Avverkning (slutavverkning)

Bättre skogshuggare i USA?

122 inlägg 57769 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bättre skogshuggare i USA?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74390 Tittar förnöjt på Discovery och Extreme loggers!

Har någon annan sett det programmet??
I vissa delar så förstärks min bild av amerikaner som korkade och risktagande människor då man
bl.a. löser en påfällning / fastfällning genom att såga ned det påfällda trädet!!!!!

Det som gör mig fascinerad är när man ser deras slutaverkningar med stora fällare och lunnare där man upparbetar träden utanför skogen!

Hur mycket effektivare är ett sådant system jämfört med det Nordiska?

Inser givetvis skillnaden när de slutavverkar 2-300hektar på ett bräde men är det verkligen bättre???

Vesslan



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

dexter  
#74391 ja tycker de verkar grymt ineffektivt! hur många maskiner använder inte dom egentligen, minst 3. och bara där så är de nordiska bruket mer effektivt, ekonomiskt och miljömäsigt. framför allt för marken.

enligt mig så ligger dom efter i utveckligen på "avverkings stadiet". inte åldern på maskinerna eller teknologin, utan mer deras sätt att avverka. låg utveckling ger mindre lönsamhet?

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

masterchief  
#74393 Var ett bra tag sedan vi gick ifrån fällare/läggare i sverige....

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74398
masterchief skrev:Var ett bra tag sedan vi gick ifrån fällare/läggare i sverige....


Jo det är jag fullt medveten om (men inte varför)!

MEN du som själv har maskiner Masterchief, skulle man kunna konkurrera mot detta system med fällare / läggare om
man körde med "vårt" system istället med engrepsskördare och skotare?

Hade en tanke om att våra slutavverkningar är mindre och att skördare / skotare var effektivare pg.a. fler maskinflyttar?

Hur många kubik kan en av de största skördarna köra genom på en dag (under optimala förhållanden gällande terräng och diameter på träden) dvs. största möjliga produktion?

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

dexter  
#74401
masterchief skrev:Var ett bra tag sedan vi gick ifrån fällare/läggare i sverige....

kan de va 40-50 år sen?

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Jimmy_Nilsson  
#74406 Grymt intressant serie att kolla på, men det som slår mig när jag kollar både på denna serie och Axmen på History channel är att i mina ögon så ligger vi långt före här i Sverige

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74412 Fördelen med att lunna ut virket är ju att man slipper markbereda.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

dalarna  
#74416 Om man som i serien ska flisa tror jag deras sätt är rätt effektivt. Men ska man göra sågtimmer av det mesta måste nog den "svenska" modellen vara bättre.
Eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74418 Sitter o lider med alla maskinentrepenörer efter att ha sett serien!

Inte kul att sitta o räkna dollar varje sekund maskinen står still (vilket verkar vara det de lägger mycket tid på).

Självklart så kostar stillestånd MEN man måste väl förbövelen räkna med att det stannar ibland?
Annars så skulle väl alla kursa?

I den här serien så låter det som en överraskning varje gång de måste UNDERHÅLLA grejorna! Det är ju knappast en nyhet och kan väl inte räknas som förlorad inkomst då det är nödvändigt och möjligt att beräkna!

Vesslan

Edit: Stavfel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Torparn79  
#74422
dexter skrev:
masterchief skrev:Var ett bra tag sedan vi gick ifrån fällare/läggare i sverige....

kan de va 40-50 år sen?

det fanns väl en hel del entreprenörer som körde med fällare/läggare och processor långt in på 70-talet...

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

masterchief  
#74424 Är nog inte skördare gentomet fällare läggare den stora vinsten görs utan hos industrin iom man kan ha effektivare anläggningar anpassade mot rätt produkt samt slipper en massa onödiga transporter iom virket sorteras vid bliväg.
I Usa så kommer hela träden etc till industri, därefter ska det kapas upp och sorteras samt transporteras vidare till rätt destination.
Sedan har jag svårt att förstå hur det accepteras stubbar i brösthöjd i Usa om man tittar på Axmen etc....
Iofs så ger det bra arbetshöjd....

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#74434 Håller med, det ser ju rätt så ineffektivt ut, och va jag inte tycker om i dessa serier, e at det talas för mycket om va dom förlorar av penger och liknande. Jag e interesserad av teknik och inte alt detta andra "struntet", om hur manga laster dom kjör och hur farligt det e. Bilden taler för sig själv.
En annledning til at dom nog annvänder dessa "gamla" metoder i slutavärkning, e vel at det någon jätteträd dom hanskas med. Vore roligt å se Master med dom i aggregatet på 5005 ( och andra större skördare ochså).
På mange av ställen e vel träden alt för store för en skördare+ at det e ganske så brandt terräng ochså.
Us folk brukar jo gilla at sitta i maskiner, så dom ville nog användt vanliga skördare om det va möjligt. :wink:
Ved flisning, så virker ju det ganska effektivt med dessa Fälläggare, eller va ni kaller dom.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74435 Har en kompis som är skogvaktare på stiftet som var över i USA på västkusten runt Seattle på studiebesök. Hans kommentar på deras skogsbruk var att det var väldigt ineffektivt och att om dom bedrev skogsbruket som vi gör i Sverige med den tillväxten dom har så skulle dom lätt konkurrera ut hela Sverige. Så låt dom hålla på som dom vill !!!

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74445 Den svenska metoden med kortvirke gör att man kan sortera i skogen och köra till olika ställen vilket minskar transporterna. Nackdelen är att det är dyrt och komplext och kräver kunniga och ansvarstagande arbetare som bryr sig, samt rätt så dyra och komplicerade maskiner.

(Kan ni se en kanadensisk "lumberjack" sitta och titta på skärm och trycka knappar :-) )

Helstamsmetoden funkar bra om man ändå skall till samma ställe med allt virke, så gör man sorteringen på industrin.

Det var vad jag fick lära mig i skolan i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74448 Får väl ge discovery lite cred då det handlade om pappersmassa i ett program.
Då visade man faktiskt upp en "riktig" skördare från Sverige!

Man får inte glömma att vi i Sverige är en av världens största producenter av trä!

Alltid kul att få slå sig själv för bröstet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).