ATV och UTV i skogen

Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

20 inlägg 7026 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

morco  
#745422 Jag är på jakt efter en skogsvagn till fyrhjulingen, har tittat på Lejab proffs, Pro Terra 1200 big kit samt Kranman. Jag släpar i dagsläget hem ca 30-40 kubik ved per år, handlastar allt på en hemmabyggd boggievagn och anpassar längden på stock till vad jag orkar lyfta, riktigt grovt lumpar jag till vedlängd i skogen. Har även ett Logosol sågverk men blir ju där väldigt begränsad till vad jag okar baxa upp på bänken tillsammans med min åldrande far (jag däremot åldras inte…)

Tanken är alltså inte att vinscha och lasta allt med kran utan enbart kunna ta de lite grövre stockarna till sågverket, jag lägger hellre pengar på en riktig kvalitativ vagn med fjärrstyrd elvinsch framför en billig hydraulvagn som ändå blir dubbelt dyr som de vagnar jag tänker på. Visst det går inte snabbt med elvinsch men det mesta av min ved kommer från stegvis gallring i eftersatt björk så det mesta hanteras manuellt.

Är det någon som har erfarenhet och tips kring dessa, Pro Terra tilltalar mig med fristående el och fritidsbatteri då jag inte kommer vinscha långa sträckor eller lyfta allt kanske det räcker? På de bilder jag sett ser stödbenen ut att sitta rätt lågt och bredd isär även upplyfta, är det problem att de hakar i vid ojämn terräng?

Lejab verkar ha tänkt till lite med den flyttbara bakre banken som teleskoperar in centrumbalken och ”lastlisa” för att underlätta handlastning, en sådan går ju dock lätt att göra en kopia av. Tycker dock Lejab ser lite klenare ut än Pro Terra och Kranman men ögat kanske lurar sig av att den är galvad och inte lackerad.

Jag är även medveten om att en liten jordbrukstraktor och Star kran uträttar mer, ser med beundran en del här på forumet som jobbar på detta sätt men frugan skulle ge mig huggarförbud direkt utifrån säkerhet om hon såg bara någon



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

H-E  
#745433 Vi har kört med Lejabs proffsvagn. Det stora fördelen är att bankarna är vridbara, det underlättar lastning och när man ska backa in på trånga ställen.

Det som talar för Terra är att den har bättre stödben! Och som du sa, egen el. Kör man t.ex. vindfällor vinschar man mycket. När vi kört brännved är har vi lämnat kranen hemma för att kunna handlasta lättare. 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

morco  
#745455 Ja frågan är ju om batteri på vagnen är för eller nackdel, jag tänker att om man finner batteriets energiinnehåll otillräkligt får man väl koppla på fyrhjulingen, borde väl bara vara att parallellkoppla batterierna?

Hur menar du att de vridbara stöttorna är till hjälp vid lastning, backa in i trånga utruýmme är jag med på men vid lastning?

Finns det några andra alternativ i det högkvalitativa segmentet jag missat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

H-E  
#745457 Jaa någonslags laddning från fyrhjulingen hade nog varit värt att fundera över.


Kolla 3.50 in i klippet så ser du fördelen jag var ute efter. 👍

https://youtu.be/tDFHAAQrjA8

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

djkj  
#745463 Så här har jag löst det med utkörning av årsveden, en Kranman utan kran, men jag har monterat en fjärrstyrd elvinsch
en bit upp på grinden. Det funkar fint att winscha upp lite grövre stockar om man ser till att stå så man drar upp dom rakt bakifrån och att dom hamnar underst. Klenare
virke handlastas.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

Mattsjo  
#745495 Jag har en Lejab proffs och kör med strömmattning från fyrhjulingen till vinschen det funkar fint, men man får dock tomgångsköra när man vinschar, vagnen är väldigt välbyggd.
Vagnen finns nu även med batterilåda på grinden som ett färdigt kitt, kolla på nimaprodukter.se

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

morco  
#745592 Tack för svar, Nimaprodukter hade jag missat...

Lejab verkar ju riktigt genomtänkt, jag har en vinsch som jag fick på köpet till min Grizzly, den kanske går att komplettera med fjärrkontroll och använda. Skulle då kunna köpa Lejab utan vinsch och fixa egen batterilåda och laddning, Terran är ju annars ca 5-6000 kr billigare om man jämför dem bägge med vinsch.

Pro Terran tycker jag visuellt ser lite kralligare ut, men verkar inte vara fullt så vanliga. Skulle helst vilja se dem bägge två men hittar inge ÅF i närheten....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

Valtra700  
#745598
morco skrev:
Finns det några andra alternativ i det högkvalitativa segmentet jag missat?


Vet inte om det passar i ett högkvalitativt segment men finns vagnar från Nyvab, har själv en vedvagn utan kran som har funkat bra för mig. Fördelen för mig är en plan botten då det är enkelt att lasta av (rullar av dem). Finns större modeller som kanske passar ditt behov bättre.

https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/-Vagnar_till_ATV

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

morco  
#745601 Säkert ingen dålig vagn, tror den är bland de bättre av de billiga men jag saknar flyttbar boogie och sedan vill jag definitivt ha fjärrstyrd vinsch och då ska det läggas till på priset med.

Jag tänker i detta fall bara gråta en gång när jag betalar den, tänker ge det ett halvår och spana av blocket men har jag inte hittat något begagnat tills dess blir det en nytillverkad till hösten. Nåsta års ved ska jag inte knäcka ryggen på

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

Ent  
#745688 Inte toppklass men Gottåsa-vagnen http://www.anordic.se/atv-trailer-gottasavagnen.html har fördelar som inte alla dyrare vagnar har:
Svängbar kran, alltså så att man inte måste haka om kedjorna (vilket man också kan göra).
Stödben ingår.
Runda stolpar/stöttor som kan vrida undan om det törnar i ett träd. De fyrkantiga sitter ju stumt.
I priset ingår ett flak vilket är mer användbart än jag trodde.
De säljer ett kit med lagom kraftig och fjärrstyrd vinsch för en femtonhundring extra.
Batterihylla (fäst i så fall en batteribox på hyllan, tex Biltema).
Efter 10 år och lika många årsvedar sprack fyrkantröret som kranen är sitter på, vilket jag nog får ta på mig. Man hade kunnat förstärka i tid och framförallt använda stödbenen.

Jag tycker annars denna verkar lite intressant, speciellt att stödet sitter under kranen https://www.atvhuset.se/vagnar/timmerva ... S8QAvD_BwE
Senast redigerad av Ent fre 28 jan 2022, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

morco  
#745698 Det långa stödbenet är nog väldigt bra men jag tycker den ser vek ut längst upp under armens infästning och slarvar man med stödbenet ser det ut att fresta på kranpelaren ner mot vagnen rätt bra... Ser att vagnen verkar vara ca 30-40 kg lättare än både Lejab och Terran, positivt om den ändå håller men det känns om den är lite klenare.

Blir inte riktigt klok på bilderna, det finns bilder på en vagn med 6 bankar och på lös vagn med samma namn som vagnen med kran är det olika utförande på bankarna, bockade rundjär eller vikbara fyrkantsprofiler??

När jag fått dit alla kryss så verkar den landa runt 30, det är ca 10 under Pro Terra och 15 tusen under Kranmans KP1110, jag lutar nog då att lägga lite extra. Skulle man någon gång vilja sälja för att uppgradera hylhydrauliskt håller nog dessa även värdet lite bättre.

Något flak ser jag inte skulle ingå, kan nog tro att det är väldigt användbart, slänger på ett flak hopspikat av spontad plank på mitt nuvarande hemmabygge och det används ofta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

Ent  
#745725
morco skrev:Det långa stödbenet är nog väldigt bra men jag tycker den ser vek ut längst upp under armens infästning och slarvar man med stödbenet ser det ut att fresta på kranpelaren ner mot vagnen rätt bra... Ser att vagnen verkar vara ca 30-40 kg lättare än både Lejab och Terran, positivt om den ändå håller men det känns om den är lite klenare.

Blir inte riktigt klok på bilderna, det finns bilder på en vagn med 6 bankar och på lös vagn med samma namn som vagnen med kran är det olika utförande på bankarna, bockade rundjär eller vikbara fyrkantsprofiler??

När jag fått dit alla kryss så verkar den landa runt 30, det är ca 10 under Pro Terra och 15 tusen under Kranmans KP1110, jag lutar nog då att lägga lite extra. Skulle man någon gång vilja sälja för att uppgradera hylhydrauliskt håller nog dessa även värdet lite bättre.

Något flak ser jag inte skulle ingå, kan nog tro att det är väldigt användbart, slänger på ett flak hopspikat av spontad plank på mitt nuvarande hemmabygge och det används ofta.


Nä, det var Gottåsa där flak ingår.

Beträffande Ultratecs kranpelare så håller jag med, man skulle vilja staga upp denna i vagnens längriktning.

Och det är klart, med extra allt så drar priset iväg och då är det inte så långt kvar till en märkesvagn. Men därifrån är det inte så långt till en beggad billig hydraulkranvagn...

Det var just den där tankesnurran som gjorde att jag landade på Gottåsa när jag skulle till att köpa. Själva konceptet hade inte några direkta fel eller nackdelar, så då tänkte jag att jag får laga det om det går sönder och byta upp mig om det blir för mycket. Nu fick jag som sagt några kvällars pyssel men jag har inte varit försiktig i användningen under åren. Vagnen får bli kvar så länge jag blir kvar 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

Nullan  
#746528 Gottåsavagnen ser inte dum ut.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

Ent  
#746540
Nullan skrev:Gottåsavagnen ser inte dum ut.

Precis, om man ska köpa budget är den ett bra köp. Om man vet med sig att man ska köra riktigt tungt kan man kosta på ett (50 mm tror jag?) fyrkantrör och sticka in hela vägen till draget. Om man låter det smalare röret sticka ut en bit bakom så kan man experimentera med att trä på en förlängning så att man kan flytta banken ännu längre bak. Om man vet med sig att man kanske kan fresta på grejorna ibland så kan man svetsa på förstärkningar kring fyrkanröret på vilken kranen är svetsad. Och använda stödbenen...

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn ATV Pro Terra 1200 eller Lejab proffs

morco  
#748637 Hmm, för ett par veckor sedan skulle jag spana av blocket ett halvår. Gick sådär med min impulskontroll då jag köpte en ny Kranman idag… blev en T1110 skogspaketet med tillval större hjul, har en del blöta områden som jag tror är lättare komma ut till med dessa.

Var och tittade på en PRO Terra 1600 Big kit och den såg riktigt bra ut och känns egentligen nästan mer genomtänkt ut än Kranman men inbillar mig att kranman håller andrahandsvärdet bättre om man skulle vilja byta upp sig någon gång till hydraulkran. Till kranman finns vare sig fångstarm eller lastlisa så det får man göra något eget och bulta på.

Även om batteriet troligtvis håller tillräckligt för mina behov att plocka enstak grövre stockar tänker jag nog koppla på kablar till hjulningen. Tänker att det då kontinuerligt knuffar i lite ström, med kabeln upplindad på vagnen och kabel bakdragen till bakdelen på hjulningen.

Fick även upp ögonen för Orsavagnen, mycket mindre aktör men troligtvis välbyggd i Sverige, ville dock inte köpa en vagn osedd.

Nu hinner jag få vagnen innan Mars och kan dra hem lite tallstock till sågverket.

Får väl återkomma med lite erfarenheter!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).