Motorsåg och handhållet

Endast en såg - vilken

53 inlägg 9344 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

Tor R  
#744403 Skulle jeg valgt kun en hadde jeg holdt på 346 XPG.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744425 De är båda bra sågar. Min favorit just nu är Dolmar 6000i.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

hva555  
#744444 346XPG NE, inte mycket som kan krångla och räcker till mycket.

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

axwell  
#744477
tallen100 skrev:Sachs dolmar 109, smidig såg på 43cc 👍

Stämmer det att torrvikten är 5,2 kg.
Om det stämmer skulle jag istf. rekommendera en av Echos 40 cc-43 cc sågar.
Här det klenaste till skäligt pris.
https://www.skogsverktyg.se/maskiner-ti ... ors-g.html

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Norrmann123  
#744602 Echo CS-501SX med 15-tum svärd eller CS-4310SX med 35cm svärd.

Nu har CS-4310SX dykt upp på Ariens Svenska+Norska websida också. Men den kostar ju en del.

https://www.ariens.se/motorsag-echo-cs-4310sx-35

Delekatalog CS-4310SX:
http://www.echo.fi/wp-content/uploads/CS-4310SX_38_38000001_EN.pdf

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Fredrik320  
#744608
Norrmann123 skrev:
Nu har CS-4310SX dykt upp på Ariens Svenska+Norska websida också. Men den kostar ju en del.



+1 för den sågen, har kört över 70 tankar med min nu sedan november och är väldigt nöjd med den. Men oj vilka priser, jag betalade 629e för den i november, tycks finnas för 590e (ink 24% moms) i Finland. https://puutukkuri.fi/tuotteet/3608/?s=echo+4310

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Norrmann123  
#744652
+1 för den sågen, har kört över 70 tankar med min nu sedan november och är väldigt nöjd med den. Men oj vilka priser, jag betalade 629e för den i november, tycks finnas för 590e (ink 24% moms) i Finland. https://puutukkuri.fi/tuotteet/3608/?s=echo+4310


Tack för länken.

Jag ser dom har bra pris på den större CS-621SX också. Samt dom har den CS-420EMS med elektronik styrd förgasare.

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

Sture Andersson  
#744692 Kanske inte svaret på din fråga ,men går aldrig till skogen med en såg - Hur erfaren du än är så kör du fast sågen i bland .

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Williamm  
#744717
Sture Andersson skrev:Kanske inte svaret på din fråga ,men går aldrig till skogen med en såg - Hur erfaren du än är så kör du fast sågen i bland .

Jag har satt två på samma ställe! Jag brukar ha mist fyra med mig då jag är såg-nörd...
Men en gång hade jag bara en, och då gick kedjan av..

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744788
Sture Andersson skrev:Kanske inte svaret på din fråga ,men går aldrig till skogen med en såg - Hur erfaren du än är så kör du fast sågen i bland .

Sakligt sett är det ju korrekt, men det finns ju inget hinder att reservsågen är av samma modell som huvudsågen. Så jag tolkar TS fråga som vilken modell som både huvudsågen och reservsågen bör vara...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Andreas01  
#744789
Sture Andersson skrev:Kanske inte svaret på din fråga ,men går aldrig till skogen med en såg - Hur erfaren du än är så kör du fast sågen i bland .

Om man inte vill släpa med sig flera sågar går det lika bra med ett svärd och en kedja extra
Hade valt min stihl 261 som enda såg

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Rotvältaren  
#744797
Williamm skrev:
Sture Andersson skrev:Kanske inte svaret på din fråga ,men går aldrig till skogen med en såg - Hur erfaren du än är så kör du fast sågen i bland .

Jag har satt två på samma ställe! Jag brukar ha mist fyra med mig då jag är såg-nörd...
Men en gång hade jag bara en, och då gick kedjan av..


Vilken tur att du hade fyra då Williamm! One more to go... 😀

1642800932_dtgtpzwu0aahkm4.jpg

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

tallen100  
#744803 😂 när två sågar sitter fastnypna bredvid varandra är det dags att byta taktik när man provar med den tredje... 😀

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

axwell  
#744833
tallen100 skrev:😂 när två sågar sitter fastnypna bredvid varandra är det dags att byta taktik när man provar med den tredje... 😀


Sen när det inte finns plats för fler, ta fram yxan och den lätta bågsågen.

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

Joen  
#746695 Eftersom jag kvistar mer än jag fäller så väljer jag 201:an, men elsågen om jag är ute för mellantingen av röjning/gallring.
Har även en 261 men jag blir mer andfådd och trött av den. Plus att den tyvärr inte tålde att en stormskadad gran landade på den(skulle bara tippa om kull granen lite snabbt).

//Jokke

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).