

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

t4bb3  
#746096
Skogsola skrev:Sånt där måste bara bli rätt och det finns inga ursäkter. Föraren ska ha fått tydliga traktdirektiv annars är det ett brott mot certifieringsreglerna. Markägaren kan bli åtalad om inte det avverkade området är anmält.


Det där var något som jag inte tänkt på. Kikade nu på skogsstyrelsen och den delen är utelämnad där också. Får helt enkelt ta det med dem på måndag då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Mellberg  
#746098 Hur stort område handlar det om ? Oavsett får du väl betalt för virket. Råkat ut för liknande och en skördare hinner väldigt mycket på ett skift... Bara att gilla läget och anlita någon annan vid nästa avverkning eller.. :D

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746122 Finns de inlagt på kartan är de väldigt slarvigt av dom som avverkar…
För att antal år sen kom en avverkningsledare o skördarförare upp på gårdsplan för att erkänna att skördarn kört ett helt skift på min mark ist för grannens ca 300m i en annan riktning.
Orsaken var väl att de inte hade ordning på sina kartor med GPS positioner då dom körde ut från vändplanen i fel väderstreck.
Gratis huggt skotat o planterat blev de i slutänden, kanske kom dom billigt undan men de var söndertrasad skog efter alla stormar som iof jag ville stå kvar så länge för nu är de lika söndertrasat längre in istället

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Kse  
#746148
t4bb3 skrev:Skogsbolag är här och slutavverkar på min fastighet. När jag skrev kontraktet med virkesköparen skulle ett område lämnas orört efter önskemål från mig och det var inga konstigheter. På kartan i avtalet så ligger området jag ville spara utanför det markerade området för avverkningen. Det syns ganska tydligt på grund av sin utformning.

Men nu har skördaren varit där och slagit ner allt ändå. Är det bara att gilla läget och nöja sig med ersättning för timret eller hur ska man resonera? Värdet av området som skulle sparas var för reaktion och ur ett betesmarksperspektiv då djuren behöver lite skydd från solen när de ska gå på bete där.

Ska prata med virkesköparen på måndag.


Du ska inte nöja dig med ersättning för timret tycker jag, stå på dig och kräv ersättning för sveda och värk!
Var det ett område som du sparat för rekreation så kan ju skadan inte ersättas med pengar direkt, och skogen går ju inte att få tillbaka.

Prata med virkesköparen, förklara hur det avverkade området var tänkt att användas, om din vision och dina planer för din skogsfastighet.
Ta med han ut i fällt och peka och visa.
Ifrågasätt hur det har kunnat bli som det blev, vad är felet och hur ska dom se till att det inte inträffar igen.
Pressa han lite så ska du se att ersättningen växer, å gå fan inte på kepstricket. 😄

Och vid nästa avverkning, var med och snitsla området med virkesköparen och be om att bli kontaktad när avverkningen börjar så kan du även byta några ord med skördarföraren.

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

hfab  
#746150
Mellberg skrev:Hur stort område handlar det om ? Oavsett får du väl betalt för virket. Råkat ut för liknande och en skördare hinner väldigt mycket på ett skift... Bara att gilla läget och anlita någon annan vid nästa avverkning eller.. :D

Om jag skulle skriva ut vad jag tycker om sådana kommentarer, skulle jag förmodligen bli bannlyst från forumet.
Det spelar ingen roll hur stort område det är, eller hur snabb skördarföraren är.
Om det är avverkat utanför avtalat område har någon klantat sig rejält, och ska banne mig göra rätt för sig.

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746153 Helt rätt! Tolv års straffarbete med trädplantering i Afrika typ.

Mellberg är varm föreningsanhängare och antagligen van vid att bli misshandlad. 😀

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746154 Trådskaparen skulle kunna gå till media om han vill sätta lite press på bolaget. Tänk att släppa loss en MP-journalist med rubriker som: "Skogsbolaget skövlade hans sparade skog"

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746176 Först och främst så ska undantaget avverkas gratis. Sen får väl det krävas nya vuxna träd på plats av inköpare.

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

surjämten  
#746186 Tänk att det finns de som tycker att det bara är att gilla läget???

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Grålle52  
#746187
surjämten skrev:Tänk att det finns de som tycker att det bara är att gilla läget???


Lojaliteten till kooperativet är väl större än allt? 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).