Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 127113 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

softarn  
#73526 Svetsning utan gas (med flusstråd) räknar de flesta nästan som en fuskmetod. Det är svårt att se smältan och hållfastheten blir något sämre, men det finns två stora fördelar. Det är billig utrustning om man intre svetsar så mycket (tråden är dyrare) samt att man kan svetsa hjälpligt utomhus. Svetsning med gas är väldigt känsligt så tillvida att det inte får blåsa alls, skyddsgasen blåser bort och du får en massa porer i svetsfogen.

Jag skulle satsa på att svetsa liknande plattjärn med pinne men det fungerar säkert till nöds även med en mindre migsvets.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#73548 Efter att läst denna tråd (+ ett antal till) så har jag kommit fram till... (Rätta mig om jag har fel)

En inverter svets är bra om det är grova grejer att svetsa? Dessutom billigare än migsvetsen.
Men hur tunnt material kan man svetsa? Tänker typ på olika profiljärn som kanske är 2 mm.


Mig är bra till klena grejer men fungerar även till grövre järn om man har lite styrka i svetsen. Svetsa med med gas är att föredra.

Jag har aldrig svetsat förrut och har tänkt använda den till olika svetningsarbeten på gården. Allt ifrån klena profiljärn till grövre konstruktioner. Kanske ett intervall om 1-15 mm.

Är jag fel ute om man skulle satsa på en 3-fas mig svets som i alla fall inte är svagare än 180 amp? Alternativet som många i denna tråden verkar förespråka är en inverter svets, men går det att svetsa tunna järn med den (1 mm)?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

skogsjan695xl  
#73551
blixten skrev:Efter att läst denna tråd (+ ett antal till) så har jag kommit fram till... (Rätta mig om jag har fel)

En inverter svets är bra om det är grova grejer att svetsa? Dessutom billigare än migsvetsen.
Men hur tunnt material kan man svetsa? Tänker typ på olika profiljärn som kanske är 2 mm.


Mig är bra till klena grejer men fungerar även till grövre järn om man har lite styrka i svetsen. Svetsa med med gas är att föredra.

Jag har aldrig svetsat förrut och har tänkt använda den till olika svetningsarbeten på gården. Allt ifrån klena profiljärn till grövre konstruktioner. Kanske ett intervall om 1-15 mm.

Är jag fel ute om man skulle satsa på en 3-fas mig svets som i alla fall inte är svagare än 180 amp? Alternativet som många i denna tråden verkar förespråka är en inverter svets, men går det att svetsa tunna järn med den (1 mm)?



om det är allt från 1-15mm så är det en migsvets du ska ha, pinne går inte svetsa så tunna material och du kan svetsa lika grovt med en migsvets som en pinnsvets. Du klarar dig långt med 150amp, svetsade på 810 en dag, ny stöd på bankarna för virke, det materialet är 20 mm, jag körde pinne med 86amp styrka plus att det är en liten 230v svets (ESAB) och det håller, tog gripen och slog till för att kolla att det höll och det böjde 20mm, så svetsen höll bra, svetsar man grova material så lägg flera lager, oavsett mig eller pinne.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

softarn  
#73557 Skulle nog säga att tunnare än 1,5-2mm inte är direkt lämpligt för pinnsvets. Det går till nöds hjälpligt att svetsa bilplåt men det blir mycket pillande och tar lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#73569 Ja om ekonomin inte är nåt hinder bör du satsa på MIG, håller helt med föregående svar. Att svetsa tunnare än 2 mm är i det närmaste hopplöst, det går att göra, men det blir regelmässigt fult som stryk och mycket tveksamma fogar, för när smältan blir såpass så det tar ordentligt så blåser det hål.

Och 150 - 180 A räcker långt tror jag.

Invertersvets är otroligt bra om man bara skall svetsa grövre grejor, mycket svets för pengarna, liten och smidig, men som sagt till tunna material så är det MIG som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73583 Hej!

Jag har en Mig köpt hos claes i sjön, tror det var Telwin. Som vi svetsat en del bil plåt med på grabbens första bil. Men tycker att det var svårt att få det bra plåten slog sig och migen spottade blev väl inte så vackert. Fast det är klart vi var ju ute så gasen blåste väl bort. :oops:

Har även en pinsvets från biltema och elektroder från biltema från 1,5 mm upp till 3,2mm elektroder,
Tycker det funkar riktigt bra i lite grövre plåt från 2mm och uppåt som tex i traktorn eller vagnar mm.
Den är jag nöjd med och lätt att ta med, är den jag använder i första hand. Fast det finns säkert bättre svetsar så man kanske skall byta upp sig till en typ begagnad ESAB eller Kempi??
Vad tycker ni som provat mer än jag??
:ymdaydream: :-? :-? ~o)

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73614 Jag har provat några av dom billigare svetsarna, och jag tycker inte dom går att jämföra med de bättre märkena.
Finns ekonomin så tycker inte jag det är nåt att fundera på.
Hellre en beggad märkessvets för 5000 än en ny no name.
Jag sparade länge för att köpa en ordentlig svets, fram till dess var det kompisar som fick bistå.
Men allt beror ju på tycke, smak, typ av användning och delning mellan skinkorna. :P

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

OlleSvensson  
#74430 MIG svets är perfekt :)

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74574 Lite förlängning av tråden, men hur stor strömstyrka ska jag ha (pinnsvets), två fyrkantrör omlott ska svetsas ihop, godstjocklek på resp rör är 4 mm. Den klarar max 180 A vid 389V ? Vääääldigt länge sedan jag svetsade :???:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#74578 hmm, gissar på att du kör med en 2,5mm elektrod i så fall, typ OK 48.00, eller..?
jag skulle börja på någonstans 80-95 amp och sen kika hur det ser ut..

har du nå spillbitar, "kapändar" att tjuvträna på så är det guld värt..
då kan du "skarva" ihop två bitar och sen klyva dom med vinkelslipen så ser du om du har en god genombränna..

tänk på att du bör/ska ha en spalt som är ungefär som elektroden mellan rören när du skarvar "ändemotände"..

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74579 OK 48, 3,25 står det.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

valtra a 72  
#74580 Köp en enfas pinnsvets då blir du mest flexibel och kan ta den med utomhus och svetsa om du vill, vilket ej går med en mig då gasen blåser bort. Kolla blocket efter en beg caddy eller kemppi då får du bra grejer.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#74583
Uvskogen skrev:OK 48, 3,25 står det.

då kan du nog gå upp lite i styrka, skulle tro att det är lagom att börja på runt 100 amp..

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

valtra a 72  
#74586
Uvskogen skrev:Lite förlängning av tråden, men hur stor strömstyrka ska jag ha (pinnsvets), två fyrkantrör omlott ska svetsas ihop, godstjocklek på resp rör är 4 mm. Den klarar max 180 A vid 389V ? Vääääldigt länge sedan jag svetsade :???:

Har du inga 2,5 mm eller 2 mm elektroder, det verkar jobbigt om du ska svetsa 4 mm profilrör med 3.25,speciellt om det var länge sen du svetsade.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74587 Ok! Nu är det svetsat. Svetsfogen blev mer lik en serie av punktsvetsar, typ :surp: Det var inte lätt, som jag trodde. Kom precis ihåg känslan när pinnen fastnade och inte gick att få loss. Nå fogen duger för det här ändamålet hoppas jag. (rören ligger instuckna i varandra och omlott så lasten tas inte upp av fogen enbart)

Men en sak är att jag ska skaffa en sån där automatisk avbländande hjälm. Följde med en liten skärm som man snabbt som ögat :wink: måste hålla för när det tänt, fanns inte en chans att hinna med. :surp:

Men, trots detta, så kul :grin: . Ska köpa lite tunnare elektroder och prova så jag vet hur skillnaden känns.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).