Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 491203 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743806
Erre skrev:https://www.barometern.se/nybro/att-bo-pa-gransen-till-det-forbjudna-inte-vart-att-ha-det-sahar-5f3fa553/

En gammal barndomsvän till mig.


Känner du Alexander?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#743812
Arvid0 skrev:
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Det kommer nog vara upp till var och en hur man vill använda sitt bilbatteri. Men många kommer vilja ta chansen att använda batteriet för att tjäna pengar. Nu finns det ju batterier som klarar 160 000 mils körning för framtidens bilar. Det är inte många som kör så mycket och då kan man använda väldigt mycket kapacitet som energilager. Det blir då också ett billigt energilager och det behövs då en ganska liten prisökning på elen för du ska tjäna ihopa pengar till batterikostnaden.
https://etn.se/index.php/nyheter/66072- ... miles.html


Stämmer att utvecklingen går framåt på batteritekniken och laddcykler ökas, jag skulle gärna ha en eldriven pickup typ Ford F150, https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/ Tror den enklaste och första lösning för V2G kommer vara att man använder den lagrade elen för den egna bostaden vid dyra elpriser/Strömavbrott, dock är det viktigt att komma ihåg skala när man diskuterar elsystemet, ett liknande bilbatteri klarar försörja ett hus någon enstaka dag/dagar under den kalla perioden men kommer trots det vara viktigt del av lösningen.


Synd bara att man kommer behöva c-kort när/om den kommer till Europa, men de andra tillverkarna har motsvarande modeller inom kort.

Min gissning är att varje fastighet/ hus kommer vara sin egna "cell". Solceller, vindsnurra, turbin beroende på förutsättning och att man sedan laddar en batteribank/vätgas eller annat. Att konsumtionen från elleverantörer kommer vara noll eller minus på ett år sett.

Nackdelen med den lösningen är att det inte blivit en förbättring på totalen. Snarare en katastrof av resursbehov, jämfört med hur vi har haft det.

Att bygga oplanerbar elproduktion är minst sagt som att gå över ån för vatten.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743818 @RoburClivus

När jag räknade på ljungbyholmsparken så får jag det till att dom förväntar sig c:a 25% produktion av installerade effekten?

Jag är verkligen inte bra på el, men om det är så att man saluför detta med maxeffekt, men i verkligheten kanske man ligger på 30% av installerad effekt, då är det ju värre än jag trodde!

Snart framstår ju finska reaktorn som prisvärd.

Jag kan inte hitta några produktionssiffror på befintliga havsparker heller, bara installerad effekt.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743825
Hema skrev:
Nackdelen med den lösningen är att det inte blivit en förbättring på totalen. Snarare en katastrof av resursbehov, jämfört med hur vi har haft det.

Att bygga oplanerbar elproduktion är minst sagt som att gå över ån för vatten.


Javisst är det jobbigt att behöva sänka sin standard och anpassa sig. Den där eviga tillväxten är en utopi.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Erre  
#743827
r93 skrev:
Erre skrev:https://www.barometern.se/nybro/att-bo-pa-gransen-till-det-forbjudna-inte-vart-att-ha-det-sahar-5f3fa553/

En gammal barndomsvän till mig.


Känner du Alexander?

Ja.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743828
r93 skrev:
Robur Clivus skrev:Tror dock detta område med fasta prisavtal kommer bli en gamechanger i energi debatten beroende på hur det utvecklas framöver.

https://sverigesradio.se/artikel/elbola ... -prischock

https://sverigesradio.se/artikel/flera- ... -stor-risk


Absolut, man kan bli ganska provocerad av vissa debattörer att ”man får skylla sig själv” om man har rörligt.

Ska man räkna med att mat och bränsle kan öka fyrdubbelt på tre månader?

Det smäller ju till rejält, elräkning på tex 3000, sen 6000 och nu 12000…. Det ökar fort.


Visst är det jobbigt att inte någon annan räddar en och tänker åt en. Smidigt att bara glida med och så räddar storebror en när/om det blir fel.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743829
Erre skrev:
r93 skrev:
Erre skrev:https://www.barometern.se/nybro/att-bo-pa-gransen-till-det-forbjudna-inte-vart-att-ha-det-sahar-5f3fa553/

En gammal barndomsvän till mig.


Känner du Alexander?

Ja.


Ok, Kul 😃

Men då vet du ju att han tillhör inte den gnälliga skaran människor!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743830 Jag läste någonstans att nya havsbaserade verk (280 meter höga) lär komma upp i ca 35 % av installerad effekt.
Solceller beräknas (i Sverige) ge mellan 8 till 10 % av installerad effekt.
Växjö säkert lägre eftersom den staden tydligen är väldigt solfattig. :oops:
Nedan är siffror under optimala (teoretiska) förhållanden
2010 2015 2020 2025 2030
Effekt (MW) per turbin 2,00 3,00 4,20 6,50 8,00
Kapacitetsfaktor 25% 26% 37% 40% 45%
Produktion (MWh) per vkv 4 380 6 833 13 613 22 776 31 536
Totalhöjd (m) 130 150 200 240 260
Rotordiameter (m) 80 100 140 170 200
Tornhöjd (m) 90 100 130 155 160
Svepyta (m2) 5 024 7 850 15 386 22 687 31 400
Tyvärr kommer siffrorna inte i rad under varandra men det är vad jag hittat.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743831
Arvid0 skrev:
r93 skrev:
Robur Clivus skrev:Tror dock detta område med fasta prisavtal kommer bli en gamechanger i energi debatten beroende på hur det utvecklas framöver.

https://sverigesradio.se/artikel/elbola ... -prischock

https://sverigesradio.se/artikel/flera- ... -stor-risk


Absolut, man kan bli ganska provocerad av vissa debattörer att ”man får skylla sig själv” om man har rörligt.

Ska man räkna med att mat och bränsle kan öka fyrdubbelt på tre månader?

Det smäller ju till rejält, elräkning på tex 3000, sen 6000 och nu 12000…. Det ökar fort.


Visst är det jobbigt att inte någon annan räddar en och tänker åt en. Smidigt att bara glida med och så räddar storebror en när/om det blir fel.


Absolut, sådana här prisstegringar får man ju räkna med när vi stänger kärnkraft.

Dumma pensionärer som tror på politikerna att priset kan öka lite, men bara marginellt.

Ska vi gissa vad priset på bundet elpris blir till hösten?

Kommer det ens gå att teckna?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Erre  
#743832 Nej det gör han inte. Var inte så jag menade med det inlägget.
Menade mer att om man funderar på att överge sin nybyggda gård pga av oväsen från vindkraftverk så är det nog inget någon vill ha in på sin knut.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743835
Erre skrev:Nej det gör han inte. Var inte så jag menade med det inlägget.
Menade mer att om man funderar på att överge sin nybyggda gård pga av oväsen från vindkraftverk så är det nog inget någon vill ha in på sin knut.


Korrekt!!
Han har ju äntligen ”kommit hem” kan man säga 😜

Han farfar arrenderade mina åkrar när han levde.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743838
r93 skrev:@RoburClivus

När jag räknade på ljungbyholmsparken så får jag det till att dom förväntar sig c:a 25% produktion av installerade effekten?

Jag är verkligen inte bra på el, men om det är så att man saluför detta med maxeffekt, men i verkligheten kanske man ligger på 30% av installerad effekt, då är det ju värre än jag trodde!

Snart framstår ju finska reaktorn som prisvärd.

Jag kan inte hitta några produktionssiffror på befintliga havsparker heller, bara installerad effekt.

Kapacitetsfaktorn beror på val av vindkraftverk läge mm. Högst har havsbaserad vindkraft. Här är exempel på 2 danska parker som beräknas till 52 procent i kapacitetsfaktor och det är ju riktigt bra.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... raftparker

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743839 Nästan all kommuner i södra och mellersta Sverige har börjat dra öronen åt sig när det gäller landbaserad vindkraft.
Å andra sidan överväger just nu staten att ta bort kommunernas vetorätt, enligt inslag i Rapport för några veckor sedan.
HUALIGEN
Till Vedproducent.
Enligt befintlig statistik ger nya moderna vindkraftverk ungefär lika mycket energi i % av installerad effekt som gamla snart utslitna svenska kärnkraftverk.
Den stora skillnaden är att kärnkraftverken levererar oberoende väderleken.
Havsbaserad vindkraft i all ära, dock just där är militären negativ och har tydligen vetorätt.
Kommer sedan något ljushuvud på vågkraftverk kommer säkert sjöfarten/fiskeindustrin att lägga sitt veto.
Nää, placera vindkraftverken just exakt där konsumtionen äger rum - mitt i städerna.
Några buller eller ljusproblem kan inte uppstå, endast problem med lite is från rotorbladen, men lite får man väl tåla. :-bd

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#743842
Arvid0 skrev:
Hema skrev:
Nackdelen med den lösningen är att det inte blivit en förbättring på totalen. Snarare en katastrof av resursbehov, jämfört med hur vi har haft det.

Att bygga oplanerbar elproduktion är minst sagt som att gå över ån för vatten.


Javisst är det jobbigt att behöva sänka sin standard och anpassa sig. Den där eviga tillväxten är en utopi.

Vad är det för trams du skriver? Och på hopp på andra? Om vi ser till totalen, när det kommer till miljö och klimat är kärnkraften bäst. Har inget med evig tillväxt att göra.

Men nu när vi vill minska utsläpp och elektrificera mer och mer, behöver vi elproduktion som vi kan lita på.

Hade man krävt att sol och vind skulle tvingas va planerbar, hade de tvingasts till att ha frekvens-styrning, reservkraft osv. Vilket hade lett till att vi inte hade satsat på detta från första början. Hela detta är ett gigantiskt svek mot natur och miljö, för att inte snacka om alla de som blivit lurade (som tror att de gör något gott) . Det har blivit en religion.

När det nu uppenbart är direkt otrevligt att bo i närheten av ett vindkraftverk, hur tror ni att det marina livet kommer att må? In behöver inte tro, för man förstår illa kvickt att det kommer bli oerhörd påverkan på allt liv i vatten sjö som hav.

Nej! SOL&VIND, ska inte få ett jæ#&a öre till!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743844
jannee skrev:Nästan all kommuner i södra och mellersta Sverige har börjat dra öronen åt sig när det gäller landbaserad vindkraft.
Å andra sidan överväger just nu staten att ta bort kommunernas vetorätt, enligt inslag i Rapport för några veckor sedan.
HUALIGEN
Till Vedproducent.
Enligt befintlig statistik ger nya moderna vindkraftverk ungefär lika mycket energi i % av installerad effekt som gamla snart utslitna svenska kärnkraftverk.
Den stora skillnaden är att kärnkraftverken levererar oberoende väderleken.
Havsbaserad vindkraft i all ära, dock just där är militären negativ och har tydligen vetorätt.
Kommer sedan något ljushuvud på vågkraftverk kommer säkert sjöfarten/fiskeindustrin att lägga sitt veto.
Nää, placera vindkraftverken just exakt där konsumtionen äger rum - mitt i städerna.
Några buller eller ljusproblem kan inte uppstå, endast problem med lite is från rotorbladen, men lite får man väl tåla. :-bd

Nej avsevärt mindre. Finska reaktorn tex som ska vara det absolut bästa som finns har termisk effekt på 4300 Mwh och 1600 Mwh el. Det blir 37 procent i kapacitetsfaktor även om den aldrig står still men så blir det ju inte utan det blir stillestånd också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).