Gallring

1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

51 inlägg 16654 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741818
jannee skrev:Nu när man ser alla toppbrott som orsakats av snön är det just där man skött gallringarna bra, träden står på vettiga avstånd och var frodiga, medans där det är ogallrat och träden står på tok för tätt - inga toppbrott.
M.a.o. hur man än gör blir det aldrig riktigt bra.


Är bestånden röjda och gallrade i tid så är det inga stora problem men är det som i detta fallet eftersatt så blir det naturligtvis annorlunda.

Malwa
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#743607
jannee skrev:Nu när man ser alla toppbrott som orsakats av snön är det just där man skött gallringarna bra, träden står på vettiga avstånd och var frodiga, medans där det är ogallrat och träden står på tok för tätt - inga toppbrott.
M.a.o. hur man än gör blir det aldrig riktigt bra.


Så är det såklart. Men jag har inget ansvar i hur detta beståndet ser ut, och är dessutom väldigt nöjd i vilken effekt en riktigt hård förröjning hade. Många är vi nog där, att försöka göra det bästa av vad vi har :)

Idén med att göra en försiktig låggallring i detta skedet är inte bara att härda beståndet mot vind och snö, det är också en försiktighetsåtgärd; om häften av alla träd skulle blåsa omkull så har jag fortfarande en acceptabel grundyta. Skulle jag satsat allt på ett kort och ställt isär det ”riktigt” så skulle jag naturligtvis lejt en skördare för uppdraget. Vidare så får jag chansen att skapa fina förutsättningar för mig och mina barn genom fysiskt arbete. Egenvärdet i det kan åtminstone inte jag själv sätta ett pris på.

Jag väljer att fokusera på det positiva i dessa två hektar. Jag får sk. egentid, köra traktor, köra motorsåg, ägna mig åt fysiskt arbete som på sikt ger en bra lön, tallarna i beståndet är oerhört raka kvistfria och ser ut att bli en kvalitétsmässigt jättefin skog!

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#743618 Igår blev det ett ryck i skogen! Min gamla mentor och virkesköparkollega hade vägarna förbi med sin Valmet 502 och Hypro 300. Jag bad honom ge ett handtag och sex timmar senare var en 3-4 dagsverken avklarade! Jag började nästan känna en viss hopplöshet med att hinna klart detta i år. Jobbet, familjen och skidåkning kommer lite ivägen..

Hur som helst var det en fin dag i skogen. Enligt kompisen var det en perfekt Hypro-huggning; Långa kvistfattiga stammar, stamtätt, en bred ledningsgata så sorteringen får utrymme och det är ”slätt” = lätt att gå/vinscha.

Jag har huggit och skotat ca 70 fub, utöver de 20-25 vi högg idag. Jag tror att ungefär 2/3 är klart volymmässigt. Alltså till synes stort uttag. Men kollar man grundytan är det fortfarande många träd kvar (för många enligt mallarna). Jag tror min uppskattning av medelstam är hyffsat korrekt, däremot har jag nog kraftigt undervärderat stamtätheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

tallifjant  
#743656 Tycker det ser kanonfint ut efter dig/er!
Jag är formad av gamla skolan att man inte ska plocka ut för mycket virke och ved på samma gång. Ledningsgator är bra skydd för resterande skog ibland. Kämpa på där ute 🤜🤛

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#744923 Arbetet fortskrider i sakta mak, men det går undan när jag väl är där och kör på :) Kompisen har lagt ytterligare en dag med Hypron, så nu är det faktiskt inte så mycket kvar. Jag har fällt och vinschat ihop hela stråk så det blir mycket producerat av processorn när den väl är igång.

Just nu ser det ut som att jag kan bli klar med detta under februari, vilket vore skönt, då kan jag hugga lite björkved också till nästa säsong (brukar sälja 30-40st 1,5m3-säckar varje vinter till frusna sommarstugeägare med tjock plånbok).

Jag har även fått hem svärd, drev och kedja till MS261-an. Har provat 18” med 3/8 picco 1,3mm och 18” .325 1,5mm. Nu tänkte jag testa nya light-svärdet med .325-drev och 1,3mm. Det känns lättare att jämföra när man sågar hela dagar än när man fäller några träd då och då. Återkommer med utlåtande av mitt lilla test.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

Robertberg  
#744962 Angående vinschens hastighet, hjälper det inte att höja traktorns varvtal och därmed få mer flöde till vinschen?

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744964 Hei, viss eg kan få komma med eit lite råd: på 261 har eg prøvd 16" stihl 3/8 picco super. Det nye stihl .325 1.3 full chisel kjede samt Husqvarna X cut. Eg har no foreløpig gått tilbake til X cut. Synes det fungere best til allround, felling kapping og kvisting. Men ikkje bruk 4.8 mm bruk 4.5 mm fil frå kjede er heilt nytt. Berre pass på og tilta fila 10 grader eller så når kjedet er nytt samt ta eit forsiktig drag over ryttaren samtidig. Så blir det bra. Stå på! Det såg fint ut etter deg.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#744998
Robertberg skrev:Angående vinschens hastighet, hjälper det inte att höja traktorns varvtal och därmed få mer flöde till vinschen?


Jo, jag vinschar med traktorn på 1800 varv nu, visst går det snabbare, men inte tillräckligt och så irriterande att inte kunna ha traktorn på lugnare varv för lite vinschning :(

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#744999
can skrev:Hei, viss eg kan få komma med eit lite råd: på 261 har eg prøvd 16" stihl 3/8 picco super. Det nye stihl .325 1.3 full chisel kjede samt Husqvarna X cut. Eg har no foreløpig gått tilbake til X cut. Synes det fungere best til allround, felling kapping og kvisting. Men ikkje bruk 4.8 mm bruk 4.5 mm fil frå kjede er heilt nytt. Berre pass på og tilta fila 10 grader eller så når kjedet er nytt samt ta eit forsiktig drag over ryttaren samtidig. Så blir det bra. Stå på! Det såg fint ut etter deg.


Tack för tipset! Kan jag använda x-cut i nya Light-svärdet? Använder du även 4.5mm på Stihls .325-kedja?

Om jag använder Stihls multifil så tar jag alltid ett drag med flatfil med ca 15 graders lutning på ryttarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745015 Ja du kan bruka X cut i det nye light sverdet, berre pass på at du får rett antall drivlenker på kjeda, stihl og Husqvarna brukar ofte forskjellig sjølv om sverdlengda er lik men avogtil stemmer det og. Eg meinar at eg brukte 4,8 mm på stihl sitt kjede. Det eg særlig syns at X cut er bedre til enn stihl sitt rapid super pro er kvisting og kappa fibrane på skrå, rikthugget trur eg det heiter på svensk. Må jo tilegg at dette er mi personlige meining og kanskje andre har ei anna meining. Begge vil eg sei er gode kjeder.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747612
can skrev:Hei, viss eg kan få komma med eit lite råd: på 261 har eg prøvd 16" stihl 3/8 picco super. Det nye stihl .325 1.3 full chisel kjede samt Husqvarna X cut. Eg har no foreløpig gått tilbake til X cut. Synes det fungere best til allround, felling kapping og kvisting. Men ikkje bruk 4.8 mm bruk 4.5 mm fil frå kjede er heilt nytt. Berre pass på og tilta fila 10 grader eller så når kjedet er nytt samt ta eit forsiktig drag over ryttaren samtidig. Så blir det bra. Stå på! Det såg fint ut etter deg.


Akkurat her trur eg at eg må backa litt ut. Tilbake på 4,8 mm no, blei for tynn egg og mest sannsynlig for lite rom for spon med 4,5 mm. Får heller bruka 4,5 heilt på slutten av kjeda si livstid.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#750480 KLART!

Göta-Petter vad skönt. Nu är allt hugget och klart. Kvarstår 5-6 lass skotning bara. Jag tänkte sätta en Go-Pro på traktorn och visa er runt, det kommer i slutet av kommande vecka. Ska även mäta vältorna, men tror det landar runt ca 140 fub. Med endast en slinga genom skiftet som bas- stickväg så känner jag mig nu både ledbruten och jävligt stark på samma gång.

Jag fick feeling näst sista huggardagen och ringde ägaren till grannfastigheten och frågade om jag fick köpa skiftet av honom. Det ser lika eländigt ut som mitt.

”Då får du lägga ett bud på hela fastigheten” sa han.

”Hela” i denna mening visade sig vara 6,5ha fördelat på tre skiften. Fyra dagar senare skrev vi kontrakt och jag fick åt mig grannskiftet +2 till med bra belägenhet för strax under 300kr/m3sk. Min näst bästa affär :) Nu har jag att göra nästa vinter också.

Återkommer med film och mer exakt redovisning av volymerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

tallifjant  
#750488 Grattis till att du är färdig! Ser riktigt fint ut efter dig 👍 Och självklart ett stort grattis till grannköpet!!

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

dalatrafik  
#750489
tallifjant skrev:Grattis till att du är färdig! Ser riktigt fint ut efter dig 👍 Och självklart ett stort grattis till grannköpet!!


Tack 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring medelst motorsåg och jordbrukare

Emil83  
#750494 Väldigt fint och stort tack för en riktigt trevlig tråd! Grattis till nyköpet och jag ser fram emot att få läsa om när du tar tag i det skiftet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).