Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 490897 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Lillesves  
#744002
jannee skrev: Naturligtvis finns det andra sätt än kärnkraft att producera koldioxidfri el, men de tar mycket plats och uppgraderingar tar ingen plats alls. Om samma mängd el som produceras med ett kärnkraftverks uppgraderingar skulle komma från vindkraft istället, skulle det kräva en yta på mellan 13 208 och 18 388 kvadratkilometer, med tanke på kapacitetsfaktorn. Den lägre siffran motsvarar storleken på delstaten Connecticut, den högre Connecticut plus Rhode Island gånger två.

För att producera lika mycket energi med solceller skulle det krävas arealer på mellan 4169 kvadratkilometer (för solceller) och 5956 kvadratkilometer (termiskt). Den lägre siffran motsvarar ungefär tre gånger storleken på staden New York medan den högre är jämförbar med storleken på nationalparken Everglades.

Hur stora arealer björk måste man ha för att kunna producera lika mycket energi?
Nån som kan räkna på det så man kan avskriva det med ? Är det ens hållbart ?
Det är ju dessutom lagrad energi.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#744003
Lillesves skrev:
jannee skrev: Naturligtvis finns det andra sätt än kärnkraft att producera koldioxidfri el, men de tar mycket plats och uppgraderingar tar ingen plats alls. Om samma mängd el som produceras med ett kärnkraftverks uppgraderingar skulle komma från vindkraft istället, skulle det kräva en yta på mellan 13 208 och 18 388 kvadratkilometer, med tanke på kapacitetsfaktorn. Den lägre siffran motsvarar storleken på delstaten Connecticut, den högre Connecticut plus Rhode Island gånger två.

För att producera lika mycket energi med solceller skulle det krävas arealer på mellan 4169 kvadratkilometer (för solceller) och 5956 kvadratkilometer (termiskt). Den lägre siffran motsvarar ungefär tre gånger storleken på staden New York medan den högre är jämförbar med storleken på nationalparken Everglades.

Hur stora arealer björk måste man ha för att kunna producera lika mycket energi?
Nån som kan räkna på det så man kan avskriva det med ? Är det ens hållbart ?
Det är ju dessutom lagrad energi.

Solceller ger tex 1 600 000 kWh per hektar och år.
Björk med tillväxt 7 kubik per hektar och år ger totalt 18 550 kWh minus verkningsgraden
Så klar fördel solceller.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#744010 Vi diskuterade ju lite Peaker plants tidigare i tråden, tänkte det kunde vara roligt att räkna lite för att få en känsla av storheterna vi har inom elssystemet.

Ett tankeexempel, Sverige har valt att satsa helt på vindkraft för sin elförsörjning, hur många Karlshamnsverk (https://www.uniper.energy/sverige/reser ... amnsverket) skulle vi behöva som peaker plants för att undvika rullande nedsläckning. Topplasttimmen (Den timme vi har som högst effektbehov), 2020/2021 hade vi topplasttimme med effekbehov på 25 500 MW (https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... asttimmen/), om denna timme råkar infinna sig samtidigt som ett högtryck ligger över europa och vi har lite vind, i denna tankeövning säger vi att vindkraften täcker upp endast 10% av effektbehovet, 25 500 - 2 550= 22 950 MW, då behöver vi ha 35 st kraftverk liknande Karlshamn i effektreserven. (22 950/662=34,7st)

Om vi kör liknande scenario som ovan men tittar på vad en framtida elektrifierad fordonsflotta skulle kunna bistå med genom sin ackumulerade lagring av el i batterierna som ett alternativ till peaker plants: 2020 hade vi knappt 5 miljoner personbilar på vägarna (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... n_2020.pdf), om hela denna personbilsflotta hade bestått av elbilar där genomsnittsbatteriet har en lagringskapacitet på 70 kWh samt att alla bilar stått parkerade och fulladdade för att bistå elssystemet, hur långt hade det räckt? De 5 miljoner elbilarna hade klarat att hålla igång Sveriges elsystem under 15 timmar vid detta effektbehov. 5 000 000 x 70 000= 350 000 000 000 Wh.
350 000 000 000 / 22 950 000 000 = 15,2 h .

Se dessa två servett beräkningar för vad de är, men det skapar iallafall lite känsla för vilka storlekar vi pratar om i elssystemet.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#744014 Sen kan man ju spinna vidare och sätta in siffrorna lite mer i som det kan vara i dag. Vi har 25500 Mwh i behov och saknar 2000 Mwh i systemet och behöver täcka upp dom. Elbilarnas batteri skulle då räcka i lite drygt en vecka, 175 timmar. Så det är ingen liten samlad effekt som kommer finnas där.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Lillesves  
#744018
Robur Clivus skrev:Vi diskuterade ju lite Peaker plants tidigare i tråden, tänkte det kunde vara roligt att räkna lite för att få en känsla av storheterna vi har inom elssystemet.

Ett tankeexempel, Sverige har valt att satsa helt på vindkraft för sin elförsörjning, hur många Karlshamnsverk (https://www.uniper.energy/sverige/reser ... amnsverket) skulle vi behöva som peaker plants för att undvika rullande nedsläckning. Topplasttimmen (Den timme vi har som högst effektbehov), 2020/2021 hade vi topplasttimme med effekbehov på 25 500 MW (https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... asttimmen/), om denna timme råkar infinna sig samtidigt som ett högtryck ligger över europa och vi har lite vind, i denna tankeövning säger vi att vindkraften täcker upp endast 10% av effektbehovet, 25 500 - 2 550= 22 950 MW, då behöver vi ha 35 st kraftverk liknande Karlshamn i effektreserven. (22 950/662=34,7st)

Om vi kör liknande scenario som ovan men tittar på vad en framtida elektrifierad fordonsflotta skulle kunna bistå med genom sin ackumulerade lagring av el i batterierna som ett alternativ till peaker plants: 2020 hade vi knappt 5 miljoner personbilar på vägarna (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... n_2020.pdf), om hela denna personbilsflotta hade bestått av elbilar där genomsnittsbatteriet har en lagringskapacitet på 70 kWh samt att alla bilar stått parkerade och fulladdade för att bistå elssystemet, hur långt hade det räckt? De 5 miljoner elbilarna hade klarat att hålla igång Sveriges elsystem under 15 timmar vid detta effektbehov. 5 000 000 x 70 000= 350 000 000 000 Wh.
350 000 000 000 / 22 950 000 000 = 15,2 h .

Se dessa två servett beräkningar för vad de är, men det skapar iallafall lite känsla för vilka storlekar vi pratar om i elssystemet.

Tänkte du ett scenario med bara vindkraft ?
Det räcker inte med att titta på en timme. Man får addera och subtrahera produktion och förbrukning timme för timme över hela året. Jag har gjort det med ett script på data från tidigare år.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#744025
Lillesves skrev:
Robur Clivus skrev:Vi diskuterade ju lite Peaker plants tidigare i tråden, tänkte det kunde vara roligt att räkna lite för att få en känsla av storheterna vi har inom elssystemet.

Ett tankeexempel, Sverige har valt att satsa helt på vindkraft för sin elförsörjning, hur många Karlshamnsverk (https://www.uniper.energy/sverige/reser ... amnsverket) skulle vi behöva som peaker plants för att undvika rullande nedsläckning. Topplasttimmen (Den timme vi har som högst effektbehov), 2020/2021 hade vi topplasttimme med effekbehov på 25 500 MW (https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... asttimmen/), om denna timme råkar infinna sig samtidigt som ett högtryck ligger över europa och vi har lite vind, i denna tankeövning säger vi att vindkraften täcker upp endast 10% av effektbehovet, 25 500 - 2 550= 22 950 MW, då behöver vi ha 35 st kraftverk liknande Karlshamn i effektreserven. (22 950/662=34,7st)

Om vi kör liknande scenario som ovan men tittar på vad en framtida elektrifierad fordonsflotta skulle kunna bistå med genom sin ackumulerade lagring av el i batterierna som ett alternativ till peaker plants: 2020 hade vi knappt 5 miljoner personbilar på vägarna (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... n_2020.pdf), om hela denna personbilsflotta hade bestått av elbilar där genomsnittsbatteriet har en lagringskapacitet på 70 kWh samt att alla bilar stått parkerade och fulladdade för att bistå elssystemet, hur långt hade det räckt? De 5 miljoner elbilarna hade klarat att hålla igång Sveriges elsystem under 15 timmar vid detta effektbehov. 5 000 000 x 70 000= 350 000 000 000 Wh.
350 000 000 000 / 22 950 000 000 = 15,2 h .

Se dessa två servett beräkningar för vad de är, men det skapar iallafall lite känsla för vilka storlekar vi pratar om i elssystemet.

Tänkte du ett scenario med bara vindkraft ?
Det räcker inte med att titta på en timme. Man får addera och subtrahera produktion och förbrukning timme för timme över hela året. Jag har gjort det med ett script på data från tidigare år.


Det var bara en enkel räkneövning för att försöka få lite perspektiv på storheter inom elsystem, inte mer än så.

Vad är det du har tittat på?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Lillesves  
#744033
Robur Clivus skrev:
Lillesves skrev:
Robur Clivus skrev:Vi diskuterade ju lite Peaker plants tidigare i tråden, tänkte det kunde vara roligt att räkna lite för att få en känsla av storheterna vi har inom elssystemet.

Ett tankeexempel, Sverige har valt att satsa helt på vindkraft för sin elförsörjning, hur många Karlshamnsverk (https://www.uniper.energy/sverige/reser ... amnsverket) skulle vi behöva som peaker plants för att undvika rullande nedsläckning. Topplasttimmen (Den timme vi har som högst effektbehov), 2020/2021 hade vi topplasttimme med effekbehov på 25 500 MW (https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... asttimmen/), om denna timme råkar infinna sig samtidigt som ett högtryck ligger över europa och vi har lite vind, i denna tankeövning säger vi att vindkraften täcker upp endast 10% av effektbehovet, 25 500 - 2 550= 22 950 MW, då behöver vi ha 35 st kraftverk liknande Karlshamn i effektreserven. (22 950/662=34,7st)

Om vi kör liknande scenario som ovan men tittar på vad en framtida elektrifierad fordonsflotta skulle kunna bistå med genom sin ackumulerade lagring av el i batterierna som ett alternativ till peaker plants: 2020 hade vi knappt 5 miljoner personbilar på vägarna (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... n_2020.pdf), om hela denna personbilsflotta hade bestått av elbilar där genomsnittsbatteriet har en lagringskapacitet på 70 kWh samt att alla bilar stått parkerade och fulladdade för att bistå elssystemet, hur långt hade det räckt? De 5 miljoner elbilarna hade klarat att hålla igång Sveriges elsystem under 15 timmar vid detta effektbehov. 5 000 000 x 70 000= 350 000 000 000 Wh.
350 000 000 000 / 22 950 000 000 = 15,2 h .

Se dessa två servett beräkningar för vad de är, men det skapar iallafall lite känsla för vilka storlekar vi pratar om i elssystemet.

Tänkte du ett scenario med bara vindkraft ?
Det räcker inte med att titta på en timme. Man får addera och subtrahera produktion och förbrukning timme för timme över hela året. Jag har gjort det med ett script på data från tidigare år.


Det var bara en enkel räkneövning för att försöka få lite perspektiv på storheter inom elsystem, inte mer än så.

Vad är det du har tittat på?

Bra, jag ville också få lite perspektiv på hur stora mängder energi vi pratar om.
Jag satte upp ett scenario att man tar bort kärnkraften och bygger ut vindkraften med en faktor tre men behåller övrig kraft oförändrad.
Jag körde detta på den statistik som finns att ladda ner från svk.se, alla timmar.
Det jag såg var att år 2020 verkar varit ett ganska blåsigt år. Det hade räckt med ett batterilager på 300 GWh.
År 2019 hade det behövts ca 2000 GWh.
Jag väntar på komplett statistik från 2021, så får jag se hur det verkar.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#744040
Tänkte du ett scenario med bara vindkraft ?
Det räcker inte med att titta på en timme. Man får addera och subtrahera produktion och förbrukning timme för timme över hela året. Jag har gjort det med ett script på data från tidigare år.


Det var bara en enkel räkneövning för att försöka få lite perspektiv på storheter inom elsystem, inte mer än så.

Vad är det du har tittat på?

Bra, jag ville också få lite perspektiv på hur stora mängder energi vi pratar om.
Jag satte upp ett scenario att man tar bort kärnkraften och bygger ut vindkraften med en faktor tre men behåller övrig kraft oförändrad.
Jag körde detta på den statistik som finns att ladda ner från svk.se, alla timmar.
Det jag såg var att år 2020 verkar varit ett ganska blåsigt år. Det hade räckt med ett batterilager på 300 GWh.
År 2019 hade det behövts ca 2000 GWh.
Jag väntar på komplett statistik från 2021, så får jag se hur det verkar.


Kul projekt, ja stämmer den beräkningen och vi beslutar att lägga ned kärkraften kanske man ska köpa aktier i Volvo Cars, behövs ju 28,5 miljoner elbilar lika mitt exempel om vi ska täcka det behovet med V2G 😉.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#744057 Så när det inte blåser, får vi inte köra bil?

Samt har vi bara vind och våra grannländer gjort samma sak. Var ska vi skicka elen som blir överflödig de blåsiga dagar och vem ska betala för de negativa priserna? Behöver vi köpa en bil vi inte kan använda när det är vindstilla, för att säkerställa att kyl&frys håller temperaturen?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#744103 Nu är det förhöjd hotbild mot dom svenska kärnkraftverken efter samordnade drönaröverflygningar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lV ... ingdronare

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

HannuRöj  
#744154 😥 Kan vara inget annat än hybridkrig. Målet är att få folket vara rädda och på det vis skadegöra politiskt beslutfattande.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#744159 Det är omöjligt att skrämma upp tröga svenskar. Vi accepterar ALLT vad myndigheterna gör och säger.
Är det mot förmodan någon som har en motsatt uppfattning anses denne var mindre vetande.
Bara detta att acceptera 4 olika prisområden för svensk el säger lite om hur lättpåverkade vi är.
Varför är det inte samma prisskillnad på bensin/diesel kan man undra.
Varför ska jag/vi som inte kan nyttja kollektivtrafik vara med och sponsra (via skattsedeln, men ändå)
Nää, då ska allt vara kollektivt - rättvist, men inte i andra fall.
Ja, ja vet har mig själv att skylla eftersom jag/vi bor på landsbygden, men vi alla kommer en gång från landsbygden, nu ska vi som stannat kvar straffas.
Och jag är både förbannad men glad - fick tillbaka strömmen för ett par timmar sedan :-bd

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#744174 Hade du lånat ut den?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744179 Det är ju stora skillnader i prisområdena. Här nere i söder verkar priset till stora delar sättas av vad danskar, tyskar och balter är beredda att betala, medan det i de två norra områdena är andra prismekanismer som styr. Jag kollade på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ vid lunchtid och alldeles nyss. I norr är det betydligt lägre priser som dessutom inte varierar så mycket över dagen. Norrmännen har det likadant som vi har det här nere (trots en helt annan fördelning av produktionsmedlen), medan finnarna haft i stort sett samma pris vid de båda tillfällena. OBS att Sverige verkar ha exporterat 5-6 GW nästan hela dagen.

Således känns det som att debatt om kärnkraft, vattenkraft, vindkraft eller något annat för att få koll på elpriserna är relativt meningslös när det verkar vara till stora delar andra faktorer som styr priset, vilket varierar även om mixen av energislag är i stort sett konstant.

$matches[2]

$matches[2]

1642457399_skaermklipp00.jpg


PS. Här nere kostade elen 2 kr/kWh + moms under december 👎

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#744279 "Kan Oskarshamn och OKG bli ett Silicon Valley för framtidens svenska energisystem?"
https://www.uniper.energy/sverige/nyhet ... i-sverige/

SMR har potential att bli ett viktigt ben i de framtida elsystemen och en viktigt exportprodukt för Sverige, kanske kan bli vår motsvarighet till Danskarnas framsynta satsning på vindkraft och de exportmöjligheter den satsningen gett dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).