Öppna kategorin

Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

6 inlägg 1981 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

Fredrik Reuter  
#745226 DN skriver idag att svenska staten köper in ryskt kärnbränsle till Ringhals via det ryska företaget Tvel. Tvel är ett dotterbolag till det statliga ryska bolaget Rosatom som grundats av Vladimir Putin. Rosatom sysslar inte bara med kärnbränsle till kärnkraftverk utan också med utveckling av kärnvapen.

DN lyfter paradoxen att Sverige köper ryskt kärnbränsle samtidigt som säkerhetsläget i Europa är svajigt efter Rysslands agerande mot bl.a. Ukraina och det faktum att försvarsmakten mobiliserar på Gotland. Tvel å andra sidan ser affären med Vattenfall och Ringhals som att en port kan öppnas för vidare försäljning till västvärlden.

Du kan läsa hela artikeln här: https://www.dn.se/sverige/trots-nya-lag ... -ryssland/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

Bosse1  
#745234 Vi köper rysk olja också.

https://www.preem.se/om-preem/om-oss/va ... f-lysekil/
Skogsola - Lundmark: Skogsbruket är under attack!
Det är Sveriges ekonomi som är under attack, typ inifrån.
Men det är lungt, putten har inte råd att tanka tank här 🙃

Avatar Fallback

Re: Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

Amatörhuggare 62  
#745252 Man undrar om dom kör på Råolja, när man ser Rapport.
Ryker som sjutton , är nog inte miljödiesel 😀
Å en så kom det gnistor, ur avgasröret.
Var väl kolvarna, som nötte in sig i fodren. 😀
( Pansarvagnarna )

Användarvisningsbild

Re: Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

skogshare  
#745268 Både Sverige och Tyskland bör, enligt min uppfattning, snarast frigöra sig från det ytterst riskabla och hämmande beroendet av rysk energiråvara. Denna är ju dessutom Putin-regimens säkraste kassako, som till stor del möjliggör finansieringen av dess systematiska brott mot såväl folkrätten som internationell rätt.

Avatar Fallback

Re: Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

r93  
#745473 https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... arnbransle

Vattenfall kommenterar det hela, det handlar alltså om en sjundedel av bränslet.

Som skrivet ovan är nog oljan ett större bekymmer än kärnbränsle, men det drar ju inte så många klick.

Avatar Fallback

Re: Sverige köper kärnbränsle från Ryssland

jannee  
#745475 Säg vad man vill om rysk olja (diesel) men det fanns kraft i den bruna soppan.
Förr tankande vi på en mack i Trelleborg (när tillfälle gavs) bilen gick bättre och minskad bränsleförbrukning dessutom var den billigaste i Skåne.
Lite lustigt är det nog men vi alla är oss nog själv närmast, oberoende om man är privat, företagare eller staten.
Men att Europa gjort sig beroende av rysk gas kan nog stå Västvärlden dyrt.
Jag vill likna det med pojken som kissade i byxorna, i början var det gott men lite senare var det inte så gott. :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).