Bilar

Elbil med drag?

72 inlägg 14124 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744756
Elmhult skrev:
Vedproducent skrev:
Elmhult skrev:De måste väl ändra vikterna för B-kort om det ska gå att använda elbilar professionellt. Med tanke på hur stark lobbyn är inom hantverkarområdet hoppas jag att vikterna för B höjs. Då blir plötsligt F150 och liknande möjliga även i Europa. Och 3500kg är ju bara dumt. Vad får man köra i Nordamerika? 7,5 ton eller? Låter vettigare. 🌳

Visst kunde dom höjas lite men Rivian tex ska ju ha tjänstevikt på 2670 kg. Så om lastvikten på flaket sätts till Max 830 kg klarar du dig med B kort. Den får dra 5 ton släp. Det blir det ju inte om den kommer hit men bilen klarar det.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -rackvidd/

Det stör mig också. Idiotiskt försiktiga släpvagnsvikter även på fordon som i Nordamerika är godkända för betydligt tyngre släp. UTAN bromsar på vagnen. 💪

Dom brukar ju ha hydrauliska bromsar på släpen i USA. Men vad dom får köra utan bromsar kan jag inte.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744757
Vedproducent skrev:
nilsszzon skrev:själv kör jag 3000mil / år nattetid och har blivit stoppad totalt 3 gånger på 18.000 mil.... men det är klart malmö har ju inte så mkt poliser på nätterna.... konstigt att de enbart vill stoppa dig och aldrig göra ngn närmre kontroll

Dom kollar att jag har be-kort och så har jag blåst några gånger. Men sen så är det flera som känner igen mig när dom vinkat in mig och då pratar vi bara lite gamla minnen.


okej ja då förstår jag! 👍

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Elmhult  
#744774 Tvungen fråga en polare om bilar på "vanligt" körkort:
Fordon 10,000lbs
Trailer utan bromsar max 1.5 ton(inte kg)
Fordonskombination 26,000lbs eller 24000 om dragfordonet är tyngre. Han förstod inte heller varför det var så men så är det.
Han bor i Utah och det kan finnas avvikelser beroende på stat men tydligen är reglerna samma på federala vägar. Men iallafall. Mer än hos oss. Och vad jag förstod på honom är reglerna lika knasiga som här. Man får klia sig i huvudet och hoppas polisen inte är för noga om man är nära gränsen. 🤣

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

jannee  
#744778 I USA skiljer sig viktbegränsningarna på fordonskombinationer lite från stat till stat, oberoende vägnät.
För övrigt kan du i Sverige få ha upp till 5 % överlast utan någon som helst reprimand, därefter börjar det bli dyrt, % på totalvikten.
EX har du en totalvikt på 1400 kg kan du väga 1470 men absolut inte mer.
Men sedan är det upp till polismannen hur intresserad han/hen/hon är att klämma åt dig.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744779
Elmhult skrev:Tvungen fråga en polare om bilar på "vanligt" körkort:
Fordon 10,000lbs
Trailer utan bromsar max 1.5 ton(inte kg)
Fordonskombination 26,000lbs eller 24000 om dragfordonet är tyngre. Han förstod inte heller varför det var så men så är det.
Han bor i Utah och det kan finnas avvikelser beroende på stat men tydligen är reglerna samma på federala vägar. Men iallafall. Mer än hos oss. Och vad jag förstod på honom är reglerna lika knasiga som här. Man får klia sig i huvudet och hoppas polisen inte är för noga om man är nära gränsen. 🤣

Ja vi har ju 10 ton med Be trailer. Men då är det ju mer som deras släp och inga påskjutsbromsar. Vändskiva och hydrauliska bromsar ska det vara då.
https://betrailer.se/be-regler/

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744790 Jag tog mitt BE -13 och där fick jag lära mej att jag fick dra Max 3,5ton.
På BE kort tagna tidigare, vet ej hur mkt tidigare, var de ingen viktbegränsning på släpet. Rätt eller fel?

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744791
gnisten83 skrev:Jag tog mitt BE -13 och där fick jag lära mej att jag fick dra Max 3,5ton.
På BE kort tagna tidigare, vet ej hur mkt tidigare, var de ingen viktbegränsning på släpet. Rätt eller fel?

Det är ju så rörigt dom där reglerna. Husbil får ju vara tyngre än 3,5 ton om du tog b kortet före ett visst år som jag inte orkar leta nu. Men du hittar inga bilar som får dra mer än 3,5 ton. Så jag kan inte se annan möjlighet än dessa be trailer. Men det är minst sagt rörigt dessa regler.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Axl  
#744795 Vad är det som gör att många elbilar är typade för så låga släpvikter? Det är ju rejält vrid i en elbil så orken är ju inget fel på. Åkte med svärfar i hans Hyundai kona med stort skoter-kåpsläp bakom. Märkte ingen direkt skillnad på bilen och frågade hur mycket han fick dra? 400 kg svarade han.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744798
Axl skrev:Vad är det som gör att många elbilar är typade för så låga släpvikter? Det är ju rejält vrid i en elbil så orken är ju inget fel på. Åkte med svärfar i hans Hyundai kona med stort skoter-kåpsläp bakom. Märkte ingen direkt skillnad på bilen och frågade hur mycket han fick dra? 400 kg svarade han.

Jag vet inte om det är ett problem egentligen men det har ju pratats om överhettning i batteriet när du drar tungt och länge. Men det kommer ju pickuper som tex Rivian med 5 tons dragvikt och den är testad i ökenhetta med full vikt på släpet. Men det är nog lite av försiktighet och vi kommer helt säkert få se många bilar med högre dragvikt ganska snart.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Chainsaw Charlie  
#744800
Vedproducent skrev:Visst kunde dom höjas lite men Rivian tex ska ju ha tjänstevikt på 2670 kg. Så om lastvikten på flaket sätts till Max 830 kg klarar du dig med B kort. Den får dra 5 ton släp. Det blir det ju inte om den kommer hit men bilen klarar det.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -rackvidd/


Det där är tyvärr gamla viktdata. Kunder och testare som vägt den på riktigt har vägt in den på ca 3,2 ton, exempel https://www.edmunds.com/car-news/tested ... truck.html

För att kunna registreras som lätt lastbil i Sverige så får vikten på passagerarna max utgöra halva lastvikten. Så river man ur baksätena och registrerar den för en passagerare så kanske det går att regga den för B-körkort, men det är nog på gränsen.

Om vi ska se eldrivna pickuper på vägarna här framöver så måste totalvikten höjas på lätta lastbilar. Lagom kul att ha en bil som gör 0-100 på 3 sekunder som stryper gasen vi 90 km/h som det blir om man reggar den som tung lastbil.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Elmhult  
#744806
Vedproducent skrev:
Elmhult skrev:Tvungen fråga en polare om bilar på "vanligt" körkort:
Fordon 10,000lbs
Trailer utan bromsar max 1.5 ton(inte kg)
Fordonskombination 26,000lbs eller 24000 om dragfordonet är tyngre. Han förstod inte heller varför det var så men så är det.
Han bor i Utah och det kan finnas avvikelser beroende på stat men tydligen är reglerna samma på federala vägar. Men iallafall. Mer än hos oss. Och vad jag förstod på honom är reglerna lika knasiga som här. Man får klia sig i huvudet och hoppas polisen inte är för noga om man är nära gränsen. 🤣

Ja vi har ju 10 ton med Be trailer. Men då är det ju mer som deras släp och inga påskjutsbromsar. Vändskiva och hydrauliska bromsar ska det vara då.
https://betrailer.se/be-regler/


Ja så är det kanske. Det jag fäktar efter är ju att de får köra det på vanliga kortet. Som jag önskar vi också skulle få göra.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744807 Säkert nåt i konstruktionen som gör att dragvikten är ett skämt på många lite ” billigare ” elbilar.
Volvo xc40 -c40 får dra 1800kg o Kia Ev6 o tesla y får dra 1600kg men ingen klarar de på B kort.
Bilar mellan 600-700’

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744808
Vedproducent skrev:
gnisten83 skrev:Jag tog mitt BE -13 och där fick jag lära mej att jag fick dra Max 3,5ton.
På BE kort tagna tidigare, vet ej hur mkt tidigare, var de ingen viktbegränsning på släpet. Rätt eller fel?

Det är ju så rörigt dom där reglerna. Husbil får ju vara tyngre än 3,5 ton om du tog b kortet före ett visst år som jag inte orkar leta nu. Men du hittar inga bilar som får dra mer än 3,5 ton. Så jag kan inte se annan möjlighet än dessa be trailer. Men det är minst sagt rörigt dessa regler.

De här med tung personbil gäller B kort tagna -96 o tidigare.
Vad jag menade var är jag inte begränsad till 3,5ton släp även på en sån här BE trailer med?

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744814
gnisten83 skrev:
Vedproducent skrev:
gnisten83 skrev:Jag tog mitt BE -13 och där fick jag lära mej att jag fick dra Max 3,5ton.
På BE kort tagna tidigare, vet ej hur mkt tidigare, var de ingen viktbegränsning på släpet. Rätt eller fel?

Det är ju så rörigt dom där reglerna. Husbil får ju vara tyngre än 3,5 ton om du tog b kortet före ett visst år som jag inte orkar leta nu. Men du hittar inga bilar som får dra mer än 3,5 ton. Så jag kan inte se annan möjlighet än dessa be trailer. Men det är minst sagt rörigt dessa regler.

De här med tung personbil gäller B kort tagna -96 o tidigare.
Vad jag menade var är jag inte begränsad till 3,5ton släp även på en sån här BE trailer med?

Nej men då är det inget vanligt släp utan trailer med vändskiva och hydrauliska bromsar. Här är reglerna igen.
https://betrailer.se/be-regler/

Redigerar. Om du tänker på datumet för tungt släp så kan jag inte svara på om det innefattar reglerna för be trailer. Det är rörigt detta.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Arvid0  
#744815
gnisten83 skrev:Säkert nåt i konstruktionen som gör att dragvikten är ett skämt på många lite ” billigare ” elbilar.
Volvo xc40 -c40 får dra 1800kg o Kia Ev6 o tesla y får dra 1600kg men ingen klarar de på B kort.
Bilar mellan 600-700’


Så har jag också förstått det. Är väl inte så många länder som är så flitiga släpvagnsanvändare som vi. Är nog inte så hög prio att ha "hög" släpvagnsvikt när de nu måste ut med elbilar i hög takt. I USA t ex köper de väl en pickup om de behöver frakta saker.
Senast redigerad av Arvid0 lör 22 jan 2022, 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).