Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Övergång till blädning

89 inlägg 29024 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743753 I den kortsiktiga "planen" blir det så. Jag skall minska ner på de större granarna. Det kommer också att bli en del gallring av lövträd där de står för tätt.

Och sedan kommer den långsiktiga planen. Vad det slutar med vet jag inte men jag behöver inte bestämma idag😀. På gott och ont tar ju allt lite tid i skogen....

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#743754 Beroende på ditt avkastningskrav så kan din kortsiktiga plan för de 17 hektaren sträcka sig över flera decennier och därmed bli din ganska långsiktiga plan.
Alternativt så gör du tvärtom. Gallrar gradvis ut löv och tall och sparar alla mindre gransr, för att på lång sikt, 100-150 år, omvandla beståndet till en blädningsskog.
Eller gör olika i olika delar av de 17 hektaren. Dela upp i fyra mindre bestånd som sköts olika.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743788 Jag tror också att min kortsiktiga plan kan dra ut på tiden....

Anledningen till att jag vill minska gran är tidigare hårda granbarkborreangrepp. En blädningsskog är väl i praktiken granskog. Och då har vi risken med granbarkborre😡.

En långsiktig plan (som inte handlar om att hugga ner....) är att öka andelen tall. På nyare hyggen har jag har sått tall och väntar nu på resultatet. Och på ett annat område med en lyckad granföryngring har det visat sej finnas rätt mycket naturlig tall. Dessa vårdar jag ömt och blir väl till sist tvungen att röja bort gran för att ge dem ljus

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#743792 Granskog har klarat granbarkborre i 20 miljoner år. Den orsakar ekonomiska förluster, men om målet inte är att maximera avkastningen kanske inte det spelar så stor roll?
Jag har aldrig hört talas om några stora angrepp av granbarkborre i de områden där det finns mycket fullskiktad skog.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

jannee  
#743794 20 miljoner år, fakta på det!
Har för mig att granskog inte funnits så länge i Sverige, man kan ha fel i detta också.
Är det inte klimatförändringen eller väderförändringen som egentligen är den stora boven.
Här nere i söder började det med Gudrun, därefter Per, detta tillsammans med att staten inte ville ta hand om det omkullblåsta virket bäddade för granbarkborren, sedan kom denna torra och varma sommar 2018 och återigen en massa områden där borrarna fick fritt spelrum eftersom träden skulle stå kvar i de s.k naturskogarna.
Därefter har det verkligen fortsatt med att var gynnsam väderlek för borrarna.
Vad vi behöver för att få stopp på eländet är två riktigt fuktiga men KALLA somrar, som det nu blivit går borrarna på granskog som är 50 år och äldre.
Man skulle kunna hoppas att i blandskog skulle granen vara fredad, men icke sa Nicke.
För övrigt hinns det inte bli fullskiktad skog eftersom de större granarna angrips.
Som grädde på moset har vi också den sextandade djävulen.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#743807
jannee skrev:20 miljoner år, fakta på det!
Har för mig att granskog inte funnits så länge i Sverige, man kan ha fel i detta också.
- - -
För övrigt hinns det inte bli fullskiktad skog eftersom de större granarna angrips.

Inte 20 miljoner år i Sverige, eftersom Sverige inte funnits så länge. Men gran som art är ca 20 miljoner år gammal och har överlevt både barrskogsnunna och barkborrar.
Fullskiktad skog finns, exempelvis i Jämtland och Västerbotten, och att de större granarna angrips är inget problem. Fullskiktad skog skapas genom inväxning underifrån under 100-150 år.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743810 Granbarkborre är ett "sydligt"problem. Ännu finns (?)de inte i norrland. Jag finns i Södermanland och här trivs borrarna fint.

Men de drar sej norrut i takt med ändrat klimat. Vänta 20 år så får du se.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Brakbrakaren  
#743826
berraX skrev:Granbarkborre är ett "sydligt"problem. Ännu finns (?)de inte i norrland.


Rätt säker på att du har fel. Även fast att problemen är större i söder.
Kan det ha varit ca år 2010 det var som värst i Västernorrland?

Tänk också på att Norrland börjar vid Dalälven alltså rätt långt söderut.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

Torleif  
#743833 Nu vet jag inte så mycket om barkborrar. Första barkborrarna dök upp har i byn i förrfjol. Ägaren fällde den angripna granen direkt och helbarkade hela stammen samma dag. Han hindrade otyget från att sprida sig på kort sikt.

Vad jag däremot vet ät att när man hugger bort sjuka och döda träd och vindfällen ur granskog så är det många sjukdomar och insekter som verkar tappa kraften så de inte lika lätt drabbar de friska granarna som är kvar.
Efter vad som påstås skall granbarkborren åtminstone till viss del fungera på det viset. Jag förbereder mig för dess ankomst genom att hugga bort sjuka och skadade träd och hålla efter vindfällen. Samtidigt som jag låter björkar och rönnar växa upp där de vill inne i granskogen. Barkborrens sägs vantrivas i blandskog.

Själv har jag märkt att varefter vi hugger bort skräpet ur vårt skogsskifte som inte på de senaste 50-100 åren hade fått någon riktig skötsel innan vi köpte det så ser man att de kvarstående granarna blir märkbart grönare och livskraftigare. Små friska granplantor kommer upp. De få tallplantorna som kommer upp på öppnare platser försöker jag hugga fram så de får en chans.

Jag tror också att du borde fokusera mer på vad du kan göra av det du har.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744030
Torleif skrev:Nu vet jag inte så mycket om barkborrar. Första barkborrarna dök upp har i byn i förrfjol. Ägaren fällde den angripna granen direkt och helbarkade hela stammen samma dag. Han hindrade otyget från att sprida sig på kort sikt.

Vad jag däremot vet ät att när man hugger bort sjuka och döda träd och vindfällen ur granskog så är det många sjukdomar och insekter som verkar tappa kraften så de inte lika lätt drabbar de friska granarna som är kvar.
Efter vad som påstås skall granbarkborren åtminstone till viss del fungera på det viset. Jag förbereder mig för dess ankomst genom att hugga bort sjuka och skadade träd och hålla efter vindfällen. Samtidigt som jag låter björkar och rönnar växa upp där de vill inne i granskogen. Barkborrens sägs vantrivas i blandskog.

Själv har jag märkt att varefter vi hugger bort skräpet ur vårt skogsskifte som inte på de senaste 50-100 åren hade fått någon riktig skötsel innan vi köpte det så ser man att de kvarstående granarna blir märkbart grönare och livskraftigare. Små friska granplantor kommer upp. De få tallplantorna som kommer upp på öppnare platser försöker jag hugga fram så de får en chans.

Jag tror också att du borde fokusera mer på vad du kan göra av det du har.

Fick barkborre i 12 granar hösten -19, avverkade dem och resterande gran på skiftet. Dessa 12 fanns det inte en rötfläck i, men första friska bredvid hade jag kunnat gjort flera meter fågelholk av. Västvärmland.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

norrskog  
#745198
berraX skrev:Vad är det för träd du tänker på?

Finns massor av snabbväxande träd på marknaden i dag . Balsampoppel är ett trädslag som man lätt skulle kunna få vinst på när det gäller flis

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

alias  
#745203
norrskog skrev:
berraX skrev:Vad är det för träd du tänker på?

Finns massor av snabbväxande träd på marknaden i dag . Balsampoppel är ett trädslag som man lätt skulle kunna få vinst på när det gäller flis


Har testat att plantera såväl balsampoppel och hybridasp som hybridlärk och är långt ifrån odelat positiv till dessa snabbväxsnde trädslag.

När det gäller balsampoppeln så har jag hört rykten om bättre odlingsframgångar på f.d. inägomark än vid etablering på skogsmark.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#745211 Snabbväxande trädslag har ingenting med blädning att göra. De är i andra änden av skalan…
Så ni är helt utanför ämnet nu.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

Robbie  
#753339 Det mest ekonomiska bör väl vara att avverka den avverkningsmogna skogen och börja om från början. Där kan man senare gynna förväxande träd och skiktning i röjningen vilket Mats Hagner förespråkade på 90-talet. Detta kanske inte resulterat i en direkt hyggesfri metod men om granföryngringen lyckas bör det funka. Dock är det ett långdraget projekt (150år) innan man kanske står med en fullskiktad skog.

I slutet av 1800 talet i en skrift som kanske heter rationell skogsavverkning, minns inte riktigt, men där förespråkar författaren något som han kallar ordnad blädning. Som kortfattat innebär att man hugger upp en yta i avverkningsmogen skog, när ytan har föryngrats hugger man skogen omkring denna yta. Tänk flera ytor i ett bestånd. Och man borde räkna med 10-15 huggningar innan två ytor möts. När sista huggningen är gjord kan man börja om inifrån. Hur detta fungerar i praktiken har jag ingen aning om, och jag minns inte allt som skrevs heller.

Det är intressant att debatten var hård redan 1877. Och att den oordnade blädningen då förstört Sveriges skogar, hoppas att det inte händer igen. Tyvärr ser jag redan nu okunskap och otydlighet i hur blädning ska genomföras även i fullskiktade skogar. Vilket ofta resulterar i för högt uttag och en trasig skog.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#753341 Skriften var skriven av Uno Wallmo och det han förespråkade var luckhuggning, fast han envisades med att kalla det gruppvis blädning. Jag skrev en artikel om Wallmo och hans idéer för ca 10 år sen, för den som vill veta mer.

https://skogshistoria.se/artiklar/uno-w ... n-bladare/

Luckhuggning är ett sätt att föryngra framförallt tallskog. Tiden från första lucka tills hela överbeståndet är borta rör sig om max 15-20 år. I USA kallas den ofta irregular shelterwood, oregelbunden skärmställning, och det är en bra beskrivning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).