Motorsåg och handhållet

Renovera 550

40 inlägg 6234 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745220 När du har cylindern borta så kolla insexan med den svarta kabeln. Det är 0V matningen till datorn. Lossa lite och dra åt. Om någon slang är dålig så är det rätt tillfälle att byta i detta läge, lossa de 4 insexorna och lyft upp bryggan (delen på bilden) så har du tankens anslutningar lättillgängliga (den på bilden är en tidig modell med slang till tankventilationen sammanbyggd med retur från primer, din kanske bara har en slang där). Kylflänsar på cylindern rengör du förstås ordentligt 😀 också och nätet på ljuddämparens utblås.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745288 Tack hva555 för tipsen! Tar till mig av de 👍 blir nog inget mer skruvande förrän till helgen nu. Delar är dock beställda. hva555, vet du åtdragningsmoment på cylindern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745321 Från hva repmanual. Lite dålig bild men det står 8-10 Nm.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745358
hva555 skrev:Från hva repmanual. Lite dålig bild men det står 8-10 Nm.

Grymt!😀 stort Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745363 Vad för typ av klister ska man använda till cylinderpackningen? Duger Permatex "svart klet"?
Och bör man blanda i extra olja i Aspen-bensinen första tanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745380 Husqvarna har en siliconblandning så det är väl det rätta. Det handlar om områdena där halvorna möts. På en av dom jag gjorde iordning stack det upp lite av packningen mellan halvorna. Det var då jag tog till ett skavstål och jämnade till både packningen som stack upp och tog lite på en halvan för att få det absolut jämnt Jag la på ytterst tunt på ca 2cm men det hade nog gått utan då övergången var helt slät. (värme skulle ju iofs kunna få det röra sig om stiftningen inte håller halvorna på plats). Jag efterdrar skruvarna när den kallnat efter ett par timmars körning, ny packning sätter sig lite.

Ang Aspen så pratade jag med dom om extra olja och det ska inte vara nåt problem om man har bra 2t olja (jag har Stihls 1l flaska och lägger till 1% ibland). Det dom också sa var att dom "trycker" in oljan i bränslet men blandar man bra så så funkar det på vanligt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745768 Har fått hem delar....blir att fortsätta arbetet imorgon.
Jag vet inte vad den är gjord på, men jag har även Loctite 5972 högtemptätning/flänstätning...det borde väl duga? Och det är alltså tätning/klister just där halvorna möts som behövs? Ej runt om?
Känner en viss ojämnhet mellan halvorna, och det syns på den gamla packningen att det inte varit helt 100 jämt, men har inget skavstål...så vet inte hur jag ska lösa de. Kanske smärgelduk får bli melodin.
Och eftersom jag inte känner något med nageln i cylindern, så vet jag inte om jag vågar röra den....ja vill ju inte förvärra något. Har 400 våtslippapper hemma som finast....vågar jag testa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Alex Strömberg  
#745786
Stihl_241 skrev:Har fått hem delar....blir att fortsätta arbetet imorgon.
Jag vet inte vad den är gjord på, men jag har även Loctite 5972 högtemptätning/flänstätning...det borde väl duga? Och det är alltså tätning/klister just där halvorna möts som behövs? Ej runt om?
Känner en viss ojämnhet mellan halvorna, och det syns på den gamla packningen att det inte varit helt 100 jämt, men har inget skavstål...så vet inte hur jag ska lösa de. Kanske smärgelduk får bli melodin.
Och eftersom jag inte känner något med nageln i cylindern, så vet jag inte om jag vågar röra den....ja vill ju inte förvärra något. Har 400 våtslippapper hemma som finast....vågar jag testa?

Brukar vara OK om man inte känner något med nageln. Men är själv också nojig med det. Men har sat ihop kosmetisk dåliga cylindrar och de har givit nästan 11 bar i komp och gått dagar i skogen utan konstigheter.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

totte  
#745792 Om vevhuset är korrekt ihopsatt håller det tätt vid cylinderfoten med en normal papperspackning. Finns ingen anledning att hålla på med en massa klet.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745795
totte skrev:Om vevhuset är korrekt ihopsatt håller det tätt vid cylinderfoten med en normal papperspackning. Finns ingen anledning att hålla på med en massa klet.


Ja det blir bra om ytorna är bra och cylindern behöver du inte röra.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745894 Jag tackar för era svar!👍 vi får se hur de går. Cylinderpackningen jag köpte är tjockare än original....får hoppas den komprimeras/inte påverkar kompet så det blir problem....det ger sig i eftermiddag. På återseende!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745949 Provstartat 👍 men har ett bekymmer...handtagsvärmen var isärplockad när såget blev i min ägo. Någon som vet vart kabeln ska sitta? Hittar ingen plats för den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745958 Har den värme på förgasaren? Om så ska den sitta ihop med en röd som kommer från generatorn, kommer ut på undersidan.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745967
hva555 skrev:Har den värme på förgasaren? Om så ska den sitta ihop med en röd som kommer från generatorn, kommer ut på undersidan.

Ja det ser så ut....okej, dessvärre finns det ingen mer lös vad jag kan se, och kabeln på undersidan sitter redan ihopkopplad. Du vet inte om man kan hitta sprängskiss någonstans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745969 Kommer den från ovansidan på förgasaren? Om så finns det en liten honkontakt i en svart hylsa på den röda från generatorn. Domgår ihop lite under strömbrytaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).