Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129062 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

ingvarhult  
#621340 Hej Pelle, Ingvar Hult heter jag och är också ättling till Stålbergarna på min mammas sida (hon hette Lena Stålberg som ogift). Min morfars far Karl Erik Stålberg var äldre bror till Jonas såvitt jag förstår och var med och drev smedjan. Jag har nyligen börjat släktforska, egentligen alltför sent då jag snart fyller 50 år och dom äldre är döda för länge sedan. Då tråden är snart två år gammal vet jag inte om jag får svar på detta men jag har lite undringar om släkten Uhr, om det var så att bröderna Per Stålberg och Olof Åberg hette Uhr från början och sedan bytte namn till Stålberg/Åberg. Har lite fler undringar också. Med vänlig hälsning Ingvar

pellargonen skrev:Gotland 20.5 2018
Hej Yxupphittaren,
Eftersom jag själv är ättling till Per Sålberg så kan jag nog säga attdin yxa troligtvis har tillverkats av min farfarsfar.Han Per ärvde en gammal smedja från 1700 talets början där familjen Uhr sedemera Stålberg tillverkat yxor i drygt 200 år. Min Farfar Jonas Pers son övertog verksamheten i början av sekelskiftet 1800-1900.Farfars Far Per var synnerligen produktiv och en kusin till mig har hittat information att man i slutet av 1800 talet gjorde 8 tusen dussin yxor per år dvs 96.000 yxor och det var ett 20 tal som arbetade i smedjan .Det ansågs att Yx smedjan eller faktoriet som det kallades var ett av Edsbyns större industrier. En nedgång i produktionen kom dock då min farfar Jonas tog över.
Han var strikt religiös och ville inte tjäna pengar på en produktion,han tjänade väldigt dåligt och på 1950 talet upphörde yxproduktionen och man började tillverka gatljus-stolpar.Produktionen avstannade och 1957 dog farfar Jonas och ingen ville ta över verksamheten.
Varför jag kan säga att det troligtvis var farfars far Per är att smedjans signum P.S sattes ca 2 cm lägre och man hade längs ner vid eggen en hårdstålskil av mycket härdat stål som tål många vässningar men fördyrade yxan, sedan hade smederna slagit in en järnkil där yxskafter går in i yxan för att den inte skulle ramla av. Tyvärr revs smedjan i början av 60-talet av någon släkting.Synd det var massor av intressant industrihistoria med vatten hjul som tillförde kraft på 1800talet genom sinnrika läderband och s småningom gjorde farfar ett eget litet kraftverk där han fick el till produktionen och närliggande gårdar. Ullungsfors heter området INTE Urafors
Med vänlig hälsning
Pelle Stålberg 77 år

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

DennisCA  
#710480 Ska jag väl hämta nästa vecka
Bild


Ingen stämpel syns nånstans men det har ett visst billnäs utseende.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#710507 Inte olik Billnäs. Men även Kellokoski gjorde liknande.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#710533 Påminner om den här som jag har och visar ungarna i skogen när
jag drar samtalet om vilket värde en yxa hade genom olika tidsåldrar.
1619205643_p6200421.jpg

1619205643_p6200422.jpg

Där jag vux upp gick den under namnet "skipsbyggerbile", och
man använde till flathugga och nästan som en hyvel.

Och varje gång ungar får se den ropar de: "Usch - är den
för att hugga huvudet av folk!" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

hkkv  
#710654
1619288322_20210424_103058.jpg
Har en Billnäs och en okänd, men med tre körnslag utan skaft. Ska göra ett när tid eller ork finns:-)

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

DennisCA  
#711318 Här är den igen, avrostad och slipad, nu rakar den hår av armen. Logon kom fram under rosten också, det är en Billnäs, 2.3 kg

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Jumper809  
#711388 Nice! Billnäs och kellokoski historiskt väldigt viktiga för Finland.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#726578 Fick hem en fin Kellokoski idag.

1631090757_b032cbf4-c28b-4cdc-bd61-c6213ab70000.jpeg


1631090757_7a56a5ea-82fb-41a4-90a0-135e5fd81e0c.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Jumper809  
#742180 Mellandagarnas tidsfördriv. Restaurering av en billnäs 12.2 samt en billnäs 1123 som fick björkskaft enligt finländska traditionen. Formen på skaften blev inte traditionsenliga men oj vad tillfredställande att försöka skapa något från det man själv huggt för ett par år sen! Dessvärre dök en liten kvist upp på det längre skaftet..

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Norrtull  
#742946 Skulle vilja köpa lite yxor av olika slag, men var hittar ni alla era yxor?
Har letat lite på blocket, men där gör man inte några fynd :)
Letar dock främst efter klyvyxor, mitt primära behov är för tillverkning av ved.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742949 Tja, en bra klyva från t.ex Hultafors brukar finnas i bygghandeln och Swedol.

En Husqvarna-butik (motorsågar, gräsklippare etc.) brukar kunna ta hem Husqvarnas yxor (som väl görs av Hultafors?).

Gränsfors yvxor finns på bl.a. Naturkompaniet och Skogma.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742950 Jag har hittat många på skroten, loppisar, samlare, veteran marknader.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#742959 Tradera har jag hittat många på.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Jumper809  
#743936 Fick tag på en lämplig björkbit. Riktigt torr men i kortaste laget. Räckte till ett 40cm skaft i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Williamm  
#744744 Det är ska bli min "nya" fällksilyxa:
1642791001__mg_8947.jpg

En Säter Banko på 2,25 kg. Den har troligen vägt 2,3-2,5 som ny. Jag har aldrig sätt en hugg-yxa i den storleken. (de brukar väl vara 0,9-1,2)
1642791002__mg_8946.jpg
1642790995__mg_8948.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).