Motorsåg och handhållet

Endast en såg - vilken

53 inlägg 9346 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Endast en såg - vilken

MF.  
#744175 Om du endast får ha en såg till allt, vilken blir då det självklara valet utifrån mångsidighet?
(Givetvis kan en såg inte fixa allt utifrån sina begränsningar i storlek)

/MF



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

tallen100  
#744180 🤔 En såg i 40cc klassen klarar man det mesta med.
Den är smidig till småpyssel, men ändå såpass stark så du kan stå och kapa upp grovt i vedvältan, den tål mycket om du har en vass kedja och kör med lite förstånd.

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

jsn  
#744181 Är du ute efter att skapa krig? 😉
Menar du ny? i så fall väljer jag nog Husqvarna 545 Mark II (läs 50cc "farmarmaskin" av ens favoritmärke).

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744182 En 50-kubikare i proffsklassen. Tillräckligt lätt för majoriteten av alla jobb och klarar med bara lite försiktighet även större svärd för att klara grova träd. Obs att man kan ju fälla träd med mer än dubbla svärdslängden med instick och lite andra knep. De träd i det här landet som inte klaras med en sådan såg är ju lätt räknade 🙂

Det går även att använda en sådan såg i ett sågverk om man tar det lugnt. Jag har klyvsågat någon 30 cm gran med en HVA242 utan problem, det tar bara lite tid 🙃

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

tallen100  
#744184
th skrev:En 50-kubikare i proffsklassen. Tillräckligt lätt för majoriteten av alla jobb och klarar med bara lite försiktighet även större svärd för att klara grova träd. Obs att man kan ju fälla träd med mer än dubbla svärdslängden med instick och lite andra knep. De träd i det här landet som inte klaras med en sådan såg är ju lätt räknade 🙂

Det går även att använda en sådan såg i ett sågverk om man tar det lugnt. Jag har klyvsågat någon 30 cm gran med en HVA242 utan problem, det tar bara lite tid 🙃



242an är på 42cc, den klarar det mesta om man kör med förstånd.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744185
tallen100 skrev:242an är på 42cc, den klarar det mesta om man kör med förstånd.

Jo, om frågan skulle ställts för 20 år sedan hade detta varit det självklara valet, men vad jag har förstått finns det ingen liknande såg idag. Både 242 och 346, som båda är mindre än 50 cc klarar ju också jobbet som universalsåg.

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

isteskog  
#744195 Har några 550 och är väldigt nöjda med dom. Kanske lite för tunga när det gäller ren vedhuggning. Men jag klarar mig på grövre huggning med dom och 13" svärd, men så har ju jag inget övergrovt löv som ni kan ha i sydsverige. 😀

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744198 En 50cc proffssåg fixar all svensk skogshuggning. Begränsningen finns i grov lövskog och om det finns behov av att klyvsåga.

Jag sköter all gallring med en av mina 50cc med 11'' svärd. Sågen hanterar vid behov och med tålamod upp till 20'' så länge huggaren är utrustad med förstånd.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744199 En Husqvarna 540i XP klarar ju faktiskt en hel del, men är ändå ganska lätt och driftsäker. Så det är mitt förslag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

jannee  
#744201 MS 241, något lättare, något svagare men betydligt billigare än 550 (HVA)
Kvalitén är minst lika bra som Husqvarna, kommer att vara med och hålla länge.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Camaro1969  
#744202 stihl 201

jag har inga träd grövre än den får ner med 14" svärd

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

Emil83  
#744208 Min stihl 261 är jag väldigt förtjust i, bara går och går😀

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

JörgenO  
#744209 Jag gick in till den lokale Husqvarnahandlaren o frågade detsamma för snart tio år sedan när jag som nybliven skogsägare skulle till o ta motorsågskörkort.
Jag kom u från affären med en 445 med triobrake
Den har fungerat bra till allt. En del jättestora tallar har nästan varit för stora för 13"-svärdet och likaså vedsågningen känns den lite i minsta laget men det blir inte så ofta. Den har till o med ersatt röjsågen en gång när jag (som vanligt) hade glömt ta med den till en röjningsdag. Den funkade bra men jag fick jätteont i ryggen.
Så n 445a har fungerat bra som endasåg till mina ganska måttliga behov även om jag numera kompletterat med en elsåg för veden och ärvt en Stihl 192 som jag använder när jag vill ha nåt mer svårstartat.

Avatar Fallback

Re: Endast en såg - vilken

maltex  
#744210 50 cc proffs/semiproffs med 13-15 tumssvärd då klarar man det mästa. Som ägare av en MS241 skulle nog den få stanna hemma om rotkapning stog på programmet.

Användarvisningsbild

Re: Endast en såg - vilken

Arvid0  
#744211 Har klarat mig med ms 260 i +10 år. Med 13" svärd är den tillräckligt smidig. Klumpig när man timrar men det funkar. Än har inget träd varit för stort för 15" svärdet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).