Bilar

Elbil med drag?

72 inlägg 14118 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744695
axwell skrev:Om du nu tvunget ska ha en el-bil, satsa på Skodan.
Dom har inte prioriterat bästa acceleration utan bara helt ok och därmed låg förbrukning även när det gäller tex däckslitage.

https://www.skoda.se/_doc/59408b97-82be ... f39aa34216



skodan är fenomenalt fin, dock är det ju en jefla prislapp! märks dock kraftigt när det är kallt ute att räckvidden minskar mer än vi trodde ( normal 53mil nu kommer gubben ca 30 )

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744706
nilsszzon skrev:Haken med de är att om du blir stoppad får inte bilen dra detta och vilka böter de blir på de får du kolla med farbror blå, de är trots allt 1000kg du drar lagligt.

Mer än 50 procents övervikt går till åklagare med risk för körkortsindragning. Så här blir det ju 100 procents övervikt. Tror du kan utgå från att körkortet ryker då om dom väger dig.[/quote]


lustigt jag har varit med om att bli stoppad för 95% överlass tror jag det var och polisens skala började på 50% det resulterade i 2800kr böter för polaren som har alla körkort i världen....
inget snack om åklagare och polisen som stod vid vågen skrattade och sa att det låter betydligt värre än det är ( polaren var likblek då han hade så mkt körkort )[/quote]
De var mer turen skicklighet, polisen orkade inte med arbetet den gången men inget att räkna med.
Körde ett antal år med för tunga släpar för mitt körkort innan jag fixade ett BE 😎
Sambon har fått ställa släp o inte fått köra vidare….

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744718 gnisten83, så kan det säkert ha varit!
men då är min direkta fundering, fick din sambo åklagaren på halsen =) ?

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744722 Här är lite om överlast och böter.
Sen är det ju ganska nyligen man ändrat beräkningen från lastvikt till totalvikt. Det var ju främst husbilar och husvagnar som lätt råkade illa ut. Nu räknas övervikten på totalvikten i stället.
http://www.infoblogg.se/boter-vid-overlast

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744726 Det där verkade ju billigt. Har ju hört att virkesåkarnas lastböter var höga. Men med den där taxan så är det väl bara att lasta, betala och vara glad?

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744735
nilsszzon skrev:gnisten83, så kan det säkert ha varit!
men då är min direkta fundering, fick din sambo åklagaren på halsen =) ?

Den gången kom hon undan med att spela dum blondin o vänta i snålblåsten nån timme innan en kompis dök upp med en hästsläp till…
Hade man inte kommit undan med som man 🤔

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744740 Jag har nog blivit stoppad ungefär 20 gånger dom 12 säsongerna jag kört ved. Det har räckt att prata en stund alla gångerna. Vände inne på vågstationen senast i höstas. Min gamla klasskompis som stoppade mig tyckte det var onödigt att väga mig...

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744743
Vedproducent skrev:Jag har nog blivit stoppad ungefär 20 gånger dom 12 säsongerna jag kört ved. Det har räckt att prata en stund alla gångerna. Vände inne på vågstationen senast i höstas. Min gamla klasskompis som stoppade mig tyckte det var onödigt att väga mig...

Vad du väger var väl ointressant 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744746
Vedproducent skrev:Jag har nog blivit stoppad ungefär 20 gånger dom 12 säsongerna jag kört ved. Det har räckt att prata en stund alla gångerna. Vände inne på vågstationen senast i höstas. Min gamla klasskompis som stoppade mig tyckte det var onödigt att väga mig...


Du måste se suspekt ut , varför har de stoppat dig egentligen?

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Elmhult  
#744747 De måste väl ändra vikterna för B-kort om det ska gå att använda elbilar professionellt. Med tanke på hur stark lobbyn är inom hantverkarområdet hoppas jag att vikterna för B höjs. Då blir plötsligt F150 och liknande möjliga även i Europa. Och 3500kg är ju bara dumt. Vad får man köra i Nordamerika? 7,5 ton eller? Låter vettigare. 🌳

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744748
nilsszzon skrev:
Vedproducent skrev:Jag har nog blivit stoppad ungefär 20 gånger dom 12 säsongerna jag kört ved. Det har räckt att prata en stund alla gångerna. Vände inne på vågstationen senast i höstas. Min gamla klasskompis som stoppade mig tyckte det var onödigt att väga mig...


Du måste se suspekt ut , varför har de stoppat dig egentligen?

Det beror nog mest på att jag kör 4-5000 mil med stort släp om året där det ofta är poliser. Så då är inte 2 gånger eller knappt det om året så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744750
Elmhult skrev:De måste väl ändra vikterna för B-kort om det ska gå att använda elbilar professionellt. Med tanke på hur stark lobbyn är inom hantverkarområdet hoppas jag att vikterna för B höjs. Då blir plötsligt F150 och liknande möjliga även i Europa. Och 3500kg är ju bara dumt. Vad får man köra i Nordamerika? 7,5 ton eller? Låter vettigare. 🌳

Visst kunde dom höjas lite men Rivian tex ska ju ha tjänstevikt på 2670 kg. Så om lastvikten på flaket sätts till Max 830 kg klarar du dig med B kort. Den får dra 5 ton släp. Det blir det ju inte om den kommer hit men bilen klarar det.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -rackvidd/
Senast redigerad av Vedproducent fre 21 jan 2022, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744751 själv kör jag 3000mil / år nattetid och har blivit stoppad totalt 3 gånger på 18.000 mil.... men det är klart malmö har ju inte så mkt poliser på nätterna.... konstigt att de enbart vill stoppa dig och aldrig göra ngn närmre kontroll

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Elmhult  
#744753
Vedproducent skrev:
Elmhult skrev:De måste väl ändra vikterna för B-kort om det ska gå att använda elbilar professionellt. Med tanke på hur stark lobbyn är inom hantverkarområdet hoppas jag att vikterna för B höjs. Då blir plötsligt F150 och liknande möjliga även i Europa. Och 3500kg är ju bara dumt. Vad får man köra i Nordamerika? 7,5 ton eller? Låter vettigare. 🌳

Visst kunde dom höjas lite men Rivian tex ska ju ha tjänstevikt på 2670 kg. Så om lastvikten på flaket sätts till Max 830 kg klarar du dig med B kort. Den får dra 5 ton släp. Det blir det ju inte om den kommer hit men bilen klarar det.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -rackvidd/

Det stör mig också. Idiotiskt försiktiga släpvagnsvikter även på fordon som i Nordamerika är godkända för betydligt tyngre släp. UTAN bromsar på vagnen. 💪

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744754
nilsszzon skrev:själv kör jag 3000mil / år nattetid och har blivit stoppad totalt 3 gånger på 18.000 mil.... men det är klart malmö har ju inte så mkt poliser på nätterna.... konstigt att de enbart vill stoppa dig och aldrig göra ngn närmre kontroll

Dom kollar att jag har be-kort och så har jag blåst några gånger. Men sen så är det flera som känner igen mig när dom vinkat in mig och då pratar vi bara lite gamla minnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).