Andelen elbilar bland nyregistrerade personbilar har ökat rejält och allt fler modeller kommer ut på marknaden. I takt med att bensin och diesel blir allt dyrare kan allt fler räkna hem kalkylen på en elbil. I alla fall om man kan sköta mycket av laddningen hemma.
Familjen har en MB Vito med dieselmotor. Bilen är från 2018 så den har vettig skatt innan bonus-malus. Den är ganska burkig och lite "hantverkar-skåpig" men vi gillar den för att den är rymlig. Många kan åka med när det behövs och med den extra långa karossen så lastar den i stort set hur mycket som helst. Det är en utmärkt dragbil, i alla fall på fast underlag och bränsleekonomin är bra för en så stor och skrymmande bil. Runt 0,8 i snitt under året. Bra miljöprestanda o övrigt med Euro6-motor och AdBlue.
Men. Vi kör ganska mycket och allt eftersom bränslepriset drar iväg så blir det mer och mer pengar. Fram tills årsskiftet så har jag tankat HVO 100 så ofta det har varit tillgängligt. Det kanske utgjorde 70% av soppan under 2021. Priset var lite dyrare (knappt en krona) men vad gör man inte för klimatet😎 Men nu, med ett HVO 100-pris på 24-25 kr/litern så får det bli vanlig diesel istället. Dövar miljösamvetet med att det ändå är mer biobränsle inbladat nu...
Vi har inte direkt haft några planer på att byta bil utan har väl tänkt att vi avvaktar utvecklingen och ser vad som kommer i elbilsväg framöver. Den gamla Viton kan gott rulla några år till "bara" 14000 mil än så länge😱. Dessutom blir det fler ungar som lämnar boet så vi kanske klarar oss med lite färre säten så småningom.
Många mil per år gör dock att andra kostnader ökar. Det första man märker är att vagnskadegarantin tar slut och försäkringspremien åker upp. Om nåt år, när den passerar 20 000 mil kan man väl knappt helförsäkra bilen längre heller? Det finns också ett tydligt ökande servicekonto. På senaste besiktningen hittades bladfjädrar som var av och eftersom jag inte mekar själv så var det bara att lämna in på Hedin bil och se glad ut. Service, fjäderbyten och två bromsskivor med belägg kostade 17 900 kr varav servicen stod för dryga 5000 kr.
Tar man underhållskostnaden tillsammans med drivmedelskostnaden i ena vågskålen så börjar kalkylen för en (mestadels hemmaladdad) elbil se ganska bra ut. Man kan ränta och amortera ett ganska högt inköpspris innan det blir lika hög kostnad per mil som Viton drar idag. Bara att slå till på en elbil med andra ord?
Nja, inte riktigt så enkelt. Det finns inte på kartan att inte ha en bil med drag! Jag behöver titt som tätt dra ett släp och ibland ska ekan med på trailer. Vissa elbilar går inte att dra med överhuvud taget. Några verkar funka som dragbilar men då hamnar man i en prisklass som ligger väldigt högt. Frågan är vad det finns för alternativ? Att köpa en ny dieselbil idag känns ju helt ogörligt med bilskatt på 18 000 kr och soppa för 20 kronor milen. Dessutom klimatmässigt tokigt ner HVO-soppan straffas ut som alternativ.
Det här måste ju vara en aktuell fråga för den som behöver en större bil som pic-up eller dragbil? Hur tänker ni? Finns det alternativ eller är det bara att vänta och se vad som kommer?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto