Bilar

Elbil med drag?

72 inlägg 14116 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elbil med drag?

Torbjörn Johnsen  
#744661 Finns det någon vettig elbil med drag? En som klarar att dra ett inte allt för tungt släp eller en båt. Inte bara några fåtal mil utan i alla fall 20-30 mil på en full laddning? Jag är inte ute efter att dra en monsterhusvagn eller maxvikt-släp utan "bara" att kunna få med min släpvagnen utan att riskera köra slut på batteriet allt för snabbt. Eller bli ruinerad på ett skyhögt inköpspris heller för den delen.

Andelen elbilar bland nyregistrerade personbilar har ökat rejält och allt fler modeller kommer ut på marknaden. I takt med att bensin och diesel blir allt dyrare kan allt fler räkna hem kalkylen på en elbil. I alla fall om man kan sköta mycket av laddningen hemma.

Familjen har en MB Vito med dieselmotor. Bilen är från 2018 så den har vettig skatt innan bonus-malus. Den är ganska burkig och lite "hantverkar-skåpig" men vi gillar den för att den är rymlig. Många kan åka med när det behövs och med den extra långa karossen så lastar den i stort set hur mycket som helst. Det är en utmärkt dragbil, i alla fall på fast underlag och bränsleekonomin är bra för en så stor och skrymmande bil. Runt 0,8 i snitt under året. Bra miljöprestanda o övrigt med Euro6-motor och AdBlue.

Men. Vi kör ganska mycket och allt eftersom bränslepriset drar iväg så blir det mer och mer pengar. Fram tills årsskiftet så har jag tankat HVO 100 så ofta det har varit tillgängligt. Det kanske utgjorde 70% av soppan under 2021. Priset var lite dyrare (knappt en krona) men vad gör man inte för klimatet😎 Men nu, med ett HVO 100-pris på 24-25 kr/litern så får det bli vanlig diesel istället. Dövar miljösamvetet med att det ändå är mer biobränsle inbladat nu...

Vi har inte direkt haft några planer på att byta bil utan har väl tänkt att vi avvaktar utvecklingen och ser vad som kommer i elbilsväg framöver. Den gamla Viton kan gott rulla några år till "bara" 14000 mil än så länge😱. Dessutom blir det fler ungar som lämnar boet så vi kanske klarar oss med lite färre säten så småningom.

Många mil per år gör dock att andra kostnader ökar. Det första man märker är att vagnskadegarantin tar slut och försäkringspremien åker upp. Om nåt år, när den passerar 20 000 mil kan man väl knappt helförsäkra bilen längre heller? Det finns också ett tydligt ökande servicekonto. På senaste besiktningen hittades bladfjädrar som var av och eftersom jag inte mekar själv så var det bara att lämna in på Hedin bil och se glad ut. Service, fjäderbyten och två bromsskivor med belägg kostade 17 900 kr varav servicen stod för dryga 5000 kr.

Tar man underhållskostnaden tillsammans med drivmedelskostnaden i ena vågskålen så börjar kalkylen för en (mestadels hemmaladdad) elbil se ganska bra ut. Man kan ränta och amortera ett ganska högt inköpspris innan det blir lika hög kostnad per mil som Viton drar idag. Bara att slå till på en elbil med andra ord?

Nja, inte riktigt så enkelt. Det finns inte på kartan att inte ha en bil med drag! Jag behöver titt som tätt dra ett släp och ibland ska ekan med på trailer. Vissa elbilar går inte att dra med överhuvud taget. Några verkar funka som dragbilar men då hamnar man i en prisklass som ligger väldigt högt. Frågan är vad det finns för alternativ? Att köpa en ny dieselbil idag känns ju helt ogörligt med bilskatt på 18 000 kr och soppa för 20 kronor milen. Dessutom klimatmässigt tokigt ner HVO-soppan straffas ut som alternativ.

Det här måste ju vara en aktuell fråga för den som behöver en större bil som pic-up eller dragbil? Hur tänker ni? Finns det alternativ eller är det bara att vänta och se vad som kommer?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744664 Här är några och det lär komma många inom ett par år.
https://chargeamps.com/sv/artikel/dragk ... reloaded=1

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744665 Jag kör tungt släp med farsans enyaq
Är inga problem men enligt tillverkaren får den inte dra tyngre än 1000kg har jag för mig så är nog snarare det som stör enligt mig

Ca 30mil kan jag köra med 2 ton last

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

anersimyra  
#744677 Jag själv avvaktar och har under tiden ställt undan Rangern och kör i stället med Stradan som går drygt 120 mil på 60 liter..🤑

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744678
nilsszzon skrev:Jag kör tungt släp med farsans enyaq
Är inga problem men enligt tillverkaren får den inte dra tyngre än 1000kg har jag för mig så är nog snarare det som stör enligt mig

Ca 30mil kan jag köra med 2 ton last

Haken med de är att om du blir stoppad får inte bilen dra detta och vilka böter de blir på de får du kolla med farbror blå, de är trots allt 1000kg du drar lagligt.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

uffejohan  
#744680 Vänta tills Fords F150 kommer som elbil. Den kommer i varianter där du bl.a. kan plocka ut uppemot 10 kW och driva maskiner. Effekten i bilen ger den en acceleration på 4 sekunder 0-100, trots att den är tung som en stridsvagn. I USA lär värstingmodellen komma att kosta 90 000 dollar, enklare varianter hälften. Blir intressant att se när den kommer till Sverige. Man börjar redan dregla….

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744684
gnisten83 skrev:
nilsszzon skrev:Jag kör tungt släp med farsans enyaq
Är inga problem men enligt tillverkaren får den inte dra tyngre än 1000kg har jag för mig så är nog snarare det som stör enligt mig

Ca 30mil kan jag köra med 2 ton last

Haken med de är att om du blir stoppad får inte bilen dra detta och vilka böter de blir på de får du kolla med farbror blå, de är trots allt 1000kg du drar lagligt.

Mer än 50 procents övervikt går till åklagare med risk för körkortsindragning. Så här blir det ju 100 procents övervikt. Tror du kan utgå från att körkortet ryker då om dom väger dig.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744685
uffejohan skrev:Vänta tills Fords F150 kommer som elbil. Den kommer i varianter där du bl.a. kan plocka ut uppemot 10 kW och driva maskiner. Effekten i bilen ger den en acceleration på 4 sekunder 0-100, trots att den är tung som en stridsvagn. I USA lär värstingmodellen komma att kosta 90 000 dollar, enklare varianter hälften. Blir intressant att se när den kommer till Sverige. Man börjar redan dregla….

Blir väl dessvärre endast med C behörighet. Men Rivian har ju en fin och den ska nog klara sig med B kort.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

axwell  
#744686 Om du nu tvunget ska ha en el-bil, satsa på Skodan.
Dom har inte prioriterat bästa acceleration utan bara helt ok och därmed låg förbrukning även när det gäller tex däckslitage.

https://www.skoda.se/_doc/59408b97-82be ... f39aa34216

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

uffejohan  
#744687
Vedproducent skrev:
uffejohan skrev:Vänta tills Fords F150 kommer som elbil. Den kommer i varianter där du bl.a. kan plocka ut uppemot 10 kW och driva maskiner. Effekten i bilen ger den en acceleration på 4 sekunder 0-100, trots att den är tung som en stridsvagn. I USA lär värstingmodellen komma att kosta 90 000 dollar, enklare varianter hälften. Blir intressant att se när den kommer till Sverige. Man börjar redan dregla….

Blir väl dessvärre endast med C behörighet. Men Rivian har ju en fin och den ska nog klara sig med B kort.


Rivian verkar helt OK men det är väl inte klart om den ens kommer till Europa?

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744688
uffejohan skrev:
Vedproducent skrev:
uffejohan skrev:Vänta tills Fords F150 kommer som elbil. Den kommer i varianter där du bl.a. kan plocka ut uppemot 10 kW och driva maskiner. Effekten i bilen ger den en acceleration på 4 sekunder 0-100, trots att den är tung som en stridsvagn. I USA lär värstingmodellen komma att kosta 90 000 dollar, enklare varianter hälften. Blir intressant att se när den kommer till Sverige. Man börjar redan dregla….

Blir väl dessvärre endast med C behörighet. Men Rivian har ju en fin och den ska nog klara sig med B kort.


Rivian verkar helt OK men det är väl inte klart om den ens kommer till Europa?

Nej det finns nog inget klart varken med F150 eller Rivian huruvida dom kommer till Sverige. Men hoppas kan man ju.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#744690 Lite mer info om F150. Beställningarna är stoppade tillsvidare. Ser inte ut som den kommer till Sverige och gör den det så krävs C behörighet.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... 000-order/

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744691
Vedproducent skrev:
gnisten83 skrev:
nilsszzon skrev:Jag kör tungt släp med farsans enyaq
Är inga problem men enligt tillverkaren får den inte dra tyngre än 1000kg har jag för mig så är nog snarare det som stör enligt mig

Ca 30mil kan jag köra med 2 ton last

Haken med de är att om du blir stoppad får inte bilen dra detta och vilka böter de blir på de får du kolla med farbror blå, de är trots allt 1000kg du drar lagligt.

Mer än 50 procents övervikt går till åklagare med risk för körkortsindragning. Så här blir det ju 100 procents övervikt. Tror du kan utgå från att körkortet ryker då om dom väger dig.



lustigt jag har varit med om att bli stoppad för 95% överlass tror jag det var och polisens skala började på 50% det resulterade i 2800kr böter för polaren som har alla körkort i världen....
inget snack om åklagare och polisen som stod vid vågen skrattade och sa att det låter betydligt värre än det är ( polaren var likblek då han hade så mkt körkort )

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

uffejohan  
#744693 En till mig närstående person bor i USA och står på kö till en F150. Rapporterar här på Skogsforum med bild och text när jag provkört den!

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

nilsszzon  
#744694
gnisten83 skrev:
nilsszzon skrev:Jag kör tungt släp med farsans enyaq
Är inga problem men enligt tillverkaren får den inte dra tyngre än 1000kg har jag för mig så är nog snarare det som stör enligt mig

Ca 30mil kan jag köra med 2 ton last

Haken med de är att om du blir stoppad får inte bilen dra detta och vilka böter de blir på de får du kolla med farbror blå, de är trots allt 1000kg du drar lagligt.


nu är detta inte bilen jag kör i vanliga fall utan jag beskrev att det går och du kommer ganska långt MEN att tillverkaren sätter stopp redan vid 1000kg i det fallet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).