ATV och UTV i skogen

Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

11 inlägg 5135 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

Eliaslind  
#744283 Hjälp! Vad ska jag välja, jag ska röja snö och dra ut 20-30kubik ved varje år med en kranman kp1120 med rätt högt kultryck, min budget tillåter dessa maskiner i 400cc klassen om jag ska ha en Japan vilket jag bestämt mig för.
Plus med hondan är stel bakaxel, priset, enkel mekanisk transmission.
Minus med hondan är att jag måste köpa större hjul för en massa pengar för att få en vettig markfrigång och då får jag inte på några kedjor vilket jag behöver i snöröjningen och de är tråkigt att byta hjul så fort man ska ut i skogen.

Plus med yamaha är bra markfrigång från början men jag kommer troligtvis behöva låsa fjädringen på den, men kan köra med samma hjul hela tiden, den service verkstaden ligger närmast. Cvt transmission är lättkört och bekvämt, den har riktig diff fram.

Minus med yamahan är väl egentligen bara att den har delad axel bak som jag kommer behöva låsa när jag kör i skogen.
Vad hade ni valt?
En större maskin tror jag inte på, fästet räcker knappt till en 450.// elias



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

SkogsBasse  
#744309 Har Yamaha och är väldigt nöjd med dessa. Har inte provat Honda.

Avatar Fallback

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

uffejohan  
#744315 Har bl.a. en Honda Foreman med stel bakaxel och hydrostat. Kör ibland med piggkedjor runtom utan problem. Supernöjd och enligt mitt förmenande det perfekta ekipaget i skogen. Haft den i åtta år utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

Traktorkusk  
#744336 Tycker personligen att Hondas växellåda är överlägsen alla andra om fyrhjulingen skall användas för arbete/dra tungt, du kan lägga i en växel och sedan gasa hur mycket/lite som helst utan att märkbart öka hastigheten. Det blir som en krypväxel.

Fyrhjulingar med variator är betydligt roligare att köra och lekfulla men att dra tunga vedlass i skogen med variatordrift är som att alltid köra på högväxlarna i skogen med traktor och timmervagnen i jämförelse med växellåda.

Vid plogning skulle jag nog hellre köra en fyrhjuling med variator då det går fortare och inte är speciellt tungt arbete, inget behov där av en växellåda.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

Granstorp  
#744338 Håller med Traktorkusk till fullo!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

Traktorkusk  
#744383 Såg däremot att Rancher verkar ha fotväxel, har själv bara kört Honda med växelreglaget på styret. Kan tänka mig att det blir lite klumpigare att växla med foten speciellt vintertid med ett par rejäla skor på sig.

Avatar Fallback

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

Ent  
#744459 Måste man verkligen steloperera? Jag köpte tre paket av Biltemas fjäderkuddar vilka förhindrar att fjädrarna bottnar, men ändå med någorlunda komfort.
Biltema mellanlägg för fjädring

Användarvisningsbild

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

toker72  
#744490
Traktorkusk skrev:Tycker personligen att Hondas växellåda är överlägsen alla andra om fyrhjulingen skall användas för arbete/dra tungt, du kan lägga i en växel och sedan gasa hur mycket/lite som helst utan att märkbart öka hastigheten. Det blir som en krypväxel.

Fyrhjulingar med variator är betydligt roligare att köra och lekfulla men att dra tunga vedlass i skogen med variatordrift är som att alltid köra på högväxlarna i skogen med traktor och timmervagnen i jämförelse med växellåda.

Vid plogning skulle jag nog hellre köra en fyrhjuling med variator då det går fortare och inte är speciellt tungt arbete, inget behov där av en växellåda.

Jag har en Kingquad 700 den drar ett vedlass utan problem man gasar väldigt lite skulle nog vilja påstå att det går inte speciellt tungt ens för när det börjar gå tungt då kommer atv spinna det är inte kraft som saknas maskinen är helt enkelt för lätt i förhållande till lasten däremot vid vägtransport i nån rejäl backa då känner man att det går tungt. Kör numera med driven vagn helt överlägset i skogen den drar sig själv.

Avatar Fallback

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751510 Jag skiftar hellre hjul är tar av och på kedjor, det är mindre jobb och går snabbare. Sen passar kedjorna bäst på de gamla slitna däcken dessutom :) Fast ärligt talat har jag inte använt kedjor på några år. Till snöröjningen behövs de inte och de stycken jag gallrat i skogen de sista vintrarna har varit relativt lätta att köra i.

Har tyvär ingen erfarenhet av Hondan, men har testat kodiak 450 nån gång och den kändes ok, fast jag har en 700 polaris själv så den kändes ju lite liten mot vad jag är van vid.

Hasskydsplåt är viktigt, och kan kosta en hel del så det är också värt att ta med i beräkningarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

Logge  
#751847 Har en rancher 420 -21, använder den till hårt skogsjobb hemma och kan sammanfatta den hjulningen som helt perfekt för mina behov, jag har aldrig känt av några brister med den vad gäller styrka och markfrigång, mycket fin maskin med superlåg etta.

Avatar Fallback

Re: Köpråd honda 420 rancher/ yamaha kodiak 450 eps

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756934 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Iseki TX 1300 https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /100397577

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).