Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73376 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698773 Är det den som gick på Klaravik idag? Den såg fin ut.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

martin230  
#744655 Vad är det för smörjsystem till sågkedjan på en sån här?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#744658
martin230 skrev:Vad är det för smörjsystem till sågkedjan på en sån här?

Den använder hydrauloljan.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

martin230  
#744660 Tar den lite från returen då från sågmotorn? Vad är det för sågmotor förresten?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Fredsduvan  
#746728 Även jag blev med G30. Blev väl lite dyrare än jag tänkt men man vet ju aldrig när det blir någon mer till salu. Den ser nog skabbigare ut än den egentligen är. Men en del fix behövs, radiostyrningen saknas men även locket över kedjorna på bygeln. Sen verkar den ha varit utrustad med krypback. Jag gissar i varjefall det då det sitter en stång på tvären under maskinen. Men saknar spaken och kanske något mer. Är det någon som kan ta lite bilder hur det ska se ut i bägge ändar av stången tack 😉

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746732 Den saknade stången är nog till att aktivera driften till winchen manuellt.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746733 Man drar i hävarmen så de blir tryck 9å back lamellen samtidigt som du får hålla ner armen som snöret från radio styrning ska dra I. Så funkar det iaf på min. Ett tips som kostar 15" är å sätta på en ny radio styrd hydraulisk winch. Det gjorde ja och är mycket nöjd!!

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#746759 Vart monterade du den winchen? På samma ställe som befintlig?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746768 Finns kort på montaget nån sida bak i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#746781 Nu är ju jag väldigt blind ibland.... jag hittar ingen bild 😢

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746785 Ursäkta, fel tråd.. korten ligger i tråden vimek G30.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#746788 Ja det var skillnad 😀
Minns du vilken Weimermodell du har?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746800 1400 tror ja,är väl den med 6mm vajer,. Den minsta av de tre större . Mer vajer än på de två större. Den drar så de räcker!!
Fick en 10mm plåt utskuren lika som baksidan av winchen å svetsa fast bara
Fick bryta lite i nedre block fästet på vimeken å sen funka de kanon! Sätte ventilen på ramen bredvid tryck stången fästet.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#746812 Låter bra, jag har också funderat på en hydraulwinch, elektroniken till min winch har dött.
Iofs trodde killen på Weimer att deras fjärrstyrning kunde funka till Vimeks fjärrstyrningslåda, men jag är inte så nöjd med "in-och-urkopplingstiderna" på originalwinchen.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#746828 All radio utrustning var borta på min så det gjorde valet enkelt, och som sagt riktigt nöjd.
Köpte ju ett sånt paket från weimer å de funkar kanon!
Hade lite funderingar var ja skulle sätta winchen, plan a va uppe i ramen vid taljan men när ja fick hem grejerna så passa den perfekt där den hamna!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).