Motorsåg och handhållet

Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

283 inlägg 129893 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Nyborg  
#743824 Tyckte faktiskt att det skiljde en del... 🌲 💪

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#743836
Nyborg skrev:Tyckte faktiskt att det skiljde en del... 🌲 💪

Alkylat är alkylat oavsett vad som står på dunken och det kan man lätt konstatera om man läser databladen för de olika märkena som alla har den sammansättning som regleras i drivmedelslagen..🙂

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Williamm  
#743843
Nyborg skrev:Tyckte faktiskt att det skiljde en del... 🌲 💪

Tack!

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Nyborg  
#743847
anersimyra skrev:
Nyborg skrev:Tyckte faktiskt att det skiljde en del... 🌲 💪

Alkylat är alkylat oavsett vad som står på dunken och det kan man lätt konstatera om man läser databladen för de olika märkena som alla har den sammansättning som regleras i drivmedelslagen..🙂

Men sågen går uppenbarligen olika beroende på bränsle...

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743855 Det där med bränslebyta får jag bra med jobb av. Inget jag vill rekommendera..

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#743879 Ja det är konstigt för jag har bytt mellan macksoppa och alkylat då och då och aldrig behövt göra annat än att justera om lite.
Och alkylat är väl alkylat, även om det heter aspen eller ej😅

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

hva555  
#743894 Knepigt ämne det här men kan det inte vara så här

Det finns tydligen normer för alkylat, normer kan ange max eller min värde men begränsar tex inte min uppåt eller max nedåt. Det kan alltså bli lite olika blandningar, eller ?

Det finns nog inte lika många tillverkare som det finns sorter av alkylat. Alltså bör det kunna finnas samma blandning i burkar med olika namn.

Stora märken kan av intresse av att veta vad dom säljer medan mindre är nöjda om dom kan kalla det alkylat. Skulle tex kunna var Husqvarna i Biltemas dunk en gång men en annan blandning en annan gång (som då gav biltemas inköp ett bra pris och uppfyller normen men är en annan blandning än Husqvarna)

Jula har just nu 3 st 2t alkylat med lite olika beskrivning.

Så att alla alkylat är lika verkar väl inte troligt. Sen gör var och en sina erfarenheter och handlar efter det. Har jag fel ?

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Nyborg  
#743896
hva555 skrev:Knepigt ämne det här men kan det inte vara så här

Det finns tydligen normer för alkylat, normer kan ange max eller min värde men begränsar tex inte min uppåt eller max nedåt. Det kan alltså bli lite olika blandningar, eller ?

Det finns nog inte lika många tillverkare som det finns sorter av alkylat. Alltså bör det kunna finnas samma blandning i burkar med olika namn.

Stora märken kan av intresse av att veta vad dom säljer medan mindre är nöjda om dom kan kalla det alkylat. Skulle tex kunna var Husqvarna i Biltemas dunk en gång men en annan blandning en annan gång (som då gav biltemas inköp ett bra pris och uppfyller normen men är en annan blandning än Husqvarna)

Jula har just nu 3 st 2t alkylat med lite olika beskrivning.

Så att alla alkylat är lika verkar väl inte troligt. Sen gör var och en sina erfarenheter och handlar efter det. Har jag fel ?

Kan tro det också. Eftersom det är märkbar skillnad på olika alkylater.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Hema  
#743907
hva555 skrev:Knepigt ämne det här men kan det inte vara så här

Det finns tydligen normer för alkylat, normer kan ange max eller min värde men begränsar tex inte min uppåt eller max nedåt. Det kan alltså bli lite olika blandningar, eller ?

Det finns nog inte lika många tillverkare som det finns sorter av alkylat. Alltså bör det kunna finnas samma blandning i burkar med olika namn.

Stora märken kan av intresse av att veta vad dom säljer medan mindre är nöjda om dom kan kalla det alkylat. Skulle tex kunna var Husqvarna i Biltemas dunk en gång men en annan blandning en annan gång (som då gav biltemas inköp ett bra pris och uppfyller normen men är en annan blandning än Husqvarna)

Jula har just nu 3 st 2t alkylat med lite olika beskrivning.

Så att alla alkylat är lika verkar väl inte troligt. Sen gör var och en sina erfarenheter och handlar efter det. Har jag fel ?

Av samma anledning köper jag inte livsmedel från matbutikernas egna livsmedelsmärken.

(Heinz har absolut inte råd med negativ PR på sin ketchup. ICA kan ha taskig ketchup, för de har procentuellt så mycket andra varor att luta sig tillbaka till. Inte ovanligt att det saknas information på dessa produkter över vem som är originaltillverkaren, som lika lätt kan bytas nästa vecka).

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743914 Bränsle och oljors egenskaper är olika.
Ett bränsle med en viss olja ger vissa egenskaper. Byts nån av dem blir det annorlunda.
Stihls Motomix, Husqvarnas XP fuel och Aspen 2t är inte samma bränsle, de har inte samma oljor. Samma olja kan ha olika färg men samma egenskaper. Olika oljor kan ha samma färg men olika egenskaper.
Även Alkylat bränsle skiljer i sina sammansättningar och egenskaper.
Vissa "alkylat bränsle"är inte ens petrolium produkt. "Miljö bensin, helt fri från petrolium" läste jag på en.
Byta mellan olika bränsles och dess egenskaper medför en risk att nåt händer.
Har 4 såg här just nu av just denna anledning.

Quorns köttbullar har inget kött i sig.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#743917
hva555 skrev:Knepigt ämne det här men kan det inte vara så här

Det finns tydligen normer för alkylat, normer kan ange max eller min värde men begränsar tex inte min uppåt eller max nedåt. Det kan alltså bli lite olika blandningar, eller ?

Det finns nog inte lika många tillverkare som det finns sorter av alkylat. Alltså bör det kunna finnas samma blandning i burkar med olika namn.

Stora märken kan av intresse av att veta vad dom säljer medan mindre är nöjda om dom kan kalla det alkylat. Skulle tex kunna var Husqvarna i Biltemas dunk en gång men en annan blandning en annan gång (som då gav biltemas inköp ett bra pris och uppfyller normen men är en annan blandning än Husqvarna)

Jula har just nu 3 st 2t alkylat med lite olika beskrivning.

Så att alla alkylat är lika verkar väl inte troligt. Sen gör var och en sina erfarenheter och handlar efter det. Har jag fel ?

I går träffade jag en kamrat som jag inte sett sedan gymnasiet. Det visade sig att han jobbade som expert på ” horisontella lyft.”.. 🤔 det innebär att han var expert på efterinstallation och demontering av en hel rad olika maskiner i allt från sjukhus, kraftverk och annan industri. En sådan maskin var en etikeringsmaskin vilket är en maskin som limmar fast klistermärken på plastdunkar, och denna maskin installerades hos ett olje och bränslebolag som levererar bränslen och oljor till allt från biltema till samtliga svenska mackkedjor och andra säljställen. På förmiddagen kunde denna maskin märka upp förpackningar avsedda för Biltema och på eftermiddagen till annat säljställe men innehållet i dunkarna var detsamma. En olja med en viss specifikation säljs, förpackas och distribueras från samma leverantör men till en rad olika säljställen men såklart i olika förpackningar med varierande text på etiketten.. 😀 vad gäller alkylat så kan man ju alltid kontrollera innehållet genom att studera säkerhetsdatabladet och själv göra sig en uppfattning om man tror sig kunna finna några avgörande avvikelser mellan de olika märkena som produceras på några få raffinaderier nere i Europa. Att färg på vätskan och lukt på avgaserna avviker är förstås sant, men att någon skulle välja att blanda i en billigare 2T olja med sämre egenskaper än konkurrenternas och att detta skulle kunna påvisas av oss konsumenter bär inte direkt sannolikhetens prägel, så att säga. Själv är jag som kanske är bekant storkonsument och daglig användare av alkylat och har så varit sen alkylat introducerades på marknaden och jag har inte noterat någon som helst skillnad i gången på någon av de tiotalet maskiner jag för närvarande använder, och att detta enbart skulle bero på tur bär ju heller inte direkt sannolikhetens prägel, så att säga.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743939 Det är informativt att läsa inehåll och produkt beskrivningar. Även testa o se egenskaper
Detta ger i sig ett spännande resultat.
Ser man sen många olika och dess resultat får man lite mer att gå på än sin egen erfarenhet.
Man kan själv köra en såg på enbart ett bränsle o se hur det funkar. Tyvärr blir det omöjligt att göra med alla då det är ibland rätt kostsamt.
Men är man flera går det rätt bra.
Har man två likadana såg på olika bränsle som går ungefär lika mycket kan man om man har lite tur se skillnadervi hur det påverkar sågen.
Byts det två bränsleledningar på ett år och förgasar strul på den ena men inte den andra kan man misstänka bränslet är orsak.
Får man detta bekräftat flera ggr då känner man sig mer säker.

Att byta melkan olika bränslevoch dess egenskaper ställer ibland till det ich det blir oklart vad som orsakat problem. Efter ett antal liknande blir det ofta en klarare bild med gemensamma nämnare.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#743948
Mange skrev:Det är informativt att läsa inehåll och produkt beskrivningar. Även testa o se egenskaper
Detta ger i sig ett spännande resultat.
Ser man sen många olika och dess resultat får man lite mer att gå på än sin egen erfarenhet.
Man kan själv köra en såg på enbart ett bränsle o se hur det funkar. Tyvärr blir det omöjligt att göra med alla då det är ibland rätt kostsamt.
Men är man flera går det rätt bra.
Har man två likadana såg på olika bränsle som går ungefär lika mycket kan man om man har lite tur se skillnadervi hur det påverkar sågen.
Byts det två bränsleledningar på ett år och förgasar strul på den ena men inte den andra kan man misstänka bränslet är orsak.
Får man detta bekräftat flera ggr då känner man sig mer säker.

Att byta melkan olika bränslevoch dess egenskaper ställer ibland till det ich det blir oklart vad som orsakat problem. Efter ett antal liknande blir det ofta en klarare bild med gemensamma nämnare.

Att få fram eventuella mätbara skillnader kan egentligen bara göras i en kontrollerad miljö med början i flera pilotstudier som sen sammanställs i en större studie. Allt annat blir inget annat än anekdotisk bevisföring dit jag även räknar mina egna påståenden..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743953 Varsågod, jör på.
Ser fram emot resultaten du får. Kan vi se om o vad som skiljer andras.

Ny såg, ett bränsle o kör så det ryker, dokumentera bränslemängd , drift timmar och service/Reperationer/kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#743961
Mange skrev:Varsågod, jör på.
Ser fram emot resultaten du får. Kan vi se om o vad som skiljer andras.

Ny såg, ett bränsle o kör så det ryker, dokumentera bränslemängd , drift timmar och service/Reperationer/kostnader.

Nej, något sådant test har jag vare sig resurser eller kunskap till att utföra utan jag håller mig till de erfarenheter jag skaffat mig under ett långt yrkesliv. Och vad jag anser i ” alkylatfrågan ” torde för de flesta här på forat vara väl känt..🙂👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).